خط اعتباري بدون سقف از اگزيم بانك روسيه

کامران رضوانی: از اتفاقات شاخص در حوزه تامین مالی قرارداد قرارداد خط اعتباری بدون سقف از اگزیم بانک روسیه بود که چندی پیش به امضا رسید

رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز به مناسبت سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح یکی از مهمترین قراردادهای تامین مالی خارجی بانک توسعه صادرات پرداخت و گفت: از اتفاقات شاخص در حوزه تامین مالی قرارداد خط اعتباری بدون سقف از اگزیم بانک روسیه بود که چندی پیش به امضا رسید؛ شرايط و مفاد قرارداد تامين مالي ذکر شده طي مذاكرات فشرده هيات بانكي جمهوري اسلامي ايران با مقامات بانكي و حقوقي اگزيم بانك روسيه مورد توافق قرار گرفت و قرارداد تامين مالي بين اين بانك به همراه بانكهاي ملت، پاسارگاد، سپه، پارسيان با مدير عامل اگزيم بانك روسيه در حضور سفير كشورمان در روسيه و مقامات بلند پايه بانكي و بيمه اي روسيه در تاريخ چهارم دی ماه امسال به امضاء رسيد.

 رضوانی افزود: بر اساس مشخصات اين قرارداد اعتباري، تامين مالي طرح ها و پروژه ها توليدي و عمراني داخل كشور با دوره ساخت 3 تا 5 سال و دوره بازپرداخت 10سال در كشور (منشاء ساخت كشور روسيه در دامنه 30 تا 50 درصد) بدون محدوديت سقف تامين مالي امكان پذير مي باشد. وزارت امور اقتصادي و دارايي كشورمان بايستي نسبت به صدور ضمانت نامه دولتي براي نافذ شدن قرارداد به نفع بانك روسي اقدام نمايد. خاطر نشان مي شود در خصوص درخواستهاي بخش دولتي و خصوصي بايستي اولويت آن توسط وزارتخانه ذيربط تاييد شود.

 وی از ويژگيهاي بارز اين قرارداد، تعيين آستانه اعتباري براي بانكهاي ايراني جهت استفاده از منابع اگزيم بانك روسيه بدون صدور ضمانت دولتي بصورت موردي است؛ در حال حاضر در خصوص تمامي قراردادهاي فاينانس مشابه منعقده با ساير بانكهاي خارجي شرط صدور ضمانت نامه دولتي الزامي است به این صورت که پس از بررسي و اعتبار سنجي اگزيم بانك روسيه بر اساس صورت هاي مالي بانكهاي ايراني و تعيين آستانه اعتباري در اين خصوص اين امكان وجود دارد كه تامين مالي بدون ضمانت نامه دولتي نيز انجام گيرد.

رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات ایران تشریح کرد: بر این اساس، اين قرارداد عمومي بانكهاي ايراني نسبت به انعقاد قراردادهاي فرعي Individual Agreement جداگانه با اگزيم بانك روسيه اقدام مي نمايند كه در قرارداد فرعي نرخ سود ( نرخ شناور EURIBOR بعلاوه حاشيه سود توافق شده و يا نرخ ثابت CIRR)، هزينه مديريت ( 5/0 درصد در مورد هر مبلغ تسهيلات در قرارداد فرعي)، هزينه تعهد 5/0 درصد ساليانه به ازاي مبلغ استفاده نشده از هر قرارداد فرعي)، دوره ساخت و بازپرداخت طرح و يا پروژه، حق بيمه (توسط شركت بيمه اكسيار روسيه به صورت موردي تعيين ميگردد) و ساير مشخصات كليدي جهت تامين مالي توافق و درج ميگردد. يكي ديگر از نكات قابل اشاره نرخ سود كمتر اين قرارداد در مقايسه با قراردادهاي مشابه با ساير بانكهاي خارجي مي باشد.

 رضوانی خاطرنشان کرد: همگام با نهايي سازي قرارداد فاينانس، مذاكره با رئيس بانك ميربيزنس (شعبه بانك ملي ايران در مسكو) جهت انعقاد دريافت خط اعتباري ريفاينانس (تامين مالي كوتاه مدت) به سرانجام رسيد و مقرر شد در اينده نزديك به امضاء برسد. بدين ترتيب تامين مالي مدت دار مواد اوليه و كالاهاي اساسي و ضروري فراهم  ميگردد.

کامران رضوانی در ادامه به آزادي سازي منابع مسدوي در فضاي پسا برجاماشاره کرد و گفت:در تحرکات اقتصادی و بانکی پس از برجام شاهد آزاد سازي منابع مسدودي مي باشيم كه بسيار حائز اهميت  مي باشد كه از جمله دستاوردهاي شايان توجه وتاثيرگذار ناشی از امضای برجام و رفع تحريم ها محسوب ميگردد. بخشی از تسهيلات اعطايي در قالب اعتبار خريدار به كشورهاي مختلف جهان به دليل تحريم هاي گسترده و فراگير بانكي مسدود شده بود در فضاي پسا برجام با مذاکرات طولاني و مستمر با بانكهاي خارجي موفق به آزادسازي مبالغ قابل توجه اي از كشورهاي مختلف شديم كه معادل 330 ميليارد تومان مي باشد.

 وی برگشت منابع تحت اين تسهيلات اعطايي به خريداران و كارفرمايان خارجي را قابل تامل خواند و گفت: كاهش معوقات بانك توسعه صادرات كه به دليل تحريم هاي بانكي به پرتفوي بانك تحميل شده بود به لحاظ نرخ سود در مقايسه با نرخ هاي منفي حاكم بر سپرده گذاري در عرصه بين الملل قابل تامل است و ويژگیهاي منحصر بفرد تسهيلات اعتبار خريدار را به عنوان تنها ابزار منحصربفرد سيستم بانكي كشور كه در اختيار بانك توسعه صادرات ايرام مي باشد بيش از هر زماني نمايان سازد.

رضوانی تصریح کرد: منابع آزاد شده همچنين مي تواند در سيكل اعطاي تسهيلات در داخل و خارج از كشور به كار گرفته شود و به نوعي توان تسهيلاتي دهي بانك را در ابعاد تعاملات داخلي و خارجي  ارتقاء دهد. اين موضوع از نتايج ملموس و راهگشايي توافق مدبرانه برجام است. 

کد خبر 23475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =