افزایش ۱۳ درصدی مالیات سیگاری‌ها

مالیات بر مصرف و فروش سیگار در سال آینده بر اساس لایحه تقدیمی بودجه ۹۷ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی برآورد شده است

مالیات بر مصرف و فروش سیگار در سال آینده بر اساس لایحه تقدیمی بودجه ۹۷ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی برآورد شده است. به گزارش اگزيم نيوز، بر اساس لازم‌الاجرا نبودن قانون ممنوعیت برخی کالاهای غیرضرور مصوب شهریور سال ۱۳۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات، مالیات بر فروش سیگار برای سال آینده معادل ۵۳۴ میلیارد و ۳۰۱ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین مالیات بر مصرف سیگار معادل ۱۴۸۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که بر اساس لازم‌الاجرا نبودن قانون ممنوعیت برخی کالاهای غیرضرور مصوب شهریور سال ۱۳۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات، مالیات بر فروش سیگار برای سال آینده معادل ۴۶۷ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان مصوب شد. همچنین درآمد حاصل از مالیات برمصرف سیگار موضوع عوارض بند (د) تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود.

بنابر محاسبات صورت گرفته، میزان مالیات بر مصرف و فروش سیگار در سال آینده نسبت به سال جاری به ترتیب با حدود ۱۳ و ۱۲ درصد افزایش روبرو شده است.

علاوه بر این در تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ که سال گذشته توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد از ابتدای سال ۱۳۹۶ تولید و واردات عنوان سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات و ارزش افزوده، ‌مشمول مالیات بدین شرح بود که مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخلی به میزان ۲۰ درصد و وارداتی به میزان ۳۰ درصد قیمت خرده فروشی تعیین شد.  

این در حالی است که درآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی طبق لایحه تقویمی بودجه ۱۳۹۷ از دولت به مجلس شورای اسلامی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

کاهش 26 درصدی بودجه معدنی/ بودجه ایمیدرو نصف شد

بر اساس لایحه بودجه تقدیم شده از سوی دولت به مجلس برای سال ۱۳۹۷ در مجموع بودجه سازمان‌های معدنی ۲۶.۵ درصد کاهش یافته و بودجه ایمیدرو نیز نصف شده است.

بخش معدن در یک ردیف و یک زیرمجموعه از لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ سهم داشته است که شامل ردیف بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می‌شود.

بر این اساس، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رقمی معادل ۷۵ میلیارد و ۸۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از بودجه سال آینده را به خود اختصاص داده است که نسبت به امسال کاهشی حدود هفت درصدی دارد.

پژوهشکده علوم زمین نیز از بودجه این سازمان سهم چهار میلیارد و ۳۵۴ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است.

همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز سهمی ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی از بودجه سال آینده دارد که این رقم ۴۹.۳ درصد نسبت به امسال کم شده است.

بودجه وزارت ارتباطات ۴۳۰ میلیارد اضافه شد

در لایحه بودجه سال آینده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموع حدود ۳۹۰۶ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری تا ۴۳۷ میلیارد تومان افزایش دارد.

بودجه ۳۹۰۶ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقایسه با عملکرد ۱۸۶۴ میلیاردی این وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان رشد دارد و همچنین در مقایسه با رقم مصوب ۳۴۷۰ میلیاردی سال جاری این افزایش به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد. البته عملکرد بودجه وزارتخانه در سال جاری هنوز مشخص نشده است.

جزییات توزیع بودجه ۳۹۰۰ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که پیش‌بینی شده در سال آینده حدود ۳۵۶۸ میلیارد تومان به خود وزارتخانه اختصاص پیدا کند. همچنین ۹۲ میلیارد تومان برای سازمان تنظیم مقررات رادیویی، ۳۸ میلیارد تومان برای سازمان فضایی ایران و همچنین ۹ میلیارد تومان برای شرکت ملی پست و تا شش میلیارد دیگر برای شرکت زیرساخت این وزارتخانه قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 22778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =