اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از سوی فرانسه گشایش جدیدی برای تجار ایرانی است

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی فرانسه برای کمک به صادرکنندگان این کشور و خریداران ایرانی گشایش جدیدی است

به گزارش اگزيم نيوز، غلامحسین شافعی روز شنبه در حاشیه دومین روز کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی در جمع خبرنگاران در خصوص اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی فرانسه برای کمک به صادرکنندگان این کشور و خریداران ایرانی خدمات و کالاهای فرانسوی افزود: صادر کنندگان ایرانی باید بتوانند از این موقعیت استفاده مناسبی کنند.
وی افزود: از این نظر تقویت روابط با ایران یک برنامه استراتژیک برای سایر کشورها در جهت دسترسی به اقتصاد منطقه است. 
رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دیگر کار به گذشته باز نمی گردد و کشورهای اروپایی هم به این توجه دارند که در شرایط موجود دیوار ریخته را سخت می توان دوباره بنا کرد.
شافعی با بیان اینکه ایران بر مواضع اصولی خود کاملا پایبند است و خواهد بود، گفت: در مورد مسایل اقتصادی نیز دیپلماسی اقتصادی از طرف فعالان اقتصادی مورد توجه است که با مسئولان دیپلماسی سیاسی باید هماهنگ باشیم و این دو یکدیگر را تقویت کنند.
شافعی گفت: فکر می کنیم در شرایط موجود باید حضورمان در مجامع جهانی پررنگ تر از گذشته باشد و در جهت تقویت روابط اقتصادی بویژه با کشورهای اروپایی فعالیت دو چندان کنیم. 
وی افزود: مطمئنا اروپا در این زمینه به منافع خود خارج از این که دیگران چه نظری دارند، توجه می کند. اروپا از نظر روابط اقتصادی هم در ایران دارای منافع غیرقابل انکاری است و هم با وجود ایران دسترسی شان به بازارهای منطقه آسان تر می شود.
نیکلا دوفورک مدیراجرایی بی پی آی فرانسه دو روز پیش گفت این بانک دولتی فرانسه برای تسهیل مراوده تجاری با ایران به مشتریان ایرانی کالاهای فرانسوی ، خطوط اعتباری یورو پایه اعطا خواهد کرد که با تحریم های آمریکا نیز تداخلی ندارد.
به گفته ادوفورک این خطوط اعتباری یوروپایه که در سال 2017 مقدمات زیادی برای آن فراهم شده یک جریان پولی کاملا مجزا از دلار آمریکاست که به صورت بالقوه ارزشی بالغ بر 1.5 میلیارد یورو خواهد داشت و انتظار می رود از ماه مه یا ژوئن ( اردیبهشت و خرداد) به بعد اعطا شود.
شافعی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که گفته می شود اروپا برای تجارت با ایران راه میانبر برگزیده و با خط اعتباری یورویی می خواهد تحریم ها را دور بزند اگر مابقی کشورها این کار را بکنند آیا وابستگی ما برای تجارت خارجی به دلار کم می شود و تاثیر آن در تحریم های آمریکا چه خواهد بود؟ گفت: با برخی از کشورهایی که با آنها ارتباط نزدیک داریم در زمینه معاملات خارج از حوزه دلار مذاکراتی انجام شده که با پول های ملی کار کنند.
وی با اشاره به انجام این مذاکرات با کشورهای حوزه آسیا اعم از روسیه و ترکیه افزود: همه این اقدامات وابستگی و تکیه گاه ما را به دلار به طرز قابل توجهی می تواند کاهش دهد. 
شافعی ادامه داد: اگر این مساله به خارج از حوزه آسیا بسط پیدا کند برای کشورهای اروپایی هم منافعی در بر خواهد داشت. در این زمینه محدودیت های ما را کمتر می کند. اتخاذ این سیاست گشایش جدیدی برای روابط اقتصادی ما با سایر کشورها و به انفعال کشیدن کشوری مانند آمریکا در بازار مبادلات اقتصادی خواهد بود.
شافعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص راه های رهایی از وابستگی به دلار در تجارت و این که اکنون چقدر از معاملات ما از طریق جایگزینی دلار با ارزش های دیگر انجام می شود، گفت: روابط بین المللی بین دو کشور خیلی وابستگی ندارد اما اقدامات جدیدی مانند اقدام فرانسوی ها هم که در جریان است و مبادلات اقتصادی کشورها با پول ملی کشورهای مقابل ما انجام شود و این که به عرصه های غیر از دلار متمایل شویم خود اینها می تواند به این سوال پاسخ دهد که ما می توانیم با جدیت در این مسیر حرکت کنیم و مقداری از محدودیت های خودمان را در معاملات بین المللی کاهش دهیم و به سمت تعالی مناسبات اقتصادی پیش رویم.

همچنين اسدالله عسگراولادی در ادامه اين نشست با اشاره به نقش احزاب و تشکل در چارچوب فعالیت های اقتصادی و سیاسی و تبادلات و همکاری های بین الملل گفت: کمیته ای متشکل از سازمان های مردم نهاد و تشکل ها در قالب احزاب آسیایی ایجاد شود.
وی اظهارداشت: آسیا بیدار شده و این بیداری شامل حال ما هم شده است و بعد از انقلاب این بیداری را حس می کنیم. کمی ناامیدی از کارآفرینان می بینم که امید است این ناامیدی هم برطرف شود.
عسگراولادی پیشنهاد کرد: در آی کپ باید تشکل ها شکل گیرد و نیاز به کمیته هایی در این زمینه دارد و اگر این کمیته ها فعال شود می توانیم بین کشورهای عضو مبادلات اقتصادی ایجاد کرده و در نمایشگاه ها و سمینارهای تجاری و خدماتی حضور داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: باید آی کپ در خاورمیانه دبیرخانه ای داشته باشد که این دبیرخانه در تهران مستقر شود تا بتوانیم منطقه را زیر پوشش قرار داده و گزارش ماهانه به دبیرکل ارائه شود.
عسگراولادی ادامه داد: لازم است اجلاس احزاب آسیایی هرسه یا 6 ماه یک بار برگزار شود و با فعالان اقتصادی منطقه آشنا شویم.
وی با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی تشکیلاتی دینی و 50 ساله است، گفت: این حزب باید از این حالت دربیاید و فرامرزی نگاه کند و نشان بدهد که در این 50 سال چه کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: با تمدن شش هزار ساله، جهان به تمدن ما مدیون و از تمدن ایران مبهوت است. زمانی امپراطوری راه ابریشم در اختیار تعداد محدودی بود اما امروز در دست ٦٠کشور است.
عسگراولادی در ادامه خاطر نشان کرد: در سخنان رییس جمهور چین هم شاهد هستیم که همه کشورها را دعوت به همکاری و استفاده از این جاده را کرده است.
وی یادآور شد: خوشبختانه ما بعد از انقلاب با حضور جوانان خود در بخش های مختلف موفق بودیم. ​

کد خبر 23465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =