شیفت بازار سیمان از عراق به روسیه

در هفت ماهه سال ۹۶ ایران ۵۵ هزار تن سیمان به روسیه صادر کرده است هرچند در دو سال گذشته ۵۰ درصد از بازار عراق را از دست داده است

عبدالرضا شیخان دبیرکل انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران با رد ادعای بی‌کیفیت بودن سیمان ایران و پس فرستاده شدن سیمان صادراتی از روسیه گفت: در هفت ماه نخست سال مالی جاری ایران ۵۵ هزار تن سیمان به روسیه صادر کرده است. اعمال تحریم از سوی عراق در واردات سیمان به بهانه کیفیت پایین که در سال ۲۰۱۵ اعمال شد علی‌رغم اینکه پس از چند ماه لغو شد باعث شد تا اقبال ایران در بزرگترین بازار صادراتی سیمان خود کاهش یابد. عراق حدود ۵۰ درصد از کل صادرات سیمان ایران را وارد می‌کرد اما اعمال تحریم مذکور باعث شد تا محبوبیت سیمان ایران در عراق کاهش یابد.

افت 3.7 درصدی تولید سیمان

در این رابطه بررسی ها نشان می دهند تولید سیمان ایران طی ۱۲ ماه گذشته ۳.۷ درصد کاهش یافته و پیش بینی می‌شود رتبه دوم ایران از دومین صادرکننده بزرگ سیمان به هشتمین کشور در سال ۲۰۷۸ تنزل پیدا کند. بنابه آمارهای رسمی موجود تولید سیمان ایران طی ۱۲ ماه گذشته به ۲۸.۵ میلیون تن در شش ماه نخست سال مالی جاری رسیده است.

علی‌رغم کاهش تولید سیمان ایران ظرفیت تولید این محصول در سال ۲۰۱۷ در ایران از ۷۲ میلیون تن به ۸۳ میلیون تن افزایش یافته است. کاهش صادرات سیمان ایران به این معنا است که این کشور رتبه خود به عنوان دومین صادرکننده سیمان در جهان در سال ۲۰۱۴ را از دست داده است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۶ به سومین کشور صادرکننده سیمان در جهان تقلیل یافت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ به هشتمین کشور صادرکننده سیمان تنزل یابد.

محدودیت های صادرات به عراق

در این بین عبدالرضا شیخان با اشاره به این که تعرفه صادرات به عراق در صورتی کاهش خواهد یافت که این ممنوعیت‌ها برداشته شود. او در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی رایزنی بازرگانی ایران در عراق مبنی بر توافق دو کشور برای کاهش تعرفه 4  دسته کالای صادراتی ایران به عراق ازجمله سیمان از ابتدای سال ۲۰۱۸ توضیح داد: در این مورد با رایزن بازرگانی ایران در عراق صحبت کردیم و او نیز اعلام کرد که صادرات سیمان ایران به عراق همچنان ممنوع است اما چنانچه این ممنوعیت برداشته شود شاهد کاهش تعرفه صادرات خواهیم بود.
شیخان افزود: با توجه به اینکه تولید سیمان عراق تا حدی جوابگوی نیاز این کشور است فعلا عراقی‌ها تصمیمی برای آزادسازی واردات سیمان ایران به کشورشان نگرفته‌اند. او میزان صادرات سیمان ایران را تا پایان سال جاری حدود ۱۱تا ۱۲میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: میزان صادرات سیمان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت. او همچنین با اشاره به صادرات سیمان ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و کشورهای CIS گفت: با توجه به اینکه سیمان و کلینکر محصولاتی حجیم، سنگین و کم‌ارزش هستند، صادرات آنها به کشورهای دور، رقابتی نیست به همین دلیل صحبت‌هایی برای اختصاص یارانه حمل سیمان با کشتی به راه‌های دور در سازمان توسعه تجارت مطرح شده است. به گفته دبیر انجمن سیمان؛ بازاریابی برای صادرات این محصول به کشورهای دیگر انجام شده اما هزینه بالای حمل و نقل مانعی در این جهت محسوب می‌شود. او با بیان اینکه هنوز دستورالعملی برای اختصاص یارانه به حمل سیمان به نقاط دور صادر نشده است، گفت: درحال حاضر صادرات سیمان به کشورهایی مانند بنگلادش و سریلانکا انجام می‌گیرد.

 

کد خبر 22963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =