بازگشت سیمان ایرانی به بازار عراق؛ از فروردین

علی محمد بد: با توجه به شرایط خروج داعش و شروع بازسازی در عراق و همچنین نیاز قابل توجه عراقی‌ها به سیمان احتمال حضور در بازار عراق از فروردین ماه سال آینده امکان پذیر خواهد بود و ایران می تواند بار دیگر روی آن حساب ویژه باز کند

سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقشی اساسی در تأمین زیرساخت‌های اقتصادی کشور ایفا می‌کند به‌طوری که بین فرآیند رشد اقتصادی و سرانه مصرف سیمان در هر کشور، همبستگی بالایی وجود دارد. این کالا به عنوان یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای می‌باشد. به‌گونه‌ای که از یک‌سو در بخش ساختمان جزء مصالح اصلی محسوب می‌شود و از سوی دیگر در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، راه‌سازی، سد‌سازی، کانال‌کشی و رویه‌های بتونی (به‌جای آسفالت) نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. از این حیث قیمت سیمان به‌طور مستقیم در قیمت تمام شده بسیاری از طرح‌ها اثر‌گذار است؛ که تغییرات و نوسانات این صنعت اعم از تغییرات تولید، مصرف و قیمت بلافاصله بر صنایع مرتبط با آن منعکس خواهد شد.

علی محمد بد، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه ايران طی سال‌های اخير در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان بوده است، گفت: از آنجاییکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده سیمان است اما افت توليد ناشی از کاهش تقاضا موجب واگذاري اين عرصه به رقبا شده است. از مواردی که می‌توان آن را عاملی موثر بر کاهش تقاضای سیمان دانست، رکود در صنعت ساخت‌وساز، کاهش فعالیت‌های عمرانی و کاهش سرمایه‌گذاری است که سیمان را با رکود شدیدتری روبه‌رو کرده است. خواب بازار مسکن نه تنها صنعت سیمان، بلکه سایر صنایع ساختمانی ازجمله کاشی، فولاد و... را نیز درگیر کرده است.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر ادامه داد: از سوی دیگر آمارهای صادرات هم نشان از این دارد که وضعیت صادرات سیمان ما به نسبت سال قبل تغییر چندانی نکرده؛ ولی برخی آمارها در چندماه گذشته بیانگر بهبود وضعیت صادرات سیمان ایران به کشور افغانستان است.

بد با اشاره به اینکه یکی از عمده مقاصد صادراتی سیمان ایران، کشور عراق است، افزود: کشور عراق که بیش از ۵۰ درصد حجم صادرات ما را به خود اختصاص داده بود، به طوری که ایران تا حداکثر نیاز این کشور به سیمان را برآورده می‌کرد. ولی در حال حاضر با وضع مقررات ضد دامپینگ، افزایش تعرفه واردات سیمان به عراق، راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان، ناامنی سیاسی و تاثیر آن بر توقف پروژه‌های عمرانی همچنین کاهش بودجه دولت در نتیجه کمبود نقدینگی عواملی بوده که صادرات سیمان ایران به این کشور همسایه را تحت تاثیر قرار داده است؛ به عبارت دیگر در حال حاضر حدود 20 درصد از تولید یعنی 10 تا 50 میلیون تن صادرات سیمان ما به این کشور انجام می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص تعیین جایگزین بازارهای صادراتی جدید به جای بازار عراق گفت: دیگر بازارهای صادراتی نمی توانند تا این اندازه قابلیت داشته و این حجم از صادرات سیمان ما را دریافت کنند. بنابراین به‌رغم وجود بازارهای جدید صادراتی ایران نتوانسته هنوز جایگزینی برای بازار عراق تعیین کندو این بازار همواره یکی از بازارهای مناسب برای کشور ما بوده که امیدواریم دولت با تلاش‌های خود بتواند بخشی از آن را بازپس گیرد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر خبر داد: شرایط بازار عراق برای صادرات سیمان ایران رو به بهبود است. اکنون با خروج داعش و همچنین برگشت پول برنامه های پروژه های عمرانی که صرف مبارزه با داعش می شد و از سوی دیگر سرمایه گذاری این دولت روی هفت میلیون بشکه نفت و درنهایت افزایش بودجه دولت برای پروژه های عمرانی سال آینده می توان امید داشت وضعیت این بازار طی 2 تا 3 ماه آینده بهتر شود و صادرات سیمان به عراق افزایش یابد.

بد از احتمال حضور دوباره ایران در بازار سیمان عراق خبر داد و گفت: بنابراین با توجه به شرایط بازسازی در عراق و همچنین  نیاز قابل توجه عراقی‌ها به سیمان احتمال حضور در بازار عراق از فروردین ماه سال آینده امکان پذیر خواهد بود و ایران می تواند بار دیگر روی آن حساب ویژه باز کند، بنابراین برای تحقق این مهم ضروری است مسئولان ایرانی برای بهبود تعرفه واردات سیمان ایران با عراقی‌ها رایزنی سیاسی داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت با تلاش‌های خود بتواند بخشی از آن را بازپس گیرد و حداقل در شرایط مساوی با سایر تولیدکنندگان قرار دهد. البته خود تولیدکنندگان نیز باید از دامپینگ قیمت پرهیز کنند. چرا که پیشتر بازار سیمان قربانی عدم هماهنگی تولیدکنندگان ایرانی شد. به بیان دیگر  سیمان به قیمت‌های مصوب، به فروش نرسید و بسیاری از تولیدکنندگان در رقابت منفی ویرانگر و نابودکننده با یکدیگر از حاشیه صرف و صلاح بنگاه‌های اقتصادی عبور کرده و در جهت نابودی تدریجی این بازار گام برداشتند.

بد در خصوص افزایش صادرات سیمان به روسیه نیز گفت: از آنجاییکه روسیه رشد اقتصادی بالایی ندارد فکر نمی کنم افزایشی در این خصوص صورت بگیرد و همان روال قبلی ادامه پیدا می کند. بازار روسیه در مقابل بازار عراق بسیار کوچک است و حدود یک میلیون تن از صادرات ما به این کشور می رود در صورتی که بازار عراق 10 میلیون تن صادرات ما را در برمی گیرد که اگر افزایشی هم در این بازار صورت بگیرد 10 تا 20 درصد خواهد بود که باز هم افزایش چشمگیری نخواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار بر روی صادرات سیمان تاثیر بسزایی دارد، اضافه کرد: چون ارزی که برای تولید مصرف می شود 1 دلار است در صورتیکه ارز صادرات حداقل میتواند 30 دلار باشد و از آنجاییکه ما برای تولید ارز خارجی استفاده نمی کنیم موازنه به نفع ما بوده و صادرات مان افزایش پیدا می کند.

کد خبر 23007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =