اعطای تابعیت به سرمایه گذاران واردکننده ارز به ترکیه

دولت ترکیه بر اساس مصوبه هیات وزیران دولت این کشور، به سرمایه گذارانی که از طریق سیستم بانکی ارز وارد ترکیه کرده باشند تابعیت اعطاء می کند

 سیدجلال ابراهیمی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: دولت ترکیه بر اساس مصوبه هیات وزیران این کشور، به سرمایه گذارانی که از طریق سیستم بانکی ارز وارد ترکیه کرده باشند تابعیت اعطاء می کند.

سید جلال ابراهیمی مدیر مرکز پژوهش و مطالعات ایران و ترکیه افزود: نظر دولت ترکیه بر آن است که به هر طریق ممکن منابع ارزی خود را تقویت نموده و سرمایه داران حوزه کشورهای عربی بالاخص به کشورهایی که بهار عرب را از سر گذرانده اند در باغ سبز نشان دهد.

وی اظهار داشت: دولت ترکیه به آن گروه از سرمایه گذارانی که دو میلیون دلار در صنایع و کشاورزی و یا امور تجاری ترکیه سرمایه گذاری کنند تابعیت میدهند؛ از سوی دیگر هرکس به ارزش یک میلیون دلار خانه و یا املاک خریداری نماید به شرط ارائه سند مالکیت تابعیت دریافت میکند؛ که این امر هم میتواند در بحران فروش املاک گران قیمت در ترکیه مفید واقع شده و از طرفی سرمایه جذب کند.

به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه، دادن تابعیت به شرط خرید ملک علاوه بر ورود سرمایه ایجاد بازار برای خدمات جنبی نیز مینماید و اشتغال به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه به  هر یک از سرمایه گذارانی که 100 نفر نیروی کار با تایید وزارت کار و تامین  جذب کرده و ایجاد اشتغال نماید و همچنین به افرادی که سه میلیون دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کرده و یا سه میلیون دلار در بانک های ترکیه پس انداز نمایند تابعیت داده می شود.

ابراهیمی معتقد است دولت ترکیه با این 5 روش درصدد جلب و جذب سرمایه داران کشورهای حوزه و صاحبان صنایع منطقه و جلب و جذب پول های بلا استفاده در منطقه است و چندی پیش نیز دولت ترکیه با دادن اجازه خرید املاک توسط اتباع خارجی علاوه بر ایجاد رونق در صنعت ساختمان منابع ارزی خود را تقویت کرد.

به گزارش اگزیم نیوز منابع مالی متنوعی از کشورها مختلف در سال 2017 به ترکیه وارد شده اند و 24 میلیون دلار از آفریقا که در سال 2016 صفر بوده و 128 میلیون دلار از آمریکا و کانادا که پیش از آن 96 میلیون دلار بوده است و سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف اقتصادی در ترکیه ادامه دارد.

برنامه محرک دولت ترکیه، مانند انگیزه برای سرمایه گذاران خارجی، منابع بسیاری را از کشورهای مختلف جذب کرده و به تقویت اقتصاد کمک کرده است؛ یکی از این عناصر، حذف مالیات بر ارزش افزوده برای اولین سرمایه گذاری خارجیان در بخش مسکن بود. این برنامه که در اوایل سال جاری معرفی شد توسط دولت تا پایان ماه سپتامبر تمدید شده است.

اگزیم نیوز به نقل از آژانس آنادولو گزارش می دهد که سرمایه گذاری خارجی در بخش املاک و مستغلات از 1.8 میلیارد دلار از ماه ژانویه تا ژوین 2016 به میزان 2،424 میلیارد دلار در سال 2017 یعنی 34 درصد افزایش یافته است. بخش اقتصادی 1.186 میلیارد دلار، بیش از 145 درصد، سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده، در حالی که سرمایه گذاری برای تامین برق، گاز و آب به 918 میلیون دلار رسیده  و در همین حال، تولیدات به مبلغ 644 میلیون دلار افزایش داشته است.

در طول دوره ژانویه تا ژوئن، سرمایه گذاری خارجی 4229 شرکت جدید و سرمایه گذاری مشترک ایجاد کرده است. در مجموع 93 شرکت در زمینه اجاره، ساخت و ساز، خرده فروشی و عمده فروشی، در داخل کشور ایجاد شده و سرمایه مستقیم خارجی را جذب کرده است.

 

کد خبر 23421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =