حباب قیمتی در بازار برنج

قیمت برنج در حال حاضر در شرایطی در حال افزایش است که هم واردات در مقایسه با پارسال افزایش یافته و هم برنج ایرانی در بازار وجود دارد بنابراین قیمت ها حبابی است و واقعی نیست

در شرایطی تولیدکنندگان برنج و دست اندرکاران بازار این محصول استراتژیک از افزایش قیمت در این بازار خبر می دهند که بررسی ها نشان می دهد میزان واردات این محصول در 7 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریبا 74 درصد رشد را نشان می دهد. بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی میزان واردات برنج در این مدت به بیش از یک میلیون تن رسیده این در حالی است که این رقم در سال گذشته 600 هزار تن بوده است. به این ترتیب باید گفت به رغم رشد چشمگیر واردات برنج در سال جاری اما قیمت ها نیز در بازار رشد کرده که یکی از دلایل آن رشد قیمت برنج های وارداتی است.

آنطور که واردکنندگان می گویند میزان قیمت برنج در حال حاضر در بازارهای جهانی در مقایسه با سال قبل با افزایش روبرو شده و همین افزایش قیمت از طریق محصولات وارداتی به داخل کشور سرایت کرده است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بر اساس آمارهای جهانی قیمت برنج در بازارهای دنیا در مقایسه با ماه و سال قبل نشان می دهد قیمت با رشد حدودا 10 درصدی روبرو شده است که این مسأله در بازارهای داخلی نیز نمود یافته است. با این حال تولیدکنندگان معتقدند احتکار برنج در انبارها و قفل کردن بازار باعث ایجاد این حباب قیمتی شده است.

این در شرایطی است که میزان واردات برنج در مدت اخیر به دلیل تقارن با فصل برداشت ممنوع بود و این ممنوعیت با آن که طبق دستور وزارت صنعت از یکم آذر ماه برداشته شده اما وزارت جهاد کشاورزی هنوز بر ممنوعیت واردات تأکید دارد. به عبارتی به رغم آن که در فصل ممنوعیت واردات قرار نداریم و واردات بالایی را در قیاس با گذشته تجربه کرده ایم اما قیمت ها در بازار داخل در حال افزایش است.

در این بین وزیرجهاد کشاورزی مصرف برنج کل کشور را 3 میلیون و 200 هزارتن اعلام کرده و می گوید: با توجه به تولید 2 میلیون و 200 هزارتن برنج در داخل، نیاز سالانه ما به واردات 800 هزار تا یک میلیون تن است، در حالیکه واردات در سال جاری به گونه ای بوده که تولید داخل روی دست کشاورزان باقی مانده است، از این رو تا زمانیکه بازار به تعادل و منطق خود برسد، واردات و تولید داخل باید مدیریت شود.

در این زمینه، محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در این باره با اعلام رشد 10 درصدی قیمت برنج هندی می گوید: دلیل این گرانی تنشی است که به بازار وارد شده، طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور شده بنابراین نباید این افزایش قیمت رخ دهد و باید پیگیر شویم که چرا این گرانی اتفاق افتاده است؟ چرا کسانی که وارد کننده هستند اجناس را به موقع عرضه نمی کنند؟ چرا برنج را در انبارها نگه می دارند و اجازه می دهند که در بازار تنش قیمت ایجاد شود؟

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره اینکه آیا ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج دلیل این گرانی است؟ گفت: بعد از ممنوعیت ثبت سفارش؛ این جهش در بازار رخ داد.

آقاطاهر با بیان اینکه در سال جاری این بزرگترین افزایش قیمتی است که رخ داده، درباره اینکه با وضعیت ایجاد شده پیش بینی می کنید طی روزهای آینده وضعیت بازار به چه صورتی باشد؟ گفت: آمار اعلام شده توسط مسئولان یا درست است یا خیر؛ ما قبول داریم که این آمار صحیح است، بنابراین باید جلوی این تنش گرفته شود.

وی اضافه کرد: به نظر بنده این یک تنش و حباب است که باید جلوی آن گرفته شود و حباب ایجاد شده از بین برود؛ باید برنج موجود در گمرکات به اندازه کافی عرضه شود در این صورت قیمت ها قاعدتا متعادل خواهد شد.

آقا طاهر با بیان اینکه کمبودی وجود ندارد، گفت: آمار گمرک کاملا مشخص است اما اینکه چه مقدار از ذخایر به بازار عرضه شده و چه مقدار موجود است، این اختلافات آماری است که باید به آن رسیدگی شود اگر کافی است، که مانع واردات آن شوند و اگر کم است اجازه ورود دهند؛ این ها مواردی است که باید بررسی و به آن رسیدگی شود؛ اول آذرماه اعلام شد که ثبت سفارش انجام شود، مجددا در چهارم آذرماه اعلام شد که ثبت سفارش انجام نگیرد؛ بهتر این بود که قبل از اول آذر تمام جوانب بررسی و براساس آن تصمیم گیری می شد که این تناقض تصمیم گیری، باعث تنش در بازار نشود.

در همین حال، یک فعال صنفی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: واردکنندگان از اینکه دولت جلوی واردات را گرفته، برآشفته شده اند و با کم کردن میزان عرضه برنج به بازار، در واقع دارند برای دولت خط و نشان می کشند مبنی بر اینکه «اگر واردات متوقف باشد، قیمت بالا می رود»، و از این طریق دنبال این هستند که جریان واردات دوباره برقرار شود.

وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی گفته است که واردات برنج در هفت ماهه امسال ۴۰ درصد رشد داشته است؛ طبیعتا بخشی از این واردات، ذخیره شده است بنابراین دولت باید واردکنندگان را موظف و متعهد کند که این ذخایر را بصورت مستمر در بازار عرضه کنند تا قیمت ها بالا نرود.

کد خبر 22779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =