کاهش ۵ درصدی سهم بخش خصوصی از واردات خودرو

فرهاد احتشام زاد: بررسی ها از واردات خودرو توسط بخش های دولتی و خصوصی نشان می دهد در ۸ ماهه امسال سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی با کاهش ۵ درصدی از کل بازار خودرو همراه بوده است

همچنان سایت ثبت سفارش خودرو مسدود است و سامانه های فروش واردکنندگان نیز از پاسخگویی به خریداران عاجز مانده و همگی در انتظار اقدام دولت به سر می برند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در شرایطی که سایت ثبت سفارش خودرو به این بهانه که خودروی زیادی به کشور وارد شده و این موضوع توازن را در بازار خودرو به هم زده نزدیک به 5 ماه است که بسته است هیچ خبری از سمت سازمان توسعه تجارت نیست و مشخص نیست این وضعیت تا کی ادامه خواهد یافت.

بررسی های میدانی نیز نشان می دهد موج عظیمی از نگرانی در میان خریدارانی که مبالغ خرید خودروی وارداتی خود را واریز کرده اند ولی هنوز موفق به دریافت خودرو نشده اند دیده می شود و این در حالی است که هیچ نهاد دولتی نیز پاسخگوی این وضعیت تا به این لحظه نیست. از طرفی بررسی ها حکایت از رشد شدید قیمت در بازار خودروی وارداتی و حتی خودروهای وارداتی دارد که جمیع این موارد توازن را در بازار بر هم زده است.

در این رابطه رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در هشت ماهه ابتدای امسال، 52 هزار و 614 دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار وارد کشور شده است گفت: از این تعداد 6100 دستگاه سهم خودروسازان و مجوزهای خاص بوده که ارزش واردات آنها 123 میلیون دلار بوده است.

فرهاد احتشام زاد می افزاید: با کم کردن واردات خودرو توسط شرکتهای خودروساز، 46 هزار و 556 دستگاه به ارزش یک میلیارد و 275 میلیون دلار توسط واردکنندگان به کشور وارد شده است که از نظر تعدادی نسبت به دوره مشابه 11 درصد رشد داشته است.

احتشام زاد با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری 898 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان تولید شده که نمایانگر رشد 18.3 درصدی است، گفت: تلفیق این آمار نشان دهنده دو واقعیت است، اول اینکه اندازه بازار افزایش یافته که از این افزایش، سهم واردکنندگان 11 درصد و سهم تولیدکنندگان 18.3 درصد بوده است، موضوع دوم آنکه سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی با کاهش 5 درصدی از کل بازار خودرو همراه بوده است.

وی ادامه می دهد: مبدا اصلی واردات خودرو در هشت ماهه سال جاری به ترتیب امارات با سهم 70 درصدی، کره با سهم 8 درصدی، فرانسه با سهم 5 درصدی، چین با سهم 4 درصدی و آلمان با سهم 3 درصدی بوده است.

احتشام زاد معتقد است در حالی دولت بحث افزایش واردات و مدیریت ارز کشور را بهانه بسته نگاه داشتن غیرقانونی ثبت سفارش خودرو مطرح کرده است که مسئولان چشم خود را بر فعالیت خودروسازان در امر واردات خودرو و واقعیت های حوزه واردات که سبب بروز مشکلات فراوان برای مصرف کنندگان و فعالان اقتصادی این حوزه شده است، بسته است. این در حالی است که واردات قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری نیز افزایش 83 درصدی در هشت ماهه سال جاری داشته است.

وی ادامه داد: اگر دولت قصد دارد از خروج منابع ارزی جلوگیری کند، چرا تولیدکنندگان را ملزم به اجرای داخلی سازی قطعات خودروها نمی کند، این در حالی است که خروج ارز بابت تامین قطعات منفصله خودروهای مونتاژی داخل، قریب به دو برابر ارزش واردات خودرو است که بیش از 50 درصد این قطعات از مبدا چین است.

 

کد خبر 22830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =