تحقق رشد اقتصادی خاورمیانه از طريق مفهوم یکپارچه توسعه

حسین سلیمی توسعه را مفهومی یکپارچه دانست و افزود: رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه بدون تحقق مفهوم یکپارچه توسعه امکان پذیر نیست

به گزارش اگزيم نيوز، حسین سلیمی روز دوشنبه در همایش ' توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا' در محل دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در بررسی مسائل کشورهای خاورمیانه نگاه سیستمی وجود ندارد و کمتر تلاش شده این منطقه را بخشی از جهان در نظر بگیرند.
وی با بیان اینکه خاورمیانه به عنوان تولیدکننده انرژی در جهان و منطقه ای جنگ خیز مطرح است،افزود: باید سیاستگذاری ها به سمتی هدایت شود که منطقه خاورمیانه را از این وضعیت خارج کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: بدون امنیت پایدار امکان توسعه اقتصادی میسر نیست و توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی با هم همپوشانی دارند.
وی اظهار داشت: تاریخ نشان داده تا زمانی که دولت های فرومانده در سیستم منطقه ای حضور دارند، امکان توسعه نیست و با مخاطرات امنیتی مواجه ایم، بنابراین مهم است که بدانیم کدام کشورها بیشترین نفوذ را در منطقه دارند. 
سلیمی توضیح داد: دولت های فرومانده دولت هایی هستند که منطق شکل گیری آنها منطق اقتصادی و توسعه ای نبوده و در بستر تاریخی شکل گرفته و کارکرد آنها توسعه گرایی نبوده است. 
این رئیس دانشگاه، تامین انرژی جهان را از مزیت های نسبی منطقه خاورمیانه دانست و گفت: منابع غنی در این منطقه وجود دارد اما بیشتر درآمدها صرف خرید سلاح و جنگ بین کشورها می شود.
وی در پایان گفت: باید به دنبال این باشیم که با استفاده از مزیت تامین انرژی منطقه در جهت امنیت و توسعه افتصادی استفاده کنیم.

نبود توسعه اقتصادی یکی از عوامل ناامنی منطقه خاورمیانه است

همچنین سید جلال دهقانی سلیمانی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران از برگزاری کنفرانس امنیتی در 2 سطح اجرایی و علمی در 18 دی ماه خبر داد و افزود: این اولین کنفرانس امنیتی است که به صورت بومی برگزار می شود. 
وی هدف از برگزاری این کنفرانس را تبیین مواضع و سیاست های ایران و آشنایی با دیدگاه های دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: معتقدیم مشکلات تنها با مشارکت کشورهای منطقه حل می شود. 
دهقانی ادامه داد: امنیت منطقه ای به هم پیوسته و دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین بعد آن، موضوع اقتصادی است، چرا که نبود امنیت اقتصادی،نا امنی فرهنگی، سیاسی و نظامی را در پی دارد.
وی فساد اقتصادی و نبود توسعه اقتصادی را از جمله عوامل ناامنی منطقه دانست و افزود: راهکار مهم غلبه بر این مشکل، غلبه بر چالش های اقتصادی و همکاری بیشتر اقتصادی است تا چنانچه چالش مشترکی در منطقه داریم، با همکاری بیشتر برطرف شود.

در ادامه همايش مجیدرضا مومنی افزود: باید از رهگذر پیوند اقتصاد و مقوله های امنیتی به این منطقه بنگریم و ارتباط توسعه، اقتصاد و امنیت را مورد بررسی قرار دهیم.
وی ادامه داد: یکی از مفاهیم اساسی که در تحولات منطقه غرب آسیا مغفول مانده، توسعه اقتصادی است و این درحالیست که نباید از اهمیت اقتصاد و بسترهای توسعه غافل بود.
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از دیرباز منطقه غرب آسیا تحولات و پویش های امنیتی فراوانی را تجربه کرده است، گفت: همچنان این منطقه در کانون تحولات امنیتی قرار دارد و امنیت منطقه ای این محدوده تابع عوامل متعددی است.
وی تجربه توسعه به ویژه توسعه اقتصادی در منطقه غرب آسیا را با سایر نقاط دنیا متفاوت دانست و گفت: بررسی منطقه غرب آسیا از سطح تحلیلی ساختاری و کلان تا سطح تحلیلی خرد و ملی از موضوعات سیاسی و فرهنگی گرفته تا موضوعات امنیتی و نظامی و البته موضوع مهم اقتصاد دارای اهمیت است.
مومنی درباره تحولات بین المللی گفت: نظام بین الملل در ٣٠ سال پس از پایان جنگ سرد و ظهور جهانی شدن دستخوش تغییرات بسیاری شده که بسیاری از معادلات و تحولات در سطح بین المللی را تحت تاثیر قرار داده که از جمله این تحولات، توجه به امر توسعه است.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد افزایش روز افزون روندهای تجاری و اقتصادی در سطوح بین المللی و همچنین منطقه ای هستیم و شاهد مثال این ادعا، رشد بی سابقه مناطق آزاد تجاری است که مورد اهتمام ویژه بسیاری از دولتمردان در کشورهای مختلف است و موجب رشد کمی و کیفی کنشگران در عرصه های اقتصاد، تجارت و فرهنگ می شود.
مومنی تصریح کرد: منطقه غرب آسیا همواره زیر سایه سنگین نظم و ترتیبات امنیتی به سر می برد و می توان اذعان کرد که در قرن ٢١ منطقه ای به جز غرب آسیا نمی توان یافت که نظم و ترتیبات خود را اینگونه با شدت و سرعت دستخوش تحول می یابد.
دبیر علمی این همایش، این نشست را اهتمامی در جهت کمک به قشر اجرایی و دانشگاهی در راستای پیوند میان اقتصاد و امنیت منطقه ای دانست و افزود: ابعاد توسعه و مختصات آن، رویکردهای راهبردی و نظری، بازیگران و روندها، بایسته ها و چشم انداز توسعه اقتصادی در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیر آن بر امنیت منطقه ای موردتحلیل و واکاوی واقع خواهد شد.
مومنی اظهار کرد: دبیرخانه همایش ٧٠ چکیده مقاله دریافت کرد که پس از داوری اولیه ٤٣ چکیده در مجموعه مقالات به چاپ رسید.
 

محسن علوی نيز در ادامه همايش افزود:سیاست غرب، ایجاد اختلاف بین کشورهای غرب آسیا است زیرا در جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی با وحدتی که بین کشورهای عربی ایجاد شد، قیمت انرژی آنچنان بالا رفت که دنیا و غرب را دچار مشکل کرد؛ بنابراین آنها برای منافع خود و کنترل قیمت انرژی سعی بر ایجاد تنش دارند.
نماینده لامرد و مهر در مجلس با بیان اینکه غربی ها چشم طمع به این منطقه دارند، گفت: غربی ها برای تامین منافع خود نمی خواهند که در این منطقه امنیت و توسعه برقرار باشد که این موضوع را ایران در انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی متوجه شد.
علوی اظهار کرد: نگاه خصمانه غرب به ایران باعث شد تا از طریق روش های مختلف از جنگ تحمیلی تا تحریم های خصمانه در مقابل ما بایستند.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران برای اثرگذاری در منطقه باید در بعد سیاست داخلی و خارجی و همچنین امنیت اقتصادی برنامه ریزی داشته باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اهمیت توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای گفت: غرب آسیا، ثروتمندترین نقطه جهان است اما همواره شاهد فقر و معضلات امنیتی است و علت عمده آن این است که امنیت غرب در ناامنی غرب آسیا است، زیرا منافع خود را در این وضعیت می بینند. اضافه کرد: سیاست تنش زدایی در روابط بین الملل بسیار پیچیده است و شیطنت های غرب در منطقه غرب آسیا از ظهور طالبان و داعش، از جنگ یمن و عربستان، جنگ ٣٣ روزه رژیم صهیونیستی و لبنان تا پرونده موهوم هسته ای و اعمال تحریم ها علیه ایران، گام های پیچیده ای است.

جای خالی امنیت اقتصادی در برجام

وی درباره برجام گفت: در بحث هسته ای توانستیم برجام را به نتیجه برسانیم و تحریم ها را کنار بگذاریم و شاید جای خالی در برجام وجود دارد؛ در برجام تحریم ها را کنار زدیم، محدودیت های ایجاد شده ناشی از تحریم ها را رفع کردیم اما به مقوله امنیت اقتصادی نپرداختیم.
علوی اضافه کرد: امروز امریکا که دم از خروج از برجام و پاره کردن آن می زند که البته این موضوع برای آمریکا هزینه دارد و اعتبارش در عرصه بین المللی را خدشه دار می کند، اما بر روی موضوع امنیت اقتصادی دست گذاشته است.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آمریکا با توجه به شناختی که از مشکلات داخلی ما، وضعیت اقتصادی و معیشتی و مشکلات اشتغال و بیکاری و نیاز به سرمایه خارجی در ایران دارد، سعی بر رسیدن به اهداف خود دارد.
علوی توجه به امنیت اقتصادی و نظامی برای دست یابی به امنیت منطقه ای را ضروری دانست و افزود: در موضوع امنیت نظامی در جایگاه خوبی قرار داریم اما متاسفانه در مورد امنیت اقتصادی در نقطه ضعف قرار داریم.
وی به تصویب قوانین مربوط به تحریم ایران در آمریکا اشاره کرد و گفت: از این راه، آمریکا بمب خبری در جهان منتشر می کند و ایران را برای سرمایه گذاری ناامن معرفی می کند.
علوی تصریح کرد: برای مقابله با سیاست امریکا در این زمینه باید امنیت اقتصادی در ایران را به رخ بکشیم و برای این منظور رسانه ها نقش کلیدی دارند.

نقش پررنگ رسانه ها درباره امنیت اقتصادی ایران 

وی با تاکید بر نقش پررنگ رسانه ها درباره اطلاع رسانی، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید فعالانه در ایران امنیت سرمایه گذاری را نمایش دهند و این اعتماد را در جهانیان ایجاد کنند زیرا که امریکا همواره تلاش به ایران هراسی دارد.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ها دقیقا همان اقدامی را انجام می دهند که مد نظر آمریکاست یعنی ناامنی اقتصادی را به نمایش می گذارند به عنوان مثال یک شرکت خارجی مانند توتال را برای سرمایه گذاری به ایران دعوت می کنیم تا مقدمه ای برای حضور سایر برندها و سرمایه گذاری خارجی در کشور باشد اما به جای تاکید بر امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری، 
وی اضافه کرد: در پکیج قانونی که امریکا به تصویب می رساند، مجلس قانون مقابله با اقدامات خصمانه امریکا را تصویب می کند ولی رسانه ای تیتری با عنوان 'پنچرگیری در بهارستان' می زند و این برخوردها بیشتر سیاسی است.
علوی درباره موضوع توتال در فضای رسانه ای و در مجلس گفت: درباره توتال سر و صدایی برپا می شود گویی که صدها سرمایه گذار خارجی پشت مرزهای ایران گیر کردند و اکنون دچار مشکل شدیم و می خواهیم او را رد کنیم که اینها نشانگر این است که تعامل و وحدت نظری درباره این موضوع در کشور وجود ندارد.
علوی یادآور شد: قبل از اینکه امنیت منطقه ای ایجاد کنیم باید امنیت اقتصادی درون کشور ایجاد کنیم و اگر توانستیم به یک قدرت اقتصادی و نظامی تبدیل شویم، می توانیم محوریت امنیت منطقه را ایجاد کنیم و در مقابل اقدامات خصمانه و شیطنت های غرب بایستیم و وحدتی در جهان اسلام ایجاد کنیم و شاهد توسعه اقتصادی و فقرزدایی از کشورهای اسلامی باشیم.
 

کد خبر 22879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =