بانک هاي مرکزي ايران و ترکيه متعهد به گسترش روابط بانکي هستند

راهکارهاي جديد براي توسعه روابط بانکي ايران و ترکيه در ديدار سيد احمد عراقچي و "مراد يوزل " مورد بررسي و مذاکره قرار گرفت

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از­­ بانک مرکزي،­ معاون ارزي اين بانک در ديدار با قائم مقام بانک مرکزي ترکيه ضمن قدرداني از همکاري هاي بانکي گذشته ترکيه با ايران، با اشاره به عزم جدي روساي جمهور دو کشور بر گسترش روابط اقتصادي، توسعه روابط بانکي را­ لازمه تسهيل مراودات تجاري فيمابين دانست.
عراقچي، همچنين ضمن تشريح راهکارهاي جديد براي گسترش روابط بانکي ايران و ترکيه گفت: قرارداد سوآپ ارزي منعقد شده بخشي از برنامه هاي بانک هاي مرکزي دو کشور براي تداوم و افزايش همکاري هاست که پيش بيني مي شود به زودي و با آماده شدن بسترها اجرايي شود.
قائم مقام بانک مرکزي ترکيه نيز در اين نشست با اشاره به سابقه طولاني مراودات تجاري و بازرگاني بين ايران و ترکيه گفت: گسترش اين مراودات با ايران براي ترکيه از اهميت خاصي برخوردار است که لازمه آن بهبود روابط کارگزاري بانکي است.
مراد يوزل افزود: اجراي قرارداد سوآپ ارزي با ايران، بخش مهمي از برنامه ترکيه براي گسترش روابط راهبردي­ بين دو کشور است.
همچنين در اين نشست مديران عامل و معاونان زراعت بانک و هالک بانک ترکيه نيز در خصوص جزئيات اجراي تفاهمات صورت گرفته و گسترش روابط کارگزاري بانکي با نمايندگان بانک هاي ايراني تبادل نظر کردند.
مديرعامل زراعت بانک که رياست کانون بانک هاي دولتي ترکيه را هم بر عهده دارد با تاکيد بر استقبال اين بانک از افزايش همکاري با بانک هاي ايراني گفت: حساب تعدادي از بانک هاي ايراني در اين بانک افتتاح شده و مذاکرات براي برقراري روابط با ساير بانک هاي ايراني نيز ادامه دارد. همچنين حساب زراعت بانک در بانک ملي ايران نيز ايجاد شده است.
مديرعامل هالک بانک نيز ضمن تشريح سياست هاي اين بانک تاکيد کرد: هالک بانک مانند گذشته نقش خود را­ در توسعه روابط بانکي با بانک هاي ايراني ايفا خواهد کرد.
قرارداد سوآپ ارزي ايران و ترکيه در راستاي حذف دلار­ و استفاده از ارزهاي ملي در تبادلات تجاري در جريان سفر رئيس کل بانک مرکزي به ترکيه مهر ماه امسال منعقد و نهايي شد و با فراهم شدن مقدمات به زودي اجرايي مي شود.

کد خبر 23249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =