برگزاری آزمون CIIA توسط كانون نهادهاي سرمايه گذاري در سال ۹۷

سعيد اسلامي بيدگلي: جلساتي با نهادهاي بين المللي از جمله صندوق بين المللي پول داشتيم، كه طي آن دپارتماني در كانون نهادهاي سرمايه گذاري آغاز به كار كرده كه ارتباط با نهادهاي بين المللي را پيگيري مي كند و اميدواريم به زودي عضويت كانون نهادهاي سرمايه گذاري در CIIA مجددا برقرار شود همچنين درتلاشيم كه آزمون هاي CIIAدر سال ۹۷ برگزار كنيم

نشست خبري كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران با حضور سعيد اسلامي بيدگلي، دبير كل اين سازمان صبح امروز 10 بهمن در خانه تاريخي وارطان برگزار شد.

 به گزارش اگزيم نيوز، در ابتدای این نشست خبری سعید اسلامی بيدگلي به عملکرد یک سال مالي کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اشاره کرد و گفت: از ابتدای آذر ماه ۹۵ همزمان با آغاز سال جديد مالي كانون نهادهاي سرمايه گذاري فعالیت های اين سازمان آغاز و طی این مدت در برخي از حوزه ها براي رسيدن به اهدافمان موفق و در برخي ديگر ناموفق بوده ايم.

وي با اشاره به مشكلات كانون افزود: در ابتداي امر كانون با مشكلات عديده اي مواجه بود. از جمله مواردي كه بايد به آن اشاره كرد توجه اندك نهادهاي مالي به كانون نهادهاي سرمايه گذاري است كه سعي شده طي اين مشكل فوق برطرف شود و تا حدودي نيز موفق بوديم.

به گفته وي جايگاه قانوني و حقوقي كانون پتانسيل بسيار زيادي براي رشد اين نهاد صنفي وجود دارد كه همزمان وضعيت شبكه پولي كشور و وضعيت اقتصادي و لزوم حركت به سمت شفافيت منجر مي شد به اين باور برسيم كه بازار سرمايه فرصت هاي رشد بسيار زيادي پيش روي دارد و نياز است اين نهاد صنفي همپاي بازار سرمايه رشد و به اين ظرفيت سازي در اقتصاد كشور كمك كند.

بيدگلي ادامه داد: برهمين اساس در طول اين يك سال تلاش شد اقدامات خوب دوره های پیشین کانون از جمله نشست های ماهیانه تخصصی در قالب صبحانه کاری برگزار شود و در پایان این نشست ها بیانیه ای صادر می شود که در اختیار سیاست گذاران قرار می گیرد.

دبيركل كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران اضافه كرد: ديگر مشكلي كه سازمان فوق گريبان گير آن است مسایل مالی بود. چرا كه نهادها حق عضويت پرداخت نمي كردند. تفاوت كانون كارگزارن و نهادهاي سرمايه گذاري در اين است كه در كانون كارگزاران عضويت اجباري است ولي در كانون نهادها اين امر وجود ندارد. بنابراين ما بايد براساس بهبود عملكرد نهادهاي مالي را مجبور مي كرديم به اين كه در كانون نهادها عضو شوند. در اين حوزه مي توانيم ادعا كنيم كه موفق بوده ايم.

وي اظهار داشت: به بيان ديگر سال گذشته کمتر از ۷۰ شرکت حق عضویت خود را پرداخت کرده بودند که در سال جاری به ۹۱ شرکت رسید و با توجه به اینکه مدت ها حق عضویت اعضا افزایش پیدا نکرده بود، در این دوره افزایش داشت.

وي با اشاره به اينكه حق عضويت شركت ها اعلام كرد: حق عضويت شركت هاي بزرگ از 15 ميليون به 25 ميليون تومان و شركت هاي كوچك از 4 ميليون به 5 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است به واسطه اين سياست برخی مشکلات مالی برطرف شد و بدين ترتيب كانون توانست برنامه هاي راهبردي خود را تا حدودي به مرحله اجرا برساند.

اسلامي بيدگلي با اشاره به عملكرد كانون نهادها در سال مالي جاري تصريح كرد: در طول اين مدت 4 صبحانه كاري برگزار شده است. در اين برنامه ها موضوعاتي از جمله لايحه بودجه سال 96 و انتظارات بازار سرمايه، مساله تاثير سياست هاي مالياتي بر بازار سرمايه و راهكارهاي مالي شهر از طريق بازار سرمايه مطرح شده كه در همين راستا با آغاز سال مالي جديد در خصوص لايحه بودجه سال 97 مورد بررسي قرار گرفته كه دو هفته گذشته برگزار شد و طي آن نيز بيانيه اي از سوي كانون نهادها به سياست گذارها ارجاع داده شد.

وي درخصوص ديگر اقدامات كانون نهادها گفت: برگزاري نشست هاي تخصصي با حضور مديران، كارشناسان، شركت هاي كارگزار و افراد متخصص در اين حوزه و همچنين تلاش شده موضوعات معطوف به حل مشكلات كشور اعم از نرخ بهره، اصلاح قوانین بازار سرمایه، بررسی آینده اقتصاد ایران، نشست IFRS و غیره پرداخته ايم كه امیدواریم با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، رسانه ها و سایر نهادها این روند ادامه یابد.

دبيركل كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران افزود: نشست بررسي قانون را برگزار كرديم كه روز گذشته نظرات كانون را به شوراي عالي بورس اعلام كرديم چرا كه از امروز بررسي قانون مديريت همه جانبه بازار سرمايه كشور در راستاي تحقق سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي مورد بحث قرار مي گيرد و نتايج آن را تا روز شنبه بر روي وب سايت كانون منتشر خواهيم كرد.

اسلامي بيدگلي درخصوص عضويت كانون نهادها در صندوق بين المللي اعلام كرد: جلساتي با اين صندوق داشتيم كه طي آن ارتباط با نهادهاي بين المللي را پيگيري مي كنيم و اميدواريم به زودي عضويت كانون نهادهاي سرمايه گذاري در CIIA مجددا برقرار شود.

وي همچنين در خصوص قول هاي اين نهاد در سال 97 گفت: پيش از اين قول داده بودم كه آزمون هاي CIIA برگزار كنيم در صورتي كه مسايل تحريم ها و مشكلات پولي چالش هايي را به وجود نياورد اين امر محقق خواهد شد البته قول نمي دهم اوايل سال97 اين اتفاق رخ دهد.

وي با اشاره به تشكيل میزهاي تخصصی شرکت های عضو کانون با هدف کنترل تضاد منافع ادامه داد: از آنجاييكه در كانون نهادها، نهادهاي متفاوتي وجود دارد كه منافع بعضي از اين نهادها در برخي حوزه ها تضاد داشته باشد سعي شده هر ماه ميزهاي تخصصي با محورت هاي مختلف همچون ميز تخصصي شركت هاي تامين سرمايه يا پردازش اطلاعاتي اشاره كرد كه با كمك و حضور مديران عامل خود شركت ها برگزار شده است.

دبيركل كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران اضافه كرد: تنها شركت هايي كه هنوز ميز ندارند شركت هاي سرمايه گذاري هستند كه به دليل تعداد زياد هنوز موفق نشديم به مشكلات آنها رسيدگي كنيم.

اسلامي بيدگلي در خصوص اقدامات ديگر كانون نهادها افزود: با همكاري سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان امورمالياتي كارگروه تخصصي بازار سرمايه تشكيل شد كه متشكل از 8 عضو، 2 نفر از سازمان بورس اوراق بهادار، 2 نفر از سازمان امور مالياتي كه از اعضاي كميته شوراي فني هم هستند، 2 نفر از كانون كارگزاران و 2 نفر از كانون نهادهاي سرمايه گذاري كه به بررسي مسايل مالياتي مي پردازند، است. اين كارگروه هم به صورت ماهانه جلسات خود را تشكيل مي دهد.

وي اضافه كرد: كانون نهادها سعي داشته در چند حوزه وضعيت ارتباطي بهتري را ايجاد كند. در اساسنامه اين سازمان اساسا موضوع ارتباط با سازمان بورس اوراق بهادار جزو موضوعات اساسي است كه سعي شده اين مهم بيشتر و بهتر شود. همچنين ارتباطات کانون با سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی، اتاق تهران و اتاق ايران، رسانه ها، دانشگاه ها و همچنين سیاست گذاران کلان کشور تقویت شده است.

 وي در ادامه گفت: كانون نهادها همچنين در حوزه آموزش اقدامات گسترده اي انجام داده است كه از جمله آن ها مي توان به برگزاري مدرسه تابستاني اشاره كرد. به دليل آنكه نهادهاي فعال در حوزه آموزش در بازار سرمايه وجود دارند و اين نهادها پا گرفته و فعاليت هاي خوبي داشته اند سعي شده از اين سازمان ها استفاده شود و سعي شده عمده اين آموزش ها به ارتقاي سطح دانش مديران نهادهاي مالي پرداخته شود. همچنين با استارت آپ ها نيز برنامه هاي متنوعي انجام داده ايم.

اسلامي بيدگلي با اشاره به اينكه كانون يك نهاد انتفاعي نيست بلكه به دنبال فعاليت است، تصريح كرد: در همين راستا کانون در فرآیند های فرهنگ سازی از جمله اقدام مثبت لیگ ستارگان بورس با سازمان بورس همکاری داشت و برگزاری سلسله مسابقات تحلیل برتر با هدف فرهنگ سازی در حال انجام است.

وی ادامه داد: برگزاری بازدید های تخصصی نیز از دیگر اقدامات اخیر کانون بود كه مسكوت مانده و مجددا توسط كانون نهادها راه اندازي شده است. تاكنون 3 بازديد تخصصي انجام شده و تلاش براين بود كه بازديدها عمدتا صنعتي باشند كه اميدواريم اين امر با مشاركت نهادهاي عضو كانون ادامه دار باشد.

به گفته وي همچنين از اين بازديدها مجموعه آموزشی در قالب مولتی مدیا آماده شده و اميدواريم اولين مجموعه آن تا زمان نمایشگاه کتاب آماده و قابل عرضه باشد.

دبيركل كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران با اشاره به اهمیت مسئولیت های اجتماعی، عنوان کرد: شايد  كانون نهادهاي سرمايه گذاري اولين نهاد مالي است كه به صورت مدون و جدي وارد اين موضوع شده است. به زودی در برنامه اي كه از بازديد از يكي از مدارس كودكان كارو خيابان است، دپارتمان مسئولیت اجتماعی کانون به شکل رسمی تاسيس و فعال می شود كه در این مسیر برنامه های تاثیرگذاری پیش بینی شده است.

اسلامي بيدگلي افزود: در اولين سه شنبه هاي هر ماه برنامه سه شنبه رويش با همكاري كارگزاري بانك كشاورزي و موسسه حاميان فردا برگزار مي شود كه تاكنون 5 برنامه سه شنبه رويش انجام شده است.

وی سامانه تدان را از جمله اقدامات مثبت سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اصلاح دستور العمل ها و حذف EPS، دانست و گفت: در واقع تقویت سامانه تدان با هدف افزایش عمق تحلیل های بازار سرمایه از دیگر اقدامات در حال اجرای کانون نهادهای سرمایه گذاری است. سامانه تدان ظرفيت هاي بسياري دارد منتهي به دلايل متفاوتي از اين ظرفيت ها استفاده نشده كه اميدواريم بتوانيم هم كيفيت تحليل هايي كه الان در اين سامانه وجود دارد را افزايش دهيم و هم بتوانيم تحليلگران حقيقي را سامان دهيم. در همين راستا اميدواريم تحليلگران انفرادي را هم بتوانيم ساماندهي كنيم.

به گفته وي شنبه بازار و دوشنبه بازار از جمله اقداماتي است كه از گذشته در كانون نهادها رواج داشته و همچنان ادامه دارد. البته فكر نمي كردم اين امر مورد استقبال قرار گيرد درصورتيكه بسيار موفق عمل كرده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به ساماندهي جلسات كميته سازش گفت: با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و کانون، کمیته سازش با هدف حل مشکلات بازار سرمایه تشکیل شد كه در همين راستا 28 پرونده قبل از تشكيل جلسات حل، ۱۴ پرونده در جلسات كميته سازش حل شد، 9 پروند راي عدم سازش اعلام شده و ۳۸ پرونده در حال بررسی است. در این جلسات از سوی نمایندگان سازمان بورس، کانون و حقوقدان ها مشاوره لازم به صورت رايگان به طرفین ارائه می شود. این کمیته کاملا دوستانه برگزار می شود و محصول آن بسیار مثبت است.

وی خاطرنشان كرد: تقویت ارتباطات کانون با سایر نهادها و سازمان بورس و ارتقای جایگاه بین المللی کانون مهمترین اقدام کانون در سال آینده است. همچنين تاسيس باشگاه اعضاي كاركنان، ارتقاي جايگاه بين المللي كانون نهادها و حضور اين سازمان در نشست هاي صندوق بين المللي پول و همچنين كنفرانس سال آينده از جمله برنامه هاي آتي كانون نهادها براي سال 97 است.

 

 

کد خبر 23439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =