نقشۀ راه همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس در مرحلۀ نهایی تدوین

در آستانۀ برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور در بهمن ماه سال جاری به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر صنایع جمهوری بلاروس در تهران، نقشۀ راه همکاری‌های اقتصادی دوکشور برای امضا در این نشست، به مراحل پایانی تدوین نزدیک است

در آستانۀ برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور در بهمن ماه سال جاری به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر صنایع جمهوری بلاروس در تهران، نقشۀ راه همکاری‌های اقتصادی دوکشور برای امضا در این نشست، به مراحل پایانی تدوین نزدیک است.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا سیحون، با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس در سال 95، کارگروه‌هایی در حوزه‌های مختلف تخصصی برای توسعۀ روابط اقتصادی دوکشور تشکیل شد و تفاهم نامه‌هایی نیز به امضای طرفین رسید که اکنون اقدامات عملیاتی آن در دست اجرا است.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای اهداف کمیسیون مشترک، گفت: مذاکرات کارگروه نفتی دوکشور منتج به فروش دو محمولۀ نفتی برای اولین بار در تاریخ روابط دوکشور شد و این مذاکرات برای رسیدن به یک برنامه همکاری بلند مدت نفتی در زمینه‌های مورد توافق طرفین ادامه دارد.

سیحون افزود: کارگروه صنعتی دوکشور نیز با اولویت همکاری در زمینۀ ماشین آلات سنگین صنعتی، معدنی و کشاورزی با رویکرد تولید مشترک، انتقال تکنولوژی و تأمین مالی از طرف‌های فروشنده  مذاکرات خود را پیگیری نموده  ویادداشت تفاهم همکاریهای صنعتی دوکشور در خردادماه سال جاری به امضای معاونین صنعتی دوکشور رسیده است.

رایزن بازرگانی ایران در بلاروس گفت: در زمینۀ تولید مشترک انواع خودرو و ماشین‌آلات معدنی، مذاکرات شرکت‌های دوکشور در حال نهایی شدن و در برخی موارد نیز عملیاتی شده است  همچنین کارگروه همکاری‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نیز همزمان  با سفر معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا ودارو در مهرماه سال جاری تشکیل شد و یادداشت تفاهم همکاری‌های دارویی و تجهیزات پزشکی جهت تسهیل فرایند ثبت دارو وتولید مشترک داروهای ایرانی در بلاروس برای تأمین نیاز بازار بلاروس و صادرات به اتحادیه اوراسیا به امضا رسید.

وی گفت: تفاهم‌نامه در زمینۀ محصولات کشاورزی و دامی و شیلاتی، در کارگروهی به ریاست معاونین وزرای کشاورزی دو کشور در مهرماه امسال به امضاء رسید و تبادل هیاتهای کارشناسی و تجاری طبق توافقات در حال پیگیری است و برلی ایجاد پایگاهی صادراتی به منظور عرضۀ این محصولات هدفگذاری صورت گرفته است.

همچنین به منظور توسعۀ همکاریهای دوکشور در حوزۀ حمل و نقل جاده‌ای و فعال نمودن کریدور شمال -جنوب، کمیتۀ حمل ونقل دوکشور در شهریور ماه  در تهران  تشکیل شد.

گفتنی است، همکاری در زمینۀ زیر ساخت‌های حمل و نقل ریلی، ایجاد پاویون جمهوری اسلامی ایران  در نمایشگاه بل اگرو 2018 و ایجاد پاویون جمهوری بلاروس در نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران  و تسهیل نقل و انتقلات مالی و گسترش روابط بانکی طرفین، از دیگر موضوعات مورد مذاکره در چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور خواهد بود.

کد خبر 22815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =