بازیگران حوزه قاچاق و نظام های نظارتی

محمدعلی پورمختار تأکید کرد برای کاهش حجم قاچاق لازم است تا نظارت ها افزایش یابد

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: یکی از موضوعاتی که به تحقق قاچاق کمک کرده بحث کم اظهاری است و همچنین این بحث نیزبه اشتباهات گمرکات دامن زده است.

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص قاچاق از مبادی رسمی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که به تحقق قاچاق کمک کرده بحث کم اظهاری است، به عنوان مثال یک کانتینر اظهار و ۱۰ کانتینر وارد کشور می شود.

وی در ادامه این بحث افزود: بخشی از این مسئله بی توجهی کارمندان است که باید کنترل بیشتری بر روی این امر داشته باشند و بخشی دیگر هم سودجویانی هستند که می خواهند حداکثر استفاده را از موضوع قاچاق ببرند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات مجلس در بحث قاچاق گفت: طبیعتا نظارت های ما به صورت کلی اعمال می شود و مجلس ورودی به بحث کاهش و افزایش چه از نظر وزنی و چه از لحاظ قیمتی ندارد.

پورمختار تصریح کرد: آنچه که مدنظر نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است، بحث نظارت عمومی بر روند صحیح واردات کالا و جلوگیری از قاچاق می باشد.

وی با اشاره به اینکه قانون الزاماتی را برای واردکنندگان تعریف و تعیین کرده است، گفت: بر اساس اسناد موجود باید میزان بار از مبداء،داخل کشتی و مقصد به یک میزان باشد، اما متاسفانه گاهی اوقات با تبانی در مبداء کم اظهاری می شود که این امر موجب اشتباه مدیران گمرک می شود.

پورمختار بیان کرد: ما ۱۵۰ گمرک در کشور داریم که روزانه هزاران کانتینر کالا وارد کشور می شود و هر کدام از این گمرکات یک سلیقه و دیدگاهی دارند که بعضی از آنها بسیار سخت گیر هستند و برخی دیگر به دلیل افزایش حجم واردات و شلوغ بودن آن قسمت توجه کمتری به این موضوع دارند.

وی افزود: مجموعه ای از سامانه ها طراحی و در حال حاضر اجرایی شده است که طبیعتا بخشی از آن نقص دارد و نظام رصد از ابتدا تا انتها هنوز تکمیل نشده که بخشی از آن مربوط به روش های نادرست اجرایی است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث بعدی مربوط به دستگاه های ایکس ری است و درحال حاضر ۴۰ تا ۵۰ دستگاه در ایران در حال ساخت است علاوه بر چند دستگاهی که وارد شده است.

پورمختار بیان کرد: باید به ماموران نیروی انتظامی که در خارج از کمرگ مستقرهستند، اختیار داده شود زمانی که در خصوص کالایی تخلف یا کم اظهاری صورت گرفته، این ماموران بار را تخلیه کنند و با اسناد و مدارک تطبیق بدهند که از این طریق می توان جلوی سوء استفاده را گرفت.

کد خبر 23060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =