خدمات پس از فروش در نسخه جدید واردات خودرو

علی ابادی با تشریح شرایط دستورالعمل جدید واردات خودرو به بررسی موضوع خدمات پس از فروش توسط شرکت های معتبر کرد

موضوع تعیین و ابلاغ تعرفه های جدید برای واردات خودرو به یکی از مهمترین مسایل حوزه خودرو در هفته های اخیر تبدیل شده است. بالاخره وزارت صمت این دستورالعمل را ابلاغ کرد و بر اساس آن4 موضوع و تبصره مهم مدنظر قرار گرفت. اولین نکته افزایش تعرفه های واردات خودرو بود که بعد از یک بار تجدید نظر در حال حاضر بالاترین رقم تعرفه برای واردات خودروهای 2001 تا 2500 سی سی به 95 درصد رسیده است. نکته دوم ممانعت از واردات خودروهای بالاتر از 2500 سی سی بود که اگرچه در دستورالعمل اولیه قرار بود این محدودیت برداشته شود اما در اصلاحیه ای که روی دستورالعمل ایجاد شد واردات خودروی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی همچنان ممنوع خواهد بود. موضوع سوم ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بالای 40 هزار دلار در بازارهای جهانی است. بر اساس این بند واردات خودروهای لوکس به کشور ممنوع اعلام شده است. آخرین نکته نیز بر این موضوع دلالت دارد که نیازی نیست لزوما فقط نمایندگی های رسمی نسبت به واردات برند خود اقدام کنند و واردات خودرو توسط شرکت های غیرنماینده نیز ازاد اعلام شده است.

در این رابطه علی علی‌‌‌‌آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت با اشاره به این نکته که بازگشایی سامانه ثبت‌سفارش خودرو موقتی نیست گفت: دلیلی ندارد پس از اعلام آیین‌نامه جدید واردات خودرو ثبت‌سفارش مجددا متوقف شود.

به گفته وی به طور حتم با ثبت‌سفارش خودروهای جدید و افزایش عرضه در بازار، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، زیرا از ابتدا افزایش قیمت خودروهای خارجی کاذب بود، به این دلیل که بسیاری از کارشناسان بازار گمانه‌زنی می‌کردند که تعرفه واردات خودرو از 150 تا 180 درصد افزایش پیدا کند، ولی در آیین‌نامه مصوب دولت، این تعرفه‌‌ها به میزان 15 تا 40 درصد زیاد شده است.

علی آبادی با اشاره به این که نمایندگی‌های رسمی وارد کننده خودرو دارای زیرساخت‌های لازم از جمله تأمین خدمات پس از فروش هستند گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی که خودشان نمی‌توانند به طور مستقیم خدمات پس از فروش ارائه دهند، طبق آیین‌نامه این اشخاص می‌توانند با نمایندگی‌های رسمی قرارداد منعقد کرده و از امکانات آنها در جهت تأمین خدمات پس از فروش خودروهای خود بهره ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های کنونی وارد کننده خودرو کیفیت قابل قبولی در جهت ارائه خدمات پس از فروش دارند گفت: حتما، زیرا توسط سازمان‌هایی مانند سازمان حمایت از مصرف کننده مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت با اشاره به این که هر شرکتی که نمایندگی رسمی خودرو بر اساس قوانین در روابط موجود داشته باشد، می‌تواند به سامانه ثبت‌سفارش مراجعه کرده و ثبت‌ نام کند و در صورتیکه شرکت مذکور روابط مربوط به رعایت محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف سوخت، استانداردهای ملی را داشته باشد، می‌تواند به ثبت‌سفارش اقدام کند.

وی در رابطه با سنجش کیفی خودروهای وارداتی نیز گفت: برای سنجش کیفیت خودروهای وارداتی کمیته فنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که بررسی‌های لازم را در این رابطه انجام می‌دهد.

علی آبادی در پاسخ به این سوال که  آیا شرکت‌های خودروساز‌ خارجی می‌توانند مستقیما اقدام به واردات خودرو به ایران کنند گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو پیش‌بینی شده است شرکت‌هایی که بخواهند با خودروسازان داخلی مشارکت کرده و سرمایه‌گذاری مشترک یا مستقیم داشته باشند، معادل 20 درصد ارزش تولید می‌توانند خودرو وارد کنند و امتیازاتی نیز در این جهت برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با ورود خودروهای بیش از 40 هزار دلار گفت: یکی از موضوعات مورد بحث در حوزه واردات خودرو جلوگیری از ورود با حجم موتور 2000 سی‌سی بوده است؛ اما از دید بسیاری از کارشناسان حجم موتور ملاک خوبی برای ورود خودروهای لوکس نبود در نتیجه در آیین‌نامه جدید تصمیم گرفته شد، خودروها بر اساس ارزشی نیز تعیین سطح شده و از ورود خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار جلوگیری شود.

کد خبر 23055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =