مازاد ۲۰ میلیون تنی تولید فولاد در ایران

بهرام سبحانی: در برنامه افق ۱۴۰۴ قرار است به ظرفیت تولید سالانه ۵۰ میلیون تن برسیم در حالی که در بهترین شرایط، مصرف داخلی ما بیش از ۳۰ ملیون تن نخواهد بود

مریم خورشیدی- صادرات فولاد در نه ماهه سال جاری، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز به بررسی شرایط حال حاضر تولید و صادرات فولاد و تاثیر رشد صادرات فولاد بر نیاز داخلی کشور پرداخت.

 بهرام سبحانی با رد احتمال معکوس شدن روند صادرات فولاد در صورت ایجاد رونق اقتصادی گفت: این احتمال منتفی است چرا که در حال حاضر توسعه صنعت فولاد ایران و افزایش ظرفیت تولید آن به مراتب از کشش بازار داخلی بیشتر است.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: در برنامه افق 1404 قرار است به ظرفیت تولید سالانه 50 میلیون تن برسیم در حالی که در بهترین شرایط، مصرف داخلی ما بیش از 30 ملیون تن نخواهد بود. یعنی در آن شرایط هم چیزی در حدود 20 تا 25 میلیون تن در سال باید صادرات داشته باشیم؛ البته هم اکنون هم تراز صنعت فولاد به نفع صادرات مثبت است و تولید بیش از نیاز داخلی می باشد.

 وی بیان داشت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعلی فولاد توان پاسخگویی به تقاضای بازار داخلی را در شرایط رونق  دارند و به عقیده من از همین حالا باید به دنبال به دنبال گسترش صادرات خود باشند.

سبحانی با رد ادعای عرضه فولاد کشور پایین تر از قیمت های جهانی، بیان داشت: قطعا صادرکنندگان ما تولیدات خود را متناسب با قیمت های جهانی عرضه می کنند، تولیدات فولاد ایران بسیار مرغوب و مطابق با استانداردهای جهانی است و دلیلی برای ارزان فروشی وجود ندارد.

 بهرام سبحانی در ادامه اذعان داشت: بازارهای متنوعی برای فولاد ایران وجود دارد. به طور مثال ورق های فولادی که در مجتمع فولاد مبارکه تولید می شود به کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان، جنوب شرق آسیا و آفریقا صادر می شود و فولاد های ساختمانی نظیر میلگرد و تیر آهن هم عمدتا به کشورهای همجوار صادر می شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان مهمترین مشکل توسعه صادرات فولاد به عراق را موانع بانکی اعلام کرد و گفت: عراق از مشتریان مهم فولاد ایران محسوب می شود؛ البته عراق بخشی از نیاز خود را از ترکیه و بخشی را از ایران تامین می کند؛ بازار عراق پتانسیل بسیار بالایی دارد و به ویژه پس از پایان یافتن مساله حضور داعش این ظرفیت بیشتر هم شده است و فولادسازان ایرانی باید به فکر حضور پر رنگتری در این بازار باشند و با ترکیه رقابت کنند. در شرایط حال حاضر مهمترین مشکل بازار عراق مساله نقل و انتقال پول و سیستم بانکی است.

 وی در مورد هدف گذاریهای انجام شده در افق 1404 در حوزه فولاد و امکان دستیابی به صادرات 20 میلیون تنی در بخش فولاد گفت: چنانچه ما به هدف تولید 55 میلیون تن در سال برسیم چاره ای نداریم جز این که مازاد آن را صادر کنیم زیرا در بهترین شرایط که رشد اقتصادی یعنی تحقق رشد 8 درصد، مصرف داخلی ما حدود 30 میلیون تن در سال خواهد بود. البته ما از همین حالا باید به فکر بازاریابی محصولات خود و همچنین تولید محصولاتی مطابق با نیاز بازارهای جهانی به لحاظ کیفیت و تکنولوژی و قیمت تمام شده باشیم.

به گزارش اگزیم نیوز بر پایه آمارهای منتشر شده، صدور زنجیره فولاد و محصولات فولادی در 9 ماهه امسال به رقم 6 میلیون و 370 هزار تن رسیده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشد 23 درصدی را نشان می دهد .ارزش صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط نیز در دوره این گزارش بیش از 2 میلیارد و 342 میلیون دلار ثبت شد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش سه درصدی را ثبت کرد؛آمار تجارت خارجی نشان می دهد، در 9 ماهه امسال افزون بر 48 میلیون و 663 هزار تن صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از 6 میلیارد و 855 میلیون دلار بوده و
بخش معدن و صنایع معدنی از کل صادرات این دوره از نظر وزنی 55 درصد و از لحاظ ارزشی 22 درصد سهم را به خود اختصاص داده است.

 

 

کد خبر 23265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =