عربستان در کمین بازارهای صادراتی ایران

شرکت هاي عربستانی به صورت سازمان یافته به دلیل شرایط ناشی از جنگ سرد میان ایران و عربستان ، رکود و بیکاری و نیز منابع مالی ارزان قیمتي كه در اختيار دارند، برای تضعیف ایران، اصلی ترین بازار صادراتی ما را هدف گرفته اند و تهدید جدی برای شرکت های ایرانی محسوب می شوند

مریم خورشیدی- روابط اقتصادی میان ایران و عراق، طی سال‌های اخیر همپای روابط سیاسی آنها رشد نکرده و محورهای زیادی برای بسط و توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری وجود دارد. در این میان صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به عراق یکی از کلیدی ترین زمینه‌های همکاری است که توجه به ظرفیت‌ها و موانع موجود بر سر راه آن ضروری است. علیرضا کلاهی رئیس سندیکای صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز شرایط فعلی صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق را تشریح کرد و گفت: در شرایط  و اوضاع صادرات حوزه خدمات فنی و مهندسی به عراق چندان تغییری حاصل نشده است و  رونق خاصی را در بازار عراق شاهد نیستیم. دولت عراق همچنان با شرایط ناشی از جنگ داخلی و همچنین مساله اقلیم کردستان مواجه است ویک عدم ثبات در تصمیم گیری در دولت عراق وجود دارد. از طرفی عراق هم مانند ایران با مشکلات مالی و کسری بودجه مواجه است که فعالیت اقتصادی در عراق را کماکان با مشکلاتی همراه می کند.

 رئیس هبات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق ناشی از شرایط پرداخت است. وقتی پرداخت مطالبات با تاخیر انجام می شود، شرکت ها با مشکل مواجه می شوند. ممکن است تا مدتی به امید بهبود شرایط منتظر بمانند ولی اگر شرایط پرداخت بهتر نشود پروژه ها را ترک کنند.

وی تداوم حضور پیمانکاران ایرانی در عراق را متاثر از پرداخت دانست تا شرایط امنیتی و گفت: مشکلات پرداخت نه فقط شامل دیرکرد بلکه ضرر و زیان ناشی از پرداخت دینار به جای دلار را شامل می شود.

 کلاهی صمدی چشم انداز حضور فعالان حوزه خدمات فنی  در بازار عراق را روشن ارزیابی کرد و گفت: شرایط صادراتی در این بخش رو به بهبود می رود ولی مهم این است که جایگاه ما در رقابت های بین المللی کجاست. ما  در مورد نرخ ارز در مقابل رقبای ترک به شدت مزیت رقابتی خود را از دست داده ایم. با توجه به تثبیت نرخ ارز در ایران و کاهش نرخ ارز ترکیه، اصلی ترین رقیب ما ترکیه و بعد از آن عربستان است.

وی اذعان داشت:  شرکت هاي عربستانی به صورت سازمان یافته  به دلیل  شرایط  ناشی از جنگ سرد میان ایران و عربستان ، رکود و بیکاری و نیز منابع مالی ارزان قیمتي كه در اختيار دارند، برای تضعیف ایران، اصلی ترین بازار صادراتی ما را هدف گرفته اند و تهدید جدی برای شرکت های ایرانی محسوب می شوند

این فعال حوزه خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: بسیاری از مباحث صادراتی خصوصا در عراق نقش عربستان پر رنگ است. به نظر من در عربستان مدیریت اقتصادی به طور جدی در حال شکل گیری است در این کشور هزینه پول بسیار پایین است و احتمالا دولت عربستان هم ابزارهایی در اختیار دارد تا مشوق ها خوبی در اختیار شرکت های خود بگذارد تا بازارهای ما را هدف بگیرند.

علیرضا کلاهی صمدی به رقیب دیگر ایران در ترکیه اشاره کرد و گفت:  ترکیه یک اقتصاد آزاد دارد و شرکت های این کشور رقابت پذیری بالایی دارند و سیاست های ارزی دولت ترکیه نیز صادرات را تشویق می کند. در پنج سال اخیر کار قیمت لیر ترکیه در مقابل ریال به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است در حالی که ما بالای 100  درصد تورم مرکب داشته ایم.

 به گفته وی باید قراردادهای تجارت آزاد با کشورهای اصلی بازار هدف داشته باشیم تا بتوانیم از موانع تعرفه ای به نفع خودمان استفاده کنیم همچنین ایجاد خطوط اعتباری برای تامین مالی پروژه های صادراتی و کمک مالی برای ایجاد پایگاه های محلی تولید در کشورهای بازار هدف از مهمترین راهکارهای تقویت بخش خدمات فنی و مهندسی در حوزه صادرات است.

کد خبر 22771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =