تجربه رشد در اکثر شاخص ها دربانک توسعه صادرات

علي صالح آبادي در نشست خبری سالیانه خود از رشد نسبی در اکثر شاخص ها در ده ماهه اول سال ۹۶ خبر داد

دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران صبح امروز ۱۵ بهمن ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مانده تسهیلات بانک تا پایان دی ماه سال جاری 21 هزار و 691 میلیارد تومان است که 17 درصد این مبلغ معادل 3686 میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 83 درصد تسهیلات ارزی بانک را شامل می شود و از مانده تسهیلات ریالی 8100 میلیارد تومان معادل 40 درصد در بخش سرمایه در گردش و  و بیش از 12 هزار میلیارد تومان معادل 60 درصد، در بخش طرح ها و پروژه هاست.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: تسهیلات پرداختی در سال 96، 5800 میلیارد تومان است که 52 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است که از این میزان 85 درصد در بخش سرمایه در گردش و 25 درصد صرف طرح ها شده است.

به گفته صالح آبادی تسهیلات اعطایی 2201 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 13.4 درصد رشد داشته است؛ سپرده های ریالی بانک توسعه صادرات 2904 میلیارد تومان بوده که 72 درصد  و مانده سپرده های ارزی نیز 58 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد تا پایان دی ماه 900 میلیون دلار  ال سی  گشایش  شده که نسبت به سال قبل 10 درصد  و ال سی داخلی ریالی بانک 304 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 45 درصد رشد داشته است.

وی رشد حواله جات ارزی را قابل ملاحظه دانست و گفت: در مجموع 5 میلیارد و 57 میلیون دلار حواله جات ارزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 80 درصد رشد داشته است؛ تعداد این حواله ها 6939 فقره بوده است.

وی از رشد 40 درصدی در ضمانت نامه های ارزی خبر داد و گفت: ضمانت نامه های ریالی بانک توسعه صادرات ایران، 241 میلیارد تومان و ضمانت نامه های ارزی 32 میلیون دلار بوده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه در شاخص های مختلف رشد را تجربه کرده ایم، گفت:  بانک توسعه صادرات 132 رابطه  کارگزاری در کشورهای دیگر برقرار کرده است و 3 حساب فعال در بانک های مخالف دارد و دوازده رابطه كارگزاري در آفريقا طی ده ماهه گذشته به فهرست كارگزاران اضافه شده است؛ بانک توسعه صادرات  متناسب با نياز مشتريان نيز با كشورهای طرف معامله صادرکنندگان رابطه كارگزاري برقرار می کند.

به گفته صالح آبادی اولویت در برقراری روابط کارگزاری در بانک توسعه صادرات با کشورهای دیگر این است که اولا طرف تجاری ما باشد و ثانیا کشورهایی باشند که هدف صادراتی مشتریان بانک توسعه صادرات باشند، مانند کشورهای آفریقایی که این نیاز دیده شده و در سال جاری توجه ویژه ای به آن شده است.

 وی با اشاره به مبادلات فاینانس و خطوط اعتباری با کره جنوبی، چین به میزان ده میلیارد دلار و اتریش یک میلیارد یورو افزود: اخیرا با روسیه نیز قرارداد فاینانس بدون سقف به امضا رسیده و متناسب با پروژه های تعریف شده، فاینانس اختصاص می یابد و این اتفاق بسیار خوبی است.
صالح آبادی گفت: در قرارداد روسیه، ریسک هر بانک را ارزیابی کرده و فاینانس بدون ضمانت نامه دولتی اختصاص می یابد و البته خطوط ری فاینانس صد میلیون دلاری با کره، ٢٥ میلیون دلار با فرانسه، ٢٥ میلیون دلار با ترکیه برقرار شده که البته در خال مذاکره با مجارستان هم هستیم که ظرف دو ماه آینده امضا می شود و البته با EIH نیز خطوط ری فاینانس را مبادله خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی با کمک منابع بانک توسعه صادرات، منبع تامین مالی خوبی است، گفت تاکنون صندوق توسعه ملی در سال جاری هزار میلیارد تومان به بانک داده است و در حوزه ارزی نیز ٥٠٠ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

صالح آبادی از اختصاص صد میلیارد تومان به صورت هفت ساله برای طرح های صادراتی خبر داد و گفت: این کار جدیدی است که باب آن در صندوق توسعه ملی باز شده است و امیدواریم منجر به رشد سپرده گذاری ریالی شود.

وی با بیان اینکه حمایت از طرح های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امسال ٢٤٣ میلیارد ریال به این بخش تسهیلات دادیم و البته شعبه خاصی را برای این کار تعیین کرده ایم؛ در عین حال ١٠٠ درصد صادرکنندگان ممتاز کشور مشتری بانک توسعه صادرات هستند و البته مشتریانی که صادرکننده بوده ولی چک برگشتی یا معوقه بانکی دارند، نمی توانتد از ما خدمات بگیرند، البته در روز ملی صادرات نیز بسته حمایتی داده شده است و سطح اختیار مدیران شعب برای تخصیص تسهیلات بالا برده شده و وثایق را سهل تر کرده ایم.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: اعتبارسنجی مشتریان در کنار وثایق بانکی از جمله موارد مدنظر ما است و از همه مهمتر اعتبار مشتری است که در بانک مشتری را بر اساس مواردی از جمله صورتهای مالی و سوابق نزد سیستم بانکی رتبه بندی می کنیم.

وی از رتبه بندی هفتصد صادرکننده در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: به هیچ وجه از منابع بانک مرکزی به نحوی  استفاده نمی کنیم که وضعیت ما را قرمز کند و حتی یک روز نزد بانک مرکزی قرمز نشده و همواره وضع حسابها مثبت بوده است؛ ضمن اینکه از منابع سایر بانکها نیز استفاده نکردیم.

صالح آبادی یکی از الزامات نظام بانکی را فروش اموال و دارایی های مازاد بانکی دانست و خاطرنشان کرد: شرکتهای ابزاری بانکها فقط باید باقی بمانند و مابقی باید واگذار شوند. امروز ما در بورس حدود صد میلیون تومان سهام شرکتی را داریم که نماد آن بسته است، اما غیر از آن هر اموالی بوده، واگذار شده است.

وي به مبادلات فاينانس و خطوط اعتباري با كره جنوبي، چين به ميزان ده ميليارد دلار، اتريش يك ميليارد يورو اشاره کرد و افزود: اخيرا با روسيه نيز قرارداد فاينانس بدون سقف به امضا رسيده و متناسب با پروژه هاي تعريف شده، فاينانس اختصاص مي يابد و اين اتفاق بسيار خوبي است.

صالح آبادي گفت: در قرارداد روسيه، ريسك هر بانك را ارزيابي كرده و فاينانس بدون ضمانت نامه دولتي اختصاص مي يابد و البته خطوط ري فاينانس صد ميليون دلاري با كره، ٢٥ ميليون دلار با فرانسه، ٢٥ ميليون دلار با تركيه برقرار شده كه البته در خال مذاكره با مجارستان هم هستيم كه ظرف دو ماه آينده امضا مي شود و البته با EIH نيز خطوط ري فاينانس را مبادله خواهيم كرد.

وي با بيان اينكه تسهيلات صندوق توسعه ملي با كمك منابع بانك توسعه صادرات، منبع تامين مالي خوبي است، گفت تاكنون صندوق توسعه ملي در سال جاري هزار ميليارد تومان به بانك داده است و در حوزه ارزي نيز ٥٠٠ ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي اختصاص يافته است.

صالح آبادي از اختصاص صد ميليارد تومان به صورت هفت ساله براي طرح هاي صادراتي خبر داد و گفت: اين كار جديدي است كه باب آن در صندوق توسعه ملي باز شده است و اميدواريم منجر به رشد سپرده گذاري ريالي شود.

وي با بيان اينكه حمايت از طرح هاي دانش بنيان در دستور كار قرار گرفته است، گفت: امسال ٢٤٣ ميليارد ريال به اين بخش تسهيلات داديم و البته شعبه خاصي را براي اين كار تعيين كرده ايم؛ در عين حال ١٠٠ درصد صادركنندگان ممتاز كشور مشتري بانك توسعه صادرات هستند و البته مشترياني كه صادركننده بوده ولي چك برگشتي يا معوقه بانكي دارند، نمي توانند از ما خدمات بگيرند، البته در روز ملي صادرات نيز بسته حمايتي داده شده است و سطح اختيار مديران شعب براي تخصيص تسهيلات بالا برده شده و وثايق را سهل تر كرده ايم.

وي از رتبه بندي هفتصد صادركننده در سال جاري خبر داد و خاطرنشان كرد: به هيچ وجه از منابع بانك مركزي به نحوي  استفاده نمي كنيم كه وضعيت ما را قرمز كند و حتي يك روز نزد بانك مركزي قرمز نشده و همواره وضع حسابها مثبت بوده است؛ ضمن اينكه از منابع ساير بانكها نيز استفاده نكرديم.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 23489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =