مسدود شدن حساب ایرانیان در چین سوءتفاهم بود

حريري با بیان اینکه مسدود شدن حساب ایرانیان در چین یک سوءتفاهم بوده است، گفت: این مشکل به تدریج در حال رفع است

به گزارش اگزيم نيوز، مجیدرضا حریری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به سمینار ده و یازده بهمن ماه در حوزه فرصت های تجاری ایران و چین گفت: این روزها جو نامناسبی در خصوص رابطه ایران و چین در فضای مجازی شکل گرفته که دلایل سیاسی دارد و تقاضای ما این است که به این نکته توجه داشته باشند که رابطه ما با چین عمیق و گسترده است. 

وی افزود: در دورانی به سر می بردیم که رابطه ما با دنیا قطع بود و اگر همکاری چینی ها نبود شرایط خیلی سخت پیش می رفت و هنوز هم برخی موارد در رابطه ایران و چین قابل بیان نیست و اگر ما در دنیا دچار مشکل هستیم با چین کمترین حد از آن را شاهد هستیم.

مشکلات شخصی درباره چین را به کل مناسبات تعمیم ندهید

وی تصریح کرد: علیرغم همه شایعات در فضای غیررسمی، رابطه ایران و چین بسیار خوب است و نباید رابطه شخصی را به رابطه ایران و چین نسبت داد و بخش هایی از حقیقت را به عنوان کل واقعیت معرفی کرد.

حریری با بیان اینکه در فضای بین المللی در حال منازعه با برخی از کشورها هستیم، گفت: آمار یازده ماهه سال ٢٠١٧ نشان می دهد که رابطه اقتصادی ایران و چین رشد داشته و حدود ٢٥ درصد از نفت ایران را چین خریداری کرده است و در صادرات غیرنفتی ٢٢.٥ درصد صادرات به چین می رود. البته چین مقصد اول واردات ایران هم هست و بنابراین منفعت اقتصادی ما بسیار بیش از این است و البته ما در شرایط عادی نیستیم.

حریری گفت: اگر تحریم هم نبود، باز هم چین شریک اول ایران برد و اکنون این کشور ٤٣٠٠ میلیارد دلار صادرات و واردات دارد و در مبادله با ١١٠ کشور دنیا، شریک اول تجاری آنها است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: چین کشوری است که بزرگترین خریدار مواد اولیه است و اقتصاد ایران و چین مکمل همدیگر هستند.

وی افزود: عربستان و قطر و امارات هم با چین بیشترین مراوده را دارند و ایران اولین شریک تجاری چین در منطقه نیست و به هرحال منافع ملی ایران و چین پیوستگی دارد و از هم گسستنی نیست. اگر هیچ فشاری روی ما نبود اقتصاد ایران و چین باز هم مجبور به کار اقتصادی وسیاسی گسترده با هم بودند.

حریری گفت: گلایه هایی از سوی چینی ها نسبت به رفتار ایرانی ها در فضای مجازی مطرح شده و اگرچه تریبون های زیادی داریم و برخی مقامات اتاق بازرگانی برخی مطالبات را مطرح می کنند اما باید در رابطه با مسائل اقتصادی، از راه دیپلماتیک وارد شد و موارد را مطرح کرد.

مسدود شدن حساب ایرانیان سوءتفاهم بود

وی افزود: از اردیبهشت سال جاری، فشارهایی که بر اساس گروه ناظر مالی برای ایرانی ها در دنیا ایجاد شده بود، در چین بیشتر شده است.

حریری با بیان اینکه گزارش های مسدود شدن حساب ایرانیان در چین ، به ما می رسید و در اتاق این موارد به طرف های چینی اطلاع داده می شد. حتی بانک مرکزی و وزارت خارجه نیز در جریان بودند؛ آنچه که از سوی سفارت ما در پکن اعلام شده این بوده که چنین مشکلاتی که بر اساس سوءتفاهم پیش آمده است، باید حل شود ولی در مذاکرات با طرف چینی به طور کلی حل شده ولی با تعداد زیاد  شعب بانکی چین امکان تاخیر در اجرا وجود دارد.

وی تصریح کرد: رابطه اقتصادی ایران و چین بسیار خوب است و مشکلات به بهترین شکل حل می شود.

همچنين در ادامه اين نشست خبري اسدالله عسگراولادی با اشاره به رابطه خوب ایران و چین گفت: ما باید به روابط مان با چین، به چشم روابط درازمدت نگاه کنیم و اینکه، مردی که در کاخ سیاه و سفید نشسته، نتوانسته برجام را ملغی کند.

وي با بیان اینکه افزایش مبادلات ایران و چین در مرز بالای ٤٠ میلیارد دلاربرخی ها را نگران می کند، گفت: ظرف یک ماه آینده سفیر ایران در چین تغییر خواهد کرد و امیدواریم فرد جدید کار ما را با چین توسعه دهد البته رقبای ما از جمله ترکیه و پاکستان نیز تلاش دارند سهم بالاتری بگیرند.

وی افزود: صادرات ایران با چین بر واردات فزونی دارد و این خود امتیاز بزرگی است و چین امادگی دارد بیشتر از انچه به ما می فروشد، از ما کالا بخرد.

صنعت خرده فروشی چین ۵هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش دارد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: چینی ها در دنیا حتی از آمریکایها نیز در تجارت پیشی گرفته اند و با توجه به اینکه صنعت خرده فروشی امریکا ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار است، چینی ها به ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار دست یافته اند.

وی ابراز امیدواری کرد که ایران نیز بتواند از چنین نرخ رشدی برخوردار شده و قسمتی از عقب ماندگی برنامه های پنجم توسعه را جبران نمایند.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: روابط تجاری ایران و چین از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و بر این اساس نباید با برخی گمانه زنی ها و برخوردهای شخصی آن را مکدر نماییم. چرا که ایران و چین کشورهایی هستند که تحت هر شرایطی با هم همکاری های لازم را صورت داده و به نظر می رسد روابط تجاری آنها گسست ناپذیر است.

کد خبر 23305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =