فعالیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد توزیعی و صنفی در کشور

فقیهی: بالغ بر یک میلیون و صد هزار واحد توزیعی و صنفی در کشور وجود دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر واستانداردهای بین المللی رقم قابل توجهی در حدود ۱۲ برابر بیشتر در حوزه فعالیت های توزیعی، واحدهای صنفی داریم

مشاوراقتصادی اتاق اصناف با بیان اینکه واحدهای خرد بهره وری بالایی ندارند، گفت: ارتباط منطقی بین تولید داخل و شبکه گسترده توزیعی در کشور برقرار نیست. هوشیار فقیهی در خصوص چالش های نظام توزیع اظهار کرد: نظام توزیع هر اقتصادی تابلویی برای نمایندگی حوزه های اقتصادی و تحلیل این فضا است.

وی افزود: بالغ بر یک میلیون و صد هزار واحد توزیعی و صنفی در کشور وجود دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر واستانداردهای بین المللی رقم قابل توجهی در حدود ۱۲ برابر بیشتر در حوزه فعالیت های توزیعی، واحدهای صنفی داریم.

مشاور اقتصادی اتاق اصناف با بیان اینکه این واحدها به دلیل خرد بودن از بهره وری بالایی برخوردار نیستند، گفت: با وجود این میزان واحد صنفی مجوزدار اما ارتباط منطقی بین تولید داخل و شبکه گسترده توزیعی در کشور برقرار نیست.

وی تصریح کرد: در حدود ۴ دهه پیش به ازای هر ۳۰۰ نفر یک واحد صنفی در کشور داشتیم که در حال حاضر به ازای هر ۲۷ نفر یک واحد صنفی وجود دارد.

مشاور اقتصادی اتاق اصناف تصریح کرد: در حاکمیت اقتصادی کشور ما همواره با کسری بودجه در دولت مواجه بوده ایم که در نتیجه تورم افزایش یافته و این امر به حوزه تولیدی فشار وارد کرده که موجب بالارفتن قیمت تولید شده است.

فقیهی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل اینکه دولت در تمام اجزای جامعه اظهارنظر و مداخله می کند به تنظیم بازار روی می آورد و قیمت ها را در نقطه ای ثابت نگه می دارد که در این راستا به تولیدکننده ای که با زیان کالا تولید می کند وام بانکی ارائه می دهد که با این اقدام موجب برهم خوردن نظام بانکی می شود.

وی افزود: به دلیل اینکه نظام تولید کالاهای گران تولید می کند و نمی تواند قیمت را متناسب با نظام اقتصادی بازار و تورم افزایش بدهد، لذا از ایجاد شغل پایدار در جامعه نیز وامی ماند.

مشاور اقتصادی اتاق اصناف بیان کرد: حوزه توزیعی نیز متناسب با تولید داخل عمل نمی کند و این واحدها پخش کننده کالاهای ایرانی نیستند واکثر نقاط شاهد عرضه کالاهای وارداتی هستیم در نتیجه بهم ریختگی در حوزه توزیع گریبانگیر بخش تولید نیز می شود.

فقیهی گفت: در حوزه نظام توزیعی کشور با انبوهی از واحدهای صنفی توزیعی و شرکت های پخش مواجه هستیم که کارآیی مناسبی ندارند و برای حل این مشکل باید فروشگاه های زنجیره ای توسعه پیدا کند.

وی در خصوص چگونگی اصلاح نظام تولید اظهارکرد: باید اصلاحاتی در این زمینه در حوزه خرد نیز صورت بگیرد و توسعه فروشگاه های زنجیره ای یکی از راه حل هایی است که می تواند این حوزه را ساماندهی و به سمت شفاف سازی پیش ببرد.

کد خبر 23313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =