شکاف ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تنی در حمل و نقل ریلی کشور

انتظار می رود تا پایان امسال میزان حمل و نقل کالا از طریق ریل به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد درحالیکه تا سال ۱۴۰۰ این رقم باید به ۵ میلیون تن در سال ارتقا یابد

کارشناسان و فعالان بازارهای کالایی در شرایطی یکی از مهمترین چالش های حوزه صادرات را مشکلات حوزه حمل و نقل اعلام می کنند که آمارها حکایت از نقش برجسته حمل و نقل زمینی جاده ای در ترانزیت کالا حکایت دارد.

به عقیده کارشناسان این در حالی است که نقش حمل و نقل ریلی و حتی حمل و نقل هوایی در این بین بسیار ناچیز است که همین موضوع هزینه های حمل را ارتقا داده است.

در این رابطه رییس کنفدراسیون صادرات ایران اخیرا اعلام کرد هزینه های حمل و نقل در کشور ما 3 برابر قیمت های جهانی است و همین موضوع یک مانع مهم برای حضور در بازارهای جهانی است و حتی باید سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این زمینه قدم های مهمی برای بسترسازی حمل و نقل فراهم کنند.

به گزارش اگزيم نيوز، عضو هیات مدیره و رئیس کمیته حمل ونقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ترانزیت یک میلیون و 150 هزار تنی کالا از طریق حمل و نقل ریلی در 8 ماهه اول امسال اظهار امیدواری کرد این رقم تا پایان سال به یک میلیون و 600 هزار تن برسد.

حسین عاشوری که در یک گفتگوی تلفنی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شرکت کرده بود با اشاره به این که باید تا سال 1400 میزان ظرفیت جابجایی کالا از این طریق به 5 میلیون تن در سال برسد به عقب ماندگی کشور در این زمینه از برنامه اشاره کرد و گفت: اعتمادسازی در صاحبان بار و ایجاد زیرساخت ها از جمله مسائل مهم برای رسیدن به اهداف برنامه تا سال ۱۴۰۰ است.

وی گفت: مطالعات طرح جامع حمل و نقل از ۱۰ سال پیش آغاز شده و تا کنون به آن نتیجه اصلی نرسیده است. عضو هیأت مدیره راه آهن افزود: برای ارتباطات ریلی بهتر با کشورهای همسایه و ایجاد کریدورها نیازمند حمایت دولت و به ویژه وزارت امورخارجه هستیم.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز که دیگر مهمان این برنامه بود با اشاره به این که بین سال های ۹۳ تا ۹۵ ترانزیت در کشور ۲۸ درصد کاهش یافته افزود: بوروکراسی از مشکلات ترانزیت در کشور است و نگاهمان به این صنعت سودآور نیست.

شهرام آدم نژاد افزود: ظرفیت کنونی ترانزیت در کشور بدون نیاز به سرمایه گذاری جدید ۵۰ میلیون تن است اما مشکلات نرم افزاری مانع استفاده از این ظرفیت است. آدم نژاد افزود: ۳۰۰ هزار کامیون در حمل و نقل جاده ای کشور وجود دارد که ۹۰ هزار از این تعداد بالای ۲۵ سال عمر دارند و این هم بخشی از مشکلات حمل و نقل و ترانزیت در کشور است.

وی با اشاره به این که قرارداد نوسازی ۶۵ هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل جاده ای در سال جاری بسته شده است افزود: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا؛ مهمترین مشکل در بخش حمل و نقل جاده ای و کامیونداران است.

آدم نژاد گفت: دو دهه است که در حال مطالعه درباره حمل و نقل و صنعت ترانزیت هستیم اما این مطالعات تا کنون به اجرا نرسیده است. وی در عین حال با اعلام این خبر که صدور بارنامه، الکترونیکی شده است گفت: تا اول خرداد سال آینده همه دستگاه های مرتبط به این سامانه متصل می شوند.

در این بین یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل کشور؛ خودمالکی است. سید حسن علوی افزود: ۱۳ هزار کیلومتر راه آهن در طول برنامه باید اجرا می شد که به علت کمبود بودجه ساخته نشد. وی گفت: کمبود منابع و نابسامانی در مدیریت از مهمترین مشکلات در ناوگان حمل و نقل و ترانزیت کشور است.

علوی افزود: ارائه نشدن طرح جامع حمل و نقل ازجمله مشکلات اساسی این بخش است. وی گفت: وجود مدیریت های متعدد در بخش حمل و نقل سبب نابسامان شدن این صنعت شده است. عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زیان آور دانستن شغل رانندگان کامیون در مجلس بررسی مجدد خواهد شد.

انوش رهام کارشناس ارشد حمل و نقل نیز در این برنامه گفت: ترانزیت به عنوان یک صنعت سودآور و پیشران در میان مسئولان جایگاهی ندارد. وی افزود: در مقایسه با کشورهای منطقه از نظر ترانزیت بسیار عقب هستیم و ۸۰ درصد واردات کشور از مسیر دریایی است.

کد خبر 22872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =