مخالفت مجلس با سیاست های شوک آور در بودجه

سیدفرید موسوی: افزایش قیمت حامل های انرژی به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد که در حال حاضر شرایط جوابگوی افزایش قیمت نیست و مجلس با هر گونه شوک برای اقتصاد مخالفت خواهد کرد

بر اساس گزارش دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، راهکار تأمین منابع برای اشتغال‌زایی، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان برای هر لیتر اعلام شده که مهمترین دلیل آن، رسیدن بهای بنزین و گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس است. به عقیده دولت هم اکنون شکاف زیادی بین قیمت سوخت در ایران با کشورهای اطراف وجود دارد؛ برای نمونه، در حالی که قیمت گازوئیل در کشورمان ۳۰۰ تومان است، این قیمت در بسیاری از کشورهای پیرامون ۶۰۰۰ تومان است و همین، زمینه را برای افزایش قاچاق و مشکلات این چنینی فراهم کرده است.

در همین راستا سید فرید موسوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ گفت: اقتصاد یک زنجیره‌ای است که با افزایش حامل‌های انرژی ‌دهها و صدها محصول و قیمت دیگر تاثیر می پذیرند؛ بنابراین برای اجرای این سیاست باید تمام موارد پیشنهادی در لایحه بودجه مورد بررسی قرار گیرد. البته در این خصوص سازوکارهایی تعریف شده ولی نهایی نشده است.

وی افزود: البته باید این اطمینان را به مردم بدهیم که مجلس هیچگونه تغییری که موجب ایجاد شوک قیمتی در اقتصاد ایران شود را در لایحه بودجه نمی پذیرد و حتما با آن مخالف خواهد بود چرا که این مسئله می تواند منتهی به کاهش قدرت خرید مردم شود. به همین ترتیب مجلس مسایلی را که با اقتصاد به خصوص بودجه مرتبط است را در قالب یک بسته مورد بررسی قرار می دهد.

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس قانون هدفمندی یارانه ها، موضوع هزینه ها و مصارف دولت و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله مواردی است که مجلس پس از بررسی و تحقیق به تصویب آن ها اقدام می کند.

وی با اشاره به اینکه هر نوع افزایش پایه فرآورده های سوختی که پیش نیاز افزایش همه قیمت ها در کشور است، گفت: بر همین اساس ما نمی توانیم به صورت مجزا و فقط روی یک موضوع معطوف شویم بلکه باید با اصول و همچنین با نگاه به عدالت در توزیع منابع کشور و همچنین عدم فشار به آحاد اکثریت جامعه تصمیم گرفت.

موسوی تصریح کرد: بر پایه بودجه ۹۷، قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان پیشنهاد شده است که در صورت موافقت مجلس، درآمد هنگفتی برای دولت دارد و برنامه ریزی شده تا این منابع صرف اشتغال شود. البته درست است که حجم عظیمی از حمل و نقل کشور ما را حمل و نقل جاده ای شامل می شود اما باید به این نکته توجه داشت که در برنامه ششم توسعه حمل و نقل ریلی مدنظر و حتی مشوق هایی هم به آن تعلق گرفت که شاهد عملیاتی شدن این مشوق ها نیز بودیم.  

به گفته وی امیدواریم با توسعه بخش ریلی شاهد کاهش تلفات ریلی و جاده ای در کشور باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر مردم از لحاظ اقتصادی در فشار هستند، افزود: درصد افزایش قیمت بنزین باید معقول و متناسب با درآمد مردم باشد و از سوی دیگر تغییرات قیمت سبب شوک قیمتی در اقتصاد نشود و قدرت خرید مردم را تضعیف نکند. بدین ترتیب افزایش قیمت حامل های انرژی به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد اما در حال حاضر شرایط جوابگوی افزایش قیمت نیست.

موسوی با اشاره به اینکه بنزین ایران هم رده با بنزین های جهانی است، گفت: دولت و وزرات نفت در سال های اخیر سعی کرده اند بنزین ارائه شده در ایران با استاندارد‌های روز جهان همخوانی داشته باشد و به این مهم دست پیدا کرده اند. اگر چه پیش از این از بنزین هایی استفاده می کردیم که استانداردهای لازم را نداشت اما امروز تمام نکات رعایت می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس موافق افزایش یک باره 50 درصدی قیمت بنزین نیستند، گفت: این میزان افزایش قیمت با این شدت، خطرناک بوده و شوک تورمی ایجاد می کند. برهمین اساس نمایندگان درخصوص هر لایحه ای که به مجلس را پیدا کند به آن موضوع ورود کرده و تمام ردیف های آن درجلسات مورد بررسی قرار می دهند و سپس به تصویب می رسانند.

کد خبر 22965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =