ابزارهای مالی جدید برای معاملات پسته در بورس

میرزاپور: بورس کالای ایران در راستای اهداف و ماموریت های خود تلاش کرده است تا با توسعه و استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی و تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور یعنی تامین نقدینگی را برطرف کند

سرپرست مدیریت توسعه بورس کالای ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که برنامه ریزی برای عرضه گسترده پسته در حالی در بورس کالا آغاز شده که در این مسیر، خرید و فروش پسته فقط به معاملات نقدی و فیزیکی محدود نمی شود، بلکه امکان خرید نسیه، پیش خرید و استفاده از ابزارهای متنوع دیگری همچون گواهی سپره پسته نیز در این بازار برای آن وجود دارد. به گفته اکبر میرزاپور همچنین باید به قراردادهای بلند مدت بر روی محصولات کشاورزی نیز که از ابزارهای بورس کالا برای این محصول مهم است اشاره کرد. وی در ادامه افزود: بورس کالای ایران در راستای اهداف و ماموریت های خود تلاش کرده  است تا با توسعه و استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی و تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور یعنی تامین نقدینگی را برطرف کند از این رو خرید و پیش خرید یا پیش فروش محصولات مختلف توانسته است تا حدودی با رفع مشکل کمبود نقدینگی، پوشش، توزیع و انتقال ریسک را کاهش دهد .

میرزاپور در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم به تولید کننده امکان تامین مالی بدهیم و در صورتی که استانداردها رعایت نشده بود مجوز فروش ندهیم این امر کمک بزرگی به تولید است. یا اگر تعیین کنیم میزان سموم باقی مانده بیشتر از یک مقداری باشد به جای قیمت 30 تومان در بورس به قیمت 25 تومان بفروش می رسد، این یک نوع کمک به تولید است. وی ادامه داد وقتی بورس در حال سیگنال دهی است، نظام تولید را سر و سامان می دهد، به طوریکه با همین مکانیزم کیفیت ذرت امسال ما با ذرت سال گذشته قابل مقایسه نیست و به مراتب خیلی بهتر بوده و به همین ترتیب کیفیت سال 95 از سال 94 خیلی بهتر بود، چراکه اگر کشاورز بخواهد در بورس محصول خود را  بفروشد باید محصولش براساس استانداردها باشد.

سرپرست مدیریت توسعه بورس کالای ایران با اشاره به این که وجود امنیت زنجیره تامین یکی از دلایل مخالفت صادرکننده هاست افزود: از دیگر دلایل عمده مخالفت برخی تجار با عرضه پسته در بورس کالا وجود شکاف عمیق میان زمان برداشت پسته تا عرضه آن است که تجار از این شکاف حداکثر بهره را برده و در شرایط انحصاری اقدام به خرید محصول می کنند؛ در نتیجه با فراهم شدن امکان فروش یا پیش فروش محصول یا فروش مدت دار برای باغداران آنها دیگر مجبور نیستند در شرایط خاص محصول خود را بفروشند؛ ضمن اینکه در بورس می توانند کاملا در شرایطی رقابتی و شفاف محصول خود را بفروشند، در نتیجه تجار نگران کاهش سود و منفعت خود  هستند و از این رو با عرضه پسته در بورس کالا مخالفت می کنند.

میرزاپور ادامه داد: زمانی یک بازار می تواند قیمت گذار یک محصول باشد که فعالان و بازیگران اصلی در آن حضور داشته باشند. به عنوان نمونه سال 94 ما در مورد ذرت قیمت پذیر بازار داخلی بودیم. در مورد بورس پسته هم بدین ترتیب است که عمده تولید کنندگان و بازیگران اصلی را وارد بازار کرده ایم و قیمت گذاری را انجام می دهیم. البته این امر زمانی صحیح انجام می شود که مجموعه همکاران سرشناس و خبره حوزه پسته چه در زمینه صادرات چه در زمینه تولید در این بازار حضور داشته باشند. چراکه اگر این افراد در این بازار نباشند این بازار نمی تواند قیمت گذاری کند. به بیان دیگر تا زمانی که حضور کامل بخش خصوصی و تولید کننده ها در بورس پسته نباشد ما نمی توانیم قیمت گذار باشیم.

به گفته این مدیر بورس کالای کشور، این بازار در راستای سیاست های حمایتی برای رونق بخشی بازار محصولات کشاورزی و همچنین به منظور آغاز معاملات پسته در بورس به صورت ویژه بسته حمایتی و تشویقی مصوب و به شعب معین در مراکز تولید ابلاغ شده که براساس آن کلیه عرضه کنندگان پسته و خریداران می‌توانند با مراجعه به شعب در مراکز تولید و یا از راه معرفی کارگزاری بانک کشاورزی درخواست تعیین سقف اعتباری کنند و پس از تشکیل پرونده اعتباری و طی کردن مراحل دریافت اعتبار به شرط تمرکز معاملاتشان در بورس کالای ایران، اعتبار مورد نیاز خود را دریافت کنند.

به گفته وی علاوه بر اعطای اعتبار به فروشندگان و خریداران پسته در بورس کالای ایران خدمات دیگری چون صدور ضمانتنامه بانکی برای پذیرش انباردارانی که می خواهند انبار خود را در بورس پذیرش کنند، در نظر گرفته شده و از این نظر نیز شرایط بسیار آسانی فراهم شده تا انباردارانی که انبار آنها مورد تایید بورس کالای ایران است، بتوانند به راحتی با اخذ ضمانتنامه بانکی انبارهای خود را پذیرش کنند.

به گفته میرزاپور خدمت دیگری که در این رابطه در نظر گرفته شده، گشایش اعتبارات اسنادی برای خریداران و صادر کنندگان پسته در بورس کالای ایران است تا متقاضیانی که اقدام به تمرکز معاملات پسته در بورس کالای ایران می کنند، از این خدمات بهره مند شوند.

کد خبر 23334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =