ضرورت توجه بیشتر به صادرکنندگان کوچک و متوسط

عدنان موسی پور اعلام کرد هنوز جامعه صادراتی ما ظرفیت های صندوق ضمانت صادرات آشنا نیست؛ لذا هدف از دعوت رئیس صندوق ضمانت صادرات و معاون ایشان به کمیسیون، در وهله اول آشنا کردن صادرکنندگان با ظرفیت های این صندوق بود.

 رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفتگو با اگزیم نیوز مشروح آخرین نشست کمیسیون توسعه صادرات با صندوق ضمانت صادرات ایران را اعلام کرد.  عدنان موسی پور با اشاره به اینکه سلسله نشست های این کمیسیون بعنوان هسته اصلی صادرات بخش خصوصی، با حضور مهمان های مختلفی از سازمانهای مرتبط همچون سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و سایر نهادهای مرتبط با این حوزه برگزار می شود، گفت: این کمیسیون ضرورت گفتگو و هم فکری با صندوق ضمانت صادرات را احساس کرد و با استقبال این نهاد، هفته گذشته میزبان دکتر سیدکمال سیدعلی رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران و هیات مدیره این صندوق بود.

موسی پور در ادامه گفت: به نظر می رسد با وجود تمام تلاش هایی که انجام شده، هنوز جامعه صادراتی ما با ظرفیت های صندوق ضمانت صادرات آشنا نیستند؛ لذا هدف از دعوت رئیس صندوق ضمانت صادرات و معاون ایشان به کمیسیون، در وهله اول آشنا کردن صادرکنندگان با ظرفیت های این صندوق بود.

 رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران اظهار داشت: در این جلسه انتقاداتی از سوی  برخی صادرکنندگان به صندوق ضمانت وارد شد، مبنی بر اینکه بروکراسی حاکم بر این نهاد،  تا حدودی این صندوق را از هدف اصلی خود دور کرده است.

 وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این نشست مطرح شد این بود که پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران در مورد صادرکنندگان کوچک و متوسط بسیار ضعیف است؛ در واقع صندوق به دلیل ریسک گریزی که دارد بیشتر به سمت کشورهایی که ریسک تجاری کمتری دارند مانند کشورهای اروپایی، گرایش دارد.

موسی پور اذعان داشت: این در حالی است که شرکای اصلی تجاری ما مانند عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر از پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران بهره مندند؛ زمانی جامعه صادراتی از عملکرد صندوق ضمانت صادرات رضایت کامل خواهد داشت که این صندوق بتواند بخش های ریسک دار صادرات را پوشش دهد.

وی در ادامه بیان داشت: شرکت های دولتی و نیمه دولتی بزرگ، متحمل ریسک نمی شوند و به راحتی از عهده وثائق و مدارک مورد نیاز از سوی صندوق بر بیایند؛ موضوع اصلی حمایت از صادرات غیر نفتی است که غالبا از سوی شرکت های کوچک و متوسط صادراتی انجام می گیرد که با این مشکلات دست به گریبانند.

موسی پور مهمترین هدف کمیسیون را حمایت از صادرات غیر نفتی که توسط شرکت های کوچک و متوسط  انجام می شود، عنوان کرد و افزود: بعنوان مثال با وجود صادرات 6 تا 5 میلیارد دلاری به کشور عراق جای خالی صندوق ضمانت برای حمایت بیشتر از صادرات حس می شود؛ در افغانستان نیز همین مشکلات وجود دارد و پوشش قابل توجهی در این بخش دیده نمی شود.

 وی اذعان داشت: زمانی عملکرد صندوق از نظر جامعه صادراتی بخش خصوصی مثبت ارزیابی می شود که شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی از سوی صندوق ضمانت صادرات، پوشش داده شوند.

موسی پور صندوق ضمانت صادرات را به طور خاص در عراق، غایب بزرگ بخش صادرات دانست و گفت: در این نشست  اعلام شد  که با بهبود روابط بانکی دو کشور، فعالیت های صندوق ضمانت نیز توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

عدنان موسی پور ضمن تشکر از خدمات و تلاشهای صندوق ضمانت صادرات، بیان داشت: جناب سیدعلی در این جلسه مشکلات، محدودیت های و دایره خدمات این صندوق را مطرح کردند و جا دارد از همکاری ایشان با کمیسیون توسعه صادرات ایران، تشکر کنم.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق و صندوق ضمانت صادرات ایران که  با حضور سیدکمال سیدعلی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل صندق ضمانت صادرات ایران برگزار شد؛ مدیر عامل صندوق آخرین دستورالعملها و خدمات جدید برای حمایت موثرتر از صادرکنندگان کشور به افزایش حدود 70 درصدی عملکرد پوششی صندوق در سال گذشته را تشریح کرد و ازحمایت 2 میلیارد دلاری از صادرکنندگان در قالب پوششهای بیمه ای و ضمانتی صندوق در سال جاری خبر داد. 

سید کمال سیدعلی همچنین در خصوص حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط صادراتی اعلام کرد:  اخیراً با امضاء تفاهم نامه ای با سازمان شهرکهای صنعتی ایران در نظر است تا با کمک صندوق، توانمندیهای این بخش از صنایع در راستای کمک به توسعه و گسترش صادرات غیرنفتی به فعلیت درآید. 

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: در راستای گسترش چتر حمایتی صندوق، تنوع بخشی به خدمات با توجه به نیاز روز مشتریان و طراحی خدمات جدید مد نظر قرار گرفته و به همین منظور ضمن استقبال از دیدگاهها و نظرات اعضاء کمیسیون صادرات در اینخصوص، اعلام آمادگی نمود در صورت عدم حل مشکل صادرکنندگان، حداکثر ظرف دو هفته کاری شخصاً موضوع را بررسی می کند.

 

کد خبر 23299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =