افزایش قیمت خودرو به ضرر واردکنندگان است

احتشام زاد معنقد است: از عوامل مهم موثر بر قیمت تمام شده خودرو تعرفه است؛ به طور متوسط ۳۸.۵ درصد رشد تعرفه را در سال جاری داشته ایم که اثر قابل توجهی بر رشد قیمت خودرو وارداتی داشته است؛ در این شرایط بدترین تصمیمی که دولت می توانست بگیرد، افزایش تعرفه هاست که هیجان کاذب بازار را دوچندان کرده است و از نظر من عامل اصلی افزایش نرخ خودروهای وارداتی است.

مریم خورشیدی- رئیس انجمن واردکنندگان خودرو پیرامون دلایل افزایش شدید قیمت خودرو در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: از پارامترهای اصلی موثر بر قیمت تمام شده خودرو، نرخ ارز متقاضی است که برای خرید خودرو از طرف خارجی استفاده می شود؛ اخیرا شاهد افزایش نرخ ارز متقاضی بوده ایم که نیازمند حواله است و با توجه اینه به نرخ حواله کارمزد انتقال به خارج تعلق می گیرد، قیمت خودرو از این افزایش هزینه ها بی نصیب نماند. از طرفی ارز مبادله ای نیز رشد داشته که  مبنای محاسبات حقوق و عوارض گمرگی است.

احتشام زاد افزود: از عوامل مهم موثر بر قیمت تمام شده خودرو تعرفه است؛ به طور متوسط 38.5 درصد رشد تعرفه را در سال جاری داشته ایم که اثر قابل توجهی بر رشد قیمت خودرو وارداتی داشته است؛ در این شرایط بدترین تصمیمی که دولت می توانست بگیرد، افزایش تعرفه هاست که هیجان کاذب بازار را دوچندان کرده است و از نظر من عامل اصلی افزایش نرخ خودروهای وارداتی است.

وی موضوع  افزایش خودروهای فرسوده را در رشد قیمت خودرو بی تاثیر ندانست و گفت: از آنجاییکه مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده  در حال حاضر به عهده واردکنندگان است، با افزایش تعداد و نوسان قیمت این خودروها  هزینه بیشتری بر دوش واردکننده افزوده می شود که نهایتا بر قیمت تمام شده خودرو وارداتی موثر خواهد بود.

احتشام زاد افزود: رشد قیمت ها ممکن است در لیست قیمت ها به صورت افزایش دیده شود ولی باید توجه داشت که مفهوم افزایش قیمت به معنای کاهش تعداد مشتری هاست؛ چراکه به همان نسبت، مشتریانی که توانایی خرید محصول را دارند از دست می رود و بخشی از این مساله از محل اعتبارات شخصی شرکت های عرضه کننده خودرو در قالب وام بلندمدت به مشتری برای افزایش توان خرید جبران می شد اما یا افزایشی که شاهد آن هستم نه تنها برای شرکت های نمایندگی این امکان وجود دارد که ما به تفاوت قیمت ها را در قالب وام پوشش دهند  و نه خود مشتریان توان و انگیزه سرمایه گذاری را دارند.

احتشام زاد بالا رفتن قیمت خودرو را هم  به ضرر واردکنندگان و هم خریداران خودرو دانست و اظهار داشت: رشد قیمت ها باعث کاهش طیف مشتریان می شود و مشتریانی که در این شرایط خرید می کنند این تورم را پله به پله به جامعه منعکس می کنند. سرشکن شدن افزایش قیمت کالایی مانند خودرو در قیمت دستمزد خدماتی که مشتریان در زمینه شغلی خود، باعث می شود نهایتا قشری از جامعه پرداخت خواهد کرد که توانایی کسب این هزینه از محل دیگری ندارد.

 رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: شرکت های نمایندگی رسمی نمی توانند هر روز لیست قیمت خودرا تغییر دهند بنابراین با وجود نوسانات ارز، روی یک قیمت تا آستانه تحمل خود باقی می مانند؛ نکته اینجاست که وقتی افزایش قیمت شروع می شود، متناظر با بازار نیست چرا که بخشی از این افزایش قیمت در قالب کاهش درآمد نمایندگیها منظور شده است چرا که همانطور که اشاره شد نمایندگی نمی تواند هر روز یک قیمت به بازار ارائه کند.

احتشام زاد افزود: محاسبه قیمت تمام شده منحصرا بر اساس درصد افزایش نرخ ارز اشتباه است چرا که بیش از این رقم شرکت ها افزایش هزینه داشته اند. از طرفی متوسط قیمت خودروهای وارداتی در نه ماهه اول سال جاری، 27160 دلار بوده است و با با احتساب نرخ ارز دولتی و آزاد، افزایش تعرفه و هزینه اسقاط خودروی فرسوده، افزایش متوسط قیمت 90 میلیون روی هر خودرو خواهد بود.

فرهاد احتشام زاد اظهار امیدواری کرد: کمیسیون اصل نود سریع تر به داد مصرف کننده ها برسد و با برگرداندن تعرفه ها به تعرفه های قبلی و یا حتی پایین تر وضعیت فعلی را ساماندهی کند.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از سال 92 برنامه دولت این بوده که سالانه میزان تعرفه را کاهش بدهد اما پس از گذشت 4 سال، نه تنها برنامه اجرا نشده بلکه رشد تعرفه را نیز شاهد بوده ایم.

احتشام زاد اظهار امیدواری کرد: کمیسیون اصل نود بر اساس یک زمان بندی مشخص و متعهدانه دولت را مجاب کند تا تعرفه را سالیانه کاهش دهد چرا که نهایتا  این مردم هستند که هزینه بالا بودن دیوارهای تعرفه و عدم ورود خودروهای خارجی را با استفاده از خودرو داخلی پرداخت می کنند و انتظار کیفیت و مرغوبیت بیشتری از خودروی داخلی دارند و این وضعیت تا یک زمان مشخصی باید ادامه پیدا کند. چرا که 40 سال است این فرصت به خودروسازی داخلی داده شده و باید مشخص شود تا چه زمانی این سیاست ادامه خواهد داشت.

 

کد خبر 23408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =