ثبت سفارش خودرو؛ همچنان ممنوع

با این که انتظار می رفت امروز ثبت سفارش خودرو وارداتی باز شود اما بررسی ها نشان می دهند هنوز نمی توان واردات این محصولات را استارت زد

با آن که قرار بود سایت ثبت سفارش واردات خودرو از روز چهارشنبه بازگشایی شده و ثبت سفارش واردات این محصول آزادانه انجام شود اما به گزارش اگزیم نیوز نگاهی به این سایت نشان می دهد هنوز این سایت مسدود است. با این حال آنطور که برخی مسئولان اعلام کرده اند شاید امروز و فردا این سامانه برای ثبت سفارش خودرو باز شود؛ هرچند هم اکنون نیز به صورت پایلوت برخی خودروها بر این سایت بارگزاری شده اند.

مجتبی خسروتاج در این رابطه گفت: تا زمانی که مجوز ثبت سفارش همراه با سود بازرگانی، میزان تعرفه‌ها و اینکه واردات چه‌مدل از خودروها و با چه‌برندی مجاز است اعلام نشود ثبت سفارش انجام نخواهد شد. به گفته وی سامانه ثبت سفارش باز نشده و فقط در سایت ثبت سفارش خودرو به‌صورت آزمایشی اعلام کرده‌ایم که چه‌نوع خودروهایی می‌تواند وارد شود. به گفته وی وزیر هم اعلام کرده به‌زودی و طی این روزها مجوز ثبت سفارش صادر و سایت ثبت سفارش باز خواهد شد.

این در حالی است که تا این لحظه دولت یک تصمیم دیگر نیز در حوزه واردات خودرو گرفته و آن تغییر مجدد تعرفه های واردات خودرو است. دولت که تصمیم داشت واردات خودروهای با حجم موتور 2500 تا 3 هزار سی سی را به 150 درصد برساند از این تصمیم خود برگشت و بار دیگر واردات این خودروها را ممنوع اعلام کرد.

در این رابطه رئیس دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد بازگشایی دوباره سایت ثبت‌سفارش منوط به تصویب دستورالعمل واردات خودرو در هیات دولت و ابلاغ آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت صنعت معدن و تجارت نیز هفته پیش تاکید کرد که در این رابطه هنوز ابلاغیه‌ای از سوی هیات دولت دریافت نکرده؛ بنابراین ثبت‌سفارش را متوقف نگه داشته است.

در این رابطه کارشناسان معتقدند دولت باید هرچه زودتر تکلیف خود را با واردات خودروهای خارجی روشن کند. به عقیده آنها دولت در حال حاضر بدون توجه به حقوق مصرف کنندگان این خودروها که پیش از ممنوعیت واردات نسبت به خرید اقدام کرده اند و اکنون نمی توانند خودروی خود را تحویل بگیرند واردات را متوقف کرده است.

به عقیده آنها دولت قصد دادر تا با این سیاست مانع از خروج ارز از کشور شود و یا در تلاش است به افزایش قیمت خودروی داخلی دامن بزند و یا شرایطی را فراهم کند تا سرمایه گذاران خارجی که قصد دارند در این صنعت سرمایه گذاری کنند با خیال راحت و بدون واهمه از اثرات بالای خودروهای وارداتی برنامه خویش را پیش ببرند.

به گزارش اگزیم نیوز اما محدودیت جدیدی به واردات خودرو اضافه شده و آن محدودیت واردات خودروهای بالاتر از 40 هزار دلار است. به این ترتیب بسیاری از خودروهای لوکس فعلا نمی توانند وارد کشور شوند. به این ترتیب بخش قابل توجهی از خودروها اعم از بنز، بی ام دبلیو، لکسوس، پورشه و ... تا اطلاع ثانوی نمی توانند وارد کشور شوند.

کد خبر 23006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =