افتتاح  فاز دوم طرح گروه پژوهشی زر

فاز اول طرح گروه پژوهشی زر در سال ۹۵ با ظرفیت۱۴۴ هزار تن به بهره برداری رسید و فاز دوم آن همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات بلندپایه کشوری فردا(دوشنبه) با ظرفیت دوبرابر فاز اول به بهره برداری خواهد رسید

حسین حسینیان رئیس اداره صادرات و سرمایه گذاری داخلی در گفتگو با اگزیم نیوز ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بانک توسعه صادرات ایران از ابتدای تاسیس نسبت به تامین مالی صادرات و طرح های صادرات محور اقدام کرده و با منابعی که در اختیار داشته از جمله منابع ارزی خود بانک، منابعی که در سنوات گذشته از حساب صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده و نیز منابع صندوق توسعه ملی بصورت ارزی و ریالی در راستای دستیابی به هدف گذاریهای انجام شده در حوزه صادرات گام برداشته است.

حسینیان افزود: طرح های زیادی را بانک توسعه صادرات تامین مالی کرده است که از جمله مهمترین آنها «طرح گروه پژوهشی زر» از شرکت های زیرمجموعه زرماکارون است که در سال 91 آغاز شد؛ این طرح تولید قند مایع از ذرت است که برای اولین بار در کشور و منطقه اجرا شده است و با توجه به ظرفیت ها و نیاز کشور به این ماده، یک طرح ملی شناخته شده است.

وی خاطرنشان کرد:مجری طرح ابتکار ارزنده ای درحوزه حفظ سلامت جامعه و قیمت تمام شده ماده اولیه جایگزین شکربه خرج داده است؛ این طرح به لحاظ ارزآوری نیز ارزشمند است چرا که با وجود وارداتی بودن ماده اولیه برای تولید قند مایع، این ماده جایگزین مناسبی برای شکر است که در حجم گسترده ای از خارج از کشور وارد می شود و کمک شایانی در صرفه جویی ارزی کشور می کند.

حسینیان اظهار داشت: این طرح می تواند به لحاظ صادراتی تمام کشورهای نیازمند فروکتوز را تحت پوشش قرار دهد؛ از آنجاییکه گرایش بازارهای بین المللی به سمت تولیدات سلامت است و به دلیل سلامت بودن این ماده و نظرات سختگیرانه سازمان بهداشت جهانی در اینباره و تمایل تولید کنندگان مختلف به جایگزینی قند مایع با شکر و نیز قیمت تمام شده پایین این ماده، می توان آینده درخشانی  را به لحاظ صادرات برای این محصول شد.

به گفته رئیس اداره صادرات و سرمایه گذاری داخلی این طرح از محل منابع صندوق توسعه ملی(80 میلیون یورو) و منابع بانک( 18 میلیون یورو) تامین مالی شده است و به لحاظ سرمایه در گردش مورد نیاز این طرح برای تامین مواد اولیه وارداتی( 20 میلیون یورو) از محل دو خط اعتباری  که بانکهای خارجی از جمله بانک اکو و بانک تجارت پاریس که در اختیار بانک قرار داده اند، استفاده شده است.

حسینیان خاطرنشان کرد فاز اول این طرح در سال 95 با ظرفیت144 هزار تن به بهره برداری رسید و فاز دوم آن همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات بلندپایه کشوری فردا(دوشنبه) با ظرفیت دوبرابر فاز اول به بهره برداری خواهد رسید؛ این طرح از پروژه های تامین مالی شده از سوی بانک توسعه صادرات است؛. طرح گروه پژوهشی زر صد درصد خصوصی است و نماد خصوصی سازی را می توان در این پروژه مشاهده کرد؛ لازم به ذکر است که  طرح های یاد شده در زمانی کلید خوردند که کشور تحت تجریم های شدید بین المللی قرار داشت و برای فراهم آوردن تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا پروسه ای پیچیده را پشت سر گذاشته شده است؛ امروزشاهد سررسید اقساط تسهیلات پرداخت شده هستیم و عواید حاصل از طرح را مشاهده می کنیم که حاکی از موفقیت این طرح بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز شکر از کالاهای استراتژِک کشور محسوب می شود و سالانه بیش از 2 میلیون از 3.5 میلیون تن حجم مصرفی شکر از طریق واردات تامین می شود از آنجاییکه  به دلیل وجود مافیا در این عرصه،  قیمت  این ماده نوسان شدیدی داشته، همواره به لحاظ ارزی به کشورفشار وارد کرده است. از طرفی به لحاظ سلامت نیز بهتر است مصرف شکر در صنایع تبدیلی  کاهش پیدا کند؛ در طرح پژوهشی زر از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده که با توجه به نزدیکی ما به منابع تولید ذرت از جمله قزاقستان و کشورهای آسیای میانه، طرح تولید قند مایع از ذرت توجیح اقتصادی دارد.

به این صورت که ذرت وارداتی در داخل به قند مایع تبدیل شده و دوباره از داخل کشور به بازارهای هدف صادر می شود. لازم به ذکر است به جز ترکیه در کشورهای منطقه کشور دیگری از این تکنولوژی برخوردار نیست. از طرفی تولیدکنندگان کیک، نوشابه و انواع مواد تبدیلی داخلی مصرف کننده عمده شکر هستند و از آنجا که شکر مصرفی آنها با قیمت بالا تهیه می شود توان رقابت در بازهای صادراتی ندارند؛ با به ظرفیت رسیدن طرح تولید فروکتوز می توان این واحدها را نیز در تولید صادرات محور و رقابتی مورد حمایت قرار داد.  

 

 

کد خبر 23478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =