کاهش ریسک نقدشوندگی اسناد خزانه اسلامی با پذیرش در فرابورس

مبینا بنی اسدی: اسناد خزانه اسلامی به عنوان ابزاری نوین براي تامين مالي و بازپرداخت بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی از طريق بازار سرمايه از مهرماه ۹۴ وارد بازار فرابورس ایران شد تا با آغاز معاملات ثانویه آن ضمن توسعه بازار بدهی، تامین مالی کوتاه‌مدت دولت نیز از این طریق ممکن شود.

در پی اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم مبنی بر اینکه باید هرگونه اوراق خزانه تنها با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه و از انتشار این اوراق خارج از این بازار جلوگیری شود، اوراق سخاب در فرابورس ایران پذیرش شد که روز گذشته 27 آذرماه نیز معاملات اسناد خزانه اسلامی در نماد سخاب4 به دلیل نزدیک شدن به تاریخ سررسید این اوراق یعنی 20 دی‌ماه، متوقف شد. اگزیم نیوز در گفتگو با مدیر روابط عمومی فرابورس به بررسی جزییات پذیرش اوراق سخاب در فرابورس پرداخت.

 مبینا بنی اسدی با اشاره به ماموریت پیش بینی شده برای سخاب گفت: اسناد خزانه اسلامی به عنوان ابزاری نوین براي تامين مالي و بازپرداخت بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی از طريق بازار سرمايه از مهرماه 94 وارد بازار فرابورس ایران شد تا با آغاز معاملات ثانویه آن ضمن توسعه بازار بدهی، تامین مالی کوتاه‌مدت دولت نیز از این طریق ممکن شود.

 وی افزود: اوراق سخاب نیز که از شهریورماه سال جاری وارد فرابورس شد، در اصل همان اسناد خزانه اسلامی است که به موجب اصلاحیه قانون بودجه سال 95 عمدتا بابت بدهی دولت به پیمانکاران تخصیص پیدا کرده و به لحاظ ماهیت، هیچ فرقی با اخزا که الان در بازار سرمایه وجود دارد و چند مورد آن سررسید شده است، ندارد.  

بنی اسدی در مورد نقش فرابورس در هدایت این اوراق گفت: در پی ورود اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب» به شبکه بانکی، معاملات غیرشفاف آن در بازار غیررسمی و بعضا سایت‌های خریدوفروش و آگهی‌بگیر رایج شد که نرخ سودهای موهوم آن، مجموعه متولیان بازار سرمایه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را به یک اجماع کلی رساند که معاملات ثانویه اوراق دولتی تنها در مجموعه بازار سرمایه و فرابورس ایران انجام شود.

  وی اظهار داشت: شرایط نگران‌کننده و معاملات غیرشفاف اوراق سخاب و نرخ سود آن در بازار غیررسمی و انتقادات زیاد فعالان بازار نسبت به این موضوع تا آنجا پیش رفت که وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم در همان روز معارفه خود اعلام کرد از این پس هیچ‌گونه اوراق دولتی خارج از مجموعه بازار سرمایه منتشر و پذیرش نمی‌شود و تمامی معاملات این اوراق از این پس بی‌شک در یک بازار رسمی رقم خواهد خورد.

به گفته وی تاکنون 6 مرحله اوراق «سخاب» 2 تا 7 به ارزش 120 هزار میلیارد ریال در فرابورس ایران پذیرش شده که اوراق «سخاب 2» در تاریخ 22 آبان ماه سال جاری و «سخاب3» نیز 22 آذرماه سررسید شد. در حال حاضر نیز معاملات ثانویه اوراق سخاب 4 تا 7 در فرابورس در جریان است.

 مدیر عامل فرابورس در مورد نرخ سود و میزان نقد شوندگی اوراق سخاب اذعان داشت:

این اوراق پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، قابلیت معامله را خواهند داشت و قیمت آن‌ها در بازار ثانویه برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در واقع یکی از اهداف پذیرش اسناد خزانه اسلامی در فرابورس، کاهش ریسک نقدشوندگی برای دارندگان این اوراق است و به دلیل وجود بازار بزرگ و نقدشونده اوراق بهادار بادرآمد ثابت در فرابورس، دارندگان این اوراق می‌توانند در هر زمان نسبت به فروش اوراق خود در بازار اقدام کنند.

به گفته  این مقام مسئول تا پیش از معاملات ثانویه این اوراق در فرابورس نرخ سودهای آن به ارقام بالایی در بازار غیررسمی افزایش یافته بود، اما هم‌اکنون شاهد مهار نرخ این اوراق تا حداکثر 17 درصد هستیم که همگرایی زیادی نیز میان نرخ سود در مورد اسناد خزانه اسلامی مورد مبادله در بازار فرابورس و نرخ سود شبکه بانکی دیده می‌شود که این امر در بستر شفاف عرضه و تقاضای بازار سرمایه رقم خورد.

 

کد خبر 22892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =