بخش کشاورزی در انتظار سهم ۳۵ درصدی مکانیزاسیون

عباسی: سهم مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی حداقل ۳۵ درصد است؛ یعنی ۳۵ درصد افزایش تولید در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی منبعث از بکار گیری مکانیزاسیون در فرآیند تولید محصولات بوده است

مبحث مکانیزاسیون کشاورزی در ایران از دیرباز مورد توجه کارشناسان و فعالان این بازار بوده و هست. مسئولان معتقدند باید طی 5 سال پیش رو 70 هزار دستگاه تراکتور و کمباین جایگزین شوند که تمام این تغییر و تحولات در راستای ارتقای بهره وری در این بخش ارزیابی می شود که بعد از آن می توان روی جایگزینی ادوات کشاورزی نیز حساب باز کرد. با این حال کشاورزان معتقدند این تحولات با ارز فعلی امکان پذیر نیست چراکه اصولا واردات ماشین آلات مختلف در این شرایط و با این نرخ ارز مقرون به صرفه نیست و کشاورزان به ارز مبادله ای نیاز دارند و بخش قابل توجهی از ادوات و ماشین الات مورد استفاده در بخش کشاورزی وارداتی هستند.

کارشناسان می گویند نرخ کنونی ارز می تواند تا 40 درصد میزان نیاز به منابع مالی را افزایش دهد که برای کشاورز مقرون به صرفه نخواهد بود. این در شرایطی است که لااقل اعتباری به میزان 5 تریلیون تومان برای نوسازی تجهیزات باید در نظر گرفته شود که رقم بسیار بالایی است.

در این بین با توجه به سهم بالای حضور بخش خصوصی در بخش کشاورزی باید به این نکته اشاره کنیم که بدون حضور و حمایت دولت امکان نوسازی ماشین آلات کشاورزی وجود ندارد. در این رابطه به گزارش اگزیم نیوز رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حجم گسترده ای سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور اتفاق افتاده و یکی از دوران طلایی در حوزه سرمایه گذاری بود.

کامبیز عباسی دولت یازدهم و دوازدهم را دوران طلایی در حوزه سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی برشمرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حجم گسترده ای سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور اتفاق افتاده است. بیش از ۳۵ درصد موجودی ماشین های کشور با تزریق بسیار مناسب ماشین های کشاورزی، نوسازی شد. و یکی از دوران طلایی در حوزه سرمایه گذاری در این چهار، پنج سال اخیر بوده است چون به صورت پایدار، ثابت و مطمئن تسهیلات در بخش به صورت هدفمند و با برنامه تزریق شده است.

وی با اظهار به اینکه میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان ماهانه تسهیلات در اختیار کشاورزان بوده، بیان کرد: کشاورزان با دریافت این تسهیلات، ماشین ها و ادوات کشاورزی خریدند.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام اینکه سهم مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی حداقل ۳۵ درصد است، تصریح کرد: یعنی ۳۵ درصد افزایش تولید در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی منبعث از بکار گیری مکانیزاسیون در فرآیند تولید محصولات بوده است.

وی به تولید ضایعات در بخش غلات پرداخت و گفت: در حوزه غلات ضایعات ما در دهه های گذشته خیلی بالا بود ابتدای دولت حدودا هشت درصد ضایعات برداشت را داشتیم اما الان این ضایعات به محدوده پنج درصد رسیده و امیدوار هستیم علیرغم افزایش تولید ضایعات را در این بخش به دو درصد برسانیم. البته عمده ضایعات کشور، تولید محصولات کشاورزی نیست بلکه عمده ضایعات ما پس از برداشت و در فرآیندهای جابه جایی محصول است.

عباسی به طرح جامع دولت برای مناطق مختلف کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طرح جامع ۱۲ ساله تدوین کردیم که در این طرح کشاورزان عمده مالک ماشین می شوند و کشاورزان خرده پا بصورت استیجاری از ماشین استفاده می کنند.

در ادامه ناصر مرادی با بیان اینکه تقریبا داریم از کشاورزی سنتی خارج می شویم و به سوی کشاورزی مکانیزاسیون پیش می رویم، در عین حال گفت: اگر نسبت به کشورهای پیشرفته جهانی بخواهیم مقایسه کنیم متاسفانه به استانداردها نرسیده ایم و فاصله داریم. طی سال های گذشته بر این موضوع کار شده و امیدواریم روز به روز این مسایل حل شود.

وی در رابطه با ضایعات حاصل از بسته بندی نیز عنوان کرد: متاسفانه بخاطر اینکه خیلی از کشاورزان ما خرده مالک هستند، خرید وسایل و امکانات به روز برایشان مهیا نیست چون کشاورزی که ۱۰ الی ۱۵ هکتار زمین دارد، نمی تواند بیاید با درآمدی که سالانه دارد کشاورزی اش را به روز کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تا زمانی که کشاورزان ما خرده مالک هستند، در مکانیزاسیون پیشرفت لازم را نخواهیم داشت و در اینجا حمایت وزارت جهاد کشاوورزی را می طلبد تا با آموزش در روستاها و با اهدای تسهیلات و یارانه، مکانیزاسیون را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

کد خبر 23612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =