سرمایه گذاران خارجی در انتظار ورود به ایران

محمدرضا منصوری: سرمایه گذاران به خصوص در حوزه هایی مثل خودرو بعضا ۱۷ ماه است منتظرند تا در کشور سرمایه گذاری کنند اما هنوز گره هایی وجود دارد که دولت باید نسبت به رفع آنها اقدام کند

با رفع تحریم های غرب علیه ایران و امضای برجام بین کشورمان و کشورهای عضو گروه 1+5 زمینه های همکاری مشترک دو طرف به خصوص در حوزه هایی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی و بخش معادن افزایش یافته است. کارشناسان امر معتقدند ورود توتال بعد از گذشت 10 سال حکایت از بهبود اوضاع در زمینه جذب سرمایه های خارجی دارد و می تواند زمینه ساز ورود سایر شرکت های بزرگ اروپایی به کشور شود.

معاون وزیر اقتصاد در این رابطه می گوید: سطح سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در ایران منحصر به فرد است؛ اگرچه ممکن است به اندازه اقتصاد ایران نباشد، اما در مقایسه با گذشته بسیار مهم است و ما آماده هستیم تا با شرکت های خارجی در حوزه های مختلف، از جمله خرید تجهیزات و فن آوری، مشارکت پروژه های خصوصی و نیز پذیرش هر سرمایه گذاری خارجی روابط خود را گسترش دهیم، اما لازم است که یادآوری شود که در اقتصاد امروز، خطوط اعتباری فعال مورد نیاز است و کشورهای اروپایی مانند اتریش اقدامات لازم را برای ایجاد خطوط اعتباری جدید و تأمین مالی برای افزایش روابط تجاری با ایران انجام داده اند.

در این رابطه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص موانع پیش روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه بر استفاده از سرمایه‌ گذاری خارجی با توجه به وضعیت بودجه سالانه تاکید شده است، با جذب سرمایه خارجی به نوعی تحریم‌ها نیز شکسته می‌شود.

محمدرضا منصوری با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد با به خطر افتادن منافع خود مانع از جذب سرمایه خارجی می‌شوند، گفت:  این تجربه در خودروسازی وجود دارد، 17 ماه است که رنو از کشور فرانسه قصد دارد تا  در ساوه سرمایه‌گذاری کنند اما هنوز به علت مانع تراشی‌ها به نتیجه نرسیده‌اند، امیدواریم دولت این تعهد بین‌المللی را به ثمر برساند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبیعی است که این سرمایه‌گذاران به اروپا برمی‌گردند و اعلام می‌کنند که بعد از 17 ماه به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند، ادامه داد: اینکه تنها بر روی کاغذ جذب سرمایه خارجی مطرح باشد کفایت نمی‌کند این اقدامات باید به‌صورت عملی شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور نداشته باشیم باید بیکاری را تحمل کنیم، عنوان کرد: مافیایی که در برخی زمینه‌ها وجود دارند به‌هیچ عنوان موافق ورود سرمایه خارجی نیستند زیرا با آمدن سرمایه‌گذاران خارجی قطعا قیمت‌و کیفیت‌ محصولات بهبود می‌یابد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد این مسئله بودیم که تفاهم‌نامه توسط وزیر امضا شده بود و فرانسوی‌ها تا جلوی در کارخانه می‌آمدند اما از ورود آنها به داخل کارخانه جلوگیری می‌شد، تصریح کرد: امیدواریم با تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت این مشکلات برطرف شود تا امیدی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود داشته باشد.

عضو  کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطر نشان کرد: باید پول را از طرف فرانسوی دریافت کنیم و کارخانه را به آنها تحویل دهیم، اما متاسفانه از طرف ایرانی است که در اجرای این تفاهم‌نامه سنگ اندازی می‌شود.

کد خبر 23480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =