۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در ۹ ماه

احمد جمالی: ما در این دوره بیش از ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب داریم که در سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیارد دلار بود و در سال جاری تا اول آذر ماه این رقم ۹ میلیارد دلار بوده است

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در دوران پسابرجام سرمایه‌گذاری خارجی در کشور افزایش پیدا کرده و این فقط یک ادعا نیست. احمد جمالی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که در دوران پسابرجام سرمایه‌گذاری خارجی در کشور افزایش پیدا کرده، ادامه داد: ما در این دوره بیش از ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب داریم که در سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیارد دلار بود و در سال جاری تا اول آذر ماه این رقم ۹ میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی با دو نوع سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم روبرو هستیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در واقع یک موتور متحرک برای اقتصادهای دنیا است و ما می‌بینیم که بسیاری از کشورهای قدرتمند در کنار اینکه خود در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برنامه‌ای مدون و دقیق دارند.

وی با دفاع از جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی گفت : این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند به اقتصاد کشورهای در حال توسعه کمک زیادی بکنند و ما در همین چارچوب می‌بینیم که در برنامه ششم توسعه تاکید شده که بیش از ۲۵ درصد منابع مالی مورد نیاز در داخل کشور، باید فاینانس و جذب سرمایه‌گذاری خارجی محقق شود.

وی با بیان اینکه این سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به وارد کردن ماشین‌آلات، منابع نقدی و تکنولوژی‌های لازم برای انجام سرمایه گذاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد : متاسفانه دیدگاهی در کشور وجود دارد که نمی‌خواهد بپذیرد که سرمایه‌گذاری خارجی در کشور پس از برجام افزایش پیدا کرده است.

جمالی با تاکید بر اینکه این سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و در نقاط مختلف انجام شده است، افزود : ما برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی باید فضای کسب و کارمان را بهبود دهیم و از دیگر سو رتبه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را کاهش دهیم که خوشبختانه اکنون رتبه ایران در این زمینه از ۷ به ۵ کاهش پیدا کرده و این نشان می دهد که سرمایه‌گذاری در کشور کاهش پیدا کرده است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در ادامه افزود: هم در بدنه دولت و هم بخش‌خصوصی نسبت به دانش مشارکت با خارجی‌ها آگاهی کافی وجود ندارد.
پیش از این دکتر جمالی در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این نکته که مقطع اقتصادی فعلی کشور که در آن به سر می بریم، مقطع خاصی است و شاید قابل قیاس با بقیه کشورها نباشد گفت: شرایطی که ما داریم شرایطی است که نمی توانیم به صورت نقطه ای موضوعات را تحلیل کنیم. به طور قطع و یقین هر نظری بخواهیم بدهیم در مورد حوزه های مختلف اقتصادی ایران، حتما باید یک دید فرآیندی داشته باشیم. به گفته وی کشور ما با سایر کشورهای دیگر که مراحل رشد و توسعه را گذرانده اند متفاوت است و ضروری است که هر تحلیلی باید با توجه به گذشته انجام بگیرد. ما نمی توانیم فارغ از گذشته خود خصوصا در چند دهه اخیر سیاست گذاری اقتصادی داشته باشیم و در مورد مسائل اقتصادی تصمیم گیری کنیم.
جمالی ادامه داد: در حوزه جذب منابع مالی بین المللی نیز همین روال را باید در پیش گرفت اگر درست به گذشته نگاه کنیم آنوقت اهمیت جذب منابع مالی بین المللی برای ما روشن تر خواهد شد.

به گفته مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ما کشوری هستیم که انقلاب را تجربه کرده بعد از انقلاب سال ها درگیر جنگ بوده و بعد از جنگ، سال ها درگیر تحریم بوده ایم. این سه مولفه را باید کنار هم بگذاریم و در چارچوب این مولفه ها و با توجه به شرایطی که ناشی از این مولفه ها است موضوعات را تحلیل و بررسی کنیم.

وی افزود: با توجه به گذشته ای که از آن بحث شد ما در مقطعی قرار داریم که جذب منابع مالی بین المللی برای رشد و توسعه کشور یک امر ضروری و حیاتی است و شاید بتوان گفت که راهکار مناسب تری از جذب منابع مالی در حال حاضر به ذهن نمی رسد. البته اقدامات زیادی برای رشد و توسعه انجام شد اما نتوانستند آن رشد اقتصادی که در برنامه های توسعه هدف گذاری شده بود را محقق نمایند.

به گفته جمالی جذب منابع مالی بین المللی برای تحقق این رشد اقتصادی و سایر پارامترها و مولفه های اقتصادی که در برنامه های توسعه لحاظ شده، یکی از راهکارهایی است که می تواند ما را به نتیجه برساند.

کد خبر 23516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =