نگرانی سرمایه گذاران خارجی از فساد در اقتصاد

خوانساری: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمدند که اتاق تهران میزبان ۵۰ تا ۶۰ هیات آن بود و نخستین چیزی که آنها مطرح می کردند، نبود شفافیت و وجود فساد در ساختار اقتصاد ایران بود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزيم نيوز، مسعود خوانساری امروز در سومین همایش مبارزه با فساد گفت: شاخص های داخلی مبارزه با فساد مانند آمار زندانیان، آمار طلاق، حاشیه نشینی و آمار بزه متاسفانه همگی روند صعودی دارد و اگر آسیب شناسی درستی صورت نگیرد، آینده خوبی نخواهیم داشت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر لزوم آسیب شناسی فساد، افزود: دستگیر و زندانی کردن افراد، مبارزه با معلول است و فساد را از بین نمی برد. برای مبارزه با فساد باید ریشه های آن را از بین برد. 

خوانساری گفت: ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه دچار مشکل است و تا این مشکلات، آسیب شناسی نشود، مبارزه با فساد شدنی نیست.

این فعال بخش خصوصی بزرگ بودن دولت را یکی از عوامل فساد دانست و اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب دولت مرتب بزرگ تر شده است.

وی همچنین، ناکارآمدی دولت ها، دخالت بیش از حد دولت ها در اقتصاد و ایجاد اقتصاد دستوری، وجود مجوزهای غیرضروری و امضاهای طلایی، وجود شرکت ها و بنگاه های وابسته به دولت که می توانند از رانت استفاده کنند را از دیگر عوامل فساد برشمرد.

خوانساری رقابتی نبودن اقتصاد، رعایت نکردن قوانین و مقررات و چند نرخی بودن ارز را از دیگر عوامل بروز فساد برشمرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران مهمترین عاملی که به رشد فساد کمک می کند را فعال نبودن رسانه ها عنوان کرد و افزود: وقتی رسانه ها نتوانند به صورت باز فساد را اعلام کنند، زمینه برای رشد آن مناسب تر می شود.

خوانساری افزود: سال گذشته بیش از 200 هیات تجاری به ایران آمدند که اتاق تهران میزبان 50 تا 60 هیات آن بود و نخستین چیزی که آنها مطرح می کردند، نبود شفافیت و وجود فساد در ساختار اقتصاد ایران بود.

رییس اتاق تهران تاکید کرد: اگر بخواهیم به رشد هدف هشت درصدی برسیم و بیکاری را کاهش دهیم باید بتوانیم سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم، در حالی که از سال 1390 به بعد، شاهد رشد منفی سرمایه گذاری و خروج سرمایه از کشور بوده ایم و در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز تاکنون عملکرد موفقی نداشته ایم.

همچنين در ادامه حسن عابدی جعفری، دبیر سومین همایش مبارزه با فساد گفت: فساد با شیبی ملایم در دنیا رو به افزایش است  آمار ها نشان می دهد تنها ۱۸ درصد از کشورها در طول سال جاری نسبت به سال قبل در زمینه فساد بهبود را ،29 درصد بدون تغییر و 53 درصد رشد فساد را تجربه کرده اند. 

عابدی اذعان داشت متاسفانه 88 درصد مردم دنیا نسبت به اقدامات دولت هایشان خوشبین نیستند. وی گفت:سال اخیر، چندین نشست تخصصی با موضوع مبارزه با فساد و به منظور آگاهی‌بخشی به فعالان اقتصادی در اتاق ایران و اتاق تهران برگزار شده است.


عابدی جعفری افزود: همچنین از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، طرحی مبتنی بر مدیریت مبارزه با رشوه و به منظور پیشگیری از بروز فساد در بنگاه‌های اقتصادی در دست انجام است. به گفته وی، در این زمینه، ایران جزو نخستین کشورهای جهان است که بخش خصوصی در این زمینه گام نهاده و در حال تدوین مدلی با استانداردهای جهانی برای مبارزه با فساد است.


وی همچنین به حمایت اتاق تهران از پایان‌نامه‌های دانشجویی که در حوزه مبارزه بخش خصوصی با فساد تدوین شده، اشاره کرد و گفت: در این باره نشست‌هایی برگزار شده و قرار است اتاق تهران در فهرست موضوع های پایان‌نامه‌های دانشجویی که مورد حمایت قرار می‌دهد مسئله مبارزه با فساد در حوزه اقتصاد را نیز وارد کند. ضمن این که استفاده از این پایان‌نامه‌ها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.


 

کد خبر 22782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =