دولت کوچک می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تکالیفی را برای سازمان برنامه و بودجه جهت کوچک سازی ساختار دولت تعیین کردند

به گزارش اگزيم نيوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در ادمه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی بند الحاقی ۱۰ به تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، در اجرای بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه و با هدف کوچک سازی ساختار دولت سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور حداقل پنج درصد از برنامه – فعالیت‌های موازی، یکسان و غیرضرور دستگاه های اجرایی در بودجه های عمومی کشور اعتبار دریافت می کنند و در پیوست شماره چهار این قانون درج شده اند را شناسایی و پیشنهاد حذف یا اقدام آنها را به شورای عالی اداری ارائه کند، اعتبارات بخش‌های ادغامی به سازمان جدید منتقل و در صورت حذف برنامه - فعالیت، اعتبارات مربوطه تخصیص نمی یابد.

سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند در مقاطع سه ماهه گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، افزایش می‌یابد

همچنين نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه یک پیشنهاد الحاقی به بخش درآمدی لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن به منظور حمایت از تولید، محصولات صادرات محور، مدیریت واردات، توسعه و ارتقای سهم صادرات و بهبود تراز تجاری کشور، دولت مکلف است حداکثر یک واحد درصد میانگین به نرخ تعرفه موثر کلیه کالاهای وارداتی که از انواع مشابه داخلی برخوردار هستند اضافه و درآمد حاصله به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان از درآمد حاصله از حقوق ورودی را به ردیف درآمدی واریز کنند.

به موجب این مصوبه کالاهای اساسی از این بند مستثنی شدند. نمایندگان مجلس با ۱۲۷ رای موافق، ۴۲ را مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر  این بند را به تصویب رساندند.

سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷ تعیین شد

 در جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ سقف درآمدهای دولت در سال آینده را به این شرح تعیین کردند.

منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و چهارصد و سی و دو هزار و ششصد و چهار میلیارد و ششصد و شصت و هفت میلیون (۴.۴۳۲.۶۰۴.۶۶۷.۰۰۰.۰۰۰)ریال شامل:

۱-منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و هشتصد و شصت و یک هزار و هشتصد و شصت و شش میلیارد و صد و چهل و هشت میلیون (۳.۸۶۱.۸۶۶.۱۴۸.۰۰۰.۰۰۰)ریال

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر پانصد و هفتاد هزار و هفتصد و سی و هشت میلیارد و پانصد و نوزده میلیون (۵۷۰.۷۳۸.۵۱۹.۰۰۰.۰۰۰)ریال

با تعیین سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷ نمایندگان وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده خواهند شد.

عوارض سیگار در سال 97 بیشتر می شود

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بند الحاقی، تبصره 6بخش درآمدی لایحه بودجه 97 کل کشور را با 135 رای موافق، 66 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر تصویب کردند.
با تصویب نمایندگان مجلس در این بند الحاقی از ابتدای سال آینده به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل کشور با نشان ایرانی 75 ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.
نمایندگان مجلس همچنین، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کردند مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 110516 این قانون واریز کند.
همچنین نمایندگان مجلس بند ج تبصره 15 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور را با 148 رای موافق، 39 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر تصویب کردند.
در ابن بند، به دولت (شرکت توانیر) اجازه داده شد از محل مطالبات خود از شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به افزایش سرمایه در این شرکت‌ها اقدام و سپس وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سهام مازاد بر 49 درصد شرکت توانیر در این شرکت‌ها را تا سقف 250 هزار میلیارد ریال به بخش غیردولتی با رعایت سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و قوانین و مقررات نحوه واگذاری سهام در قبال مطالبات قطعی آنها از دولت یا آورده نقدی واگذار کند.

نحوه هزینه‌کرد قیر رایگان در بودجه ۹۷ تعیین شد

همچنين نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر امروز و در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه، بند الحاقی ۲ تبصره یک این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن شرکت ملی نفت ایران موظف است از محل منابع در اختیار خود معادل ریالی چهار میلیون تن مواد اولیه قیر (VB) رایگان تا سقف مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نسبت سیزده‌ درصد (۱۳%) در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، جهت خاک‌پوش (مالچ)، پنجاه و چهاردرصد (۵۴%) در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت روکش آسفالت و آسفالت راه های روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، هفده درصد(۱۷%) در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح(پروژه)‌های مشارکتی با دهیاری‌ها، سیزده درصد(۱۳%) در اختیار وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر و سه درصد (۳%) جهت نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت تأدیه بدهی دستگاه‌های مذکور به شرکت‌های تولید قیر قرار دهد و در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن از محل خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تسویه کند.

به موجب این مصوبه، شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به تحویل کامل مواد اولیه قیر(VB)  به دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط اقدام نماید. این دستگاه‌ها مکلفند با رعایت شاخص‌های مربوطه نسبت به ابلاغ سهم هر یک از استان‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون اقدام کنند.

بر این اساس، گزارش عملکرد این بند به‌صورت سه‌ماهه توسط دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط به کمیسیون‌های عمران، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

به موجب این مصوبه، چنانچه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بودجه‌ای برای راههای روستایی پیش‌بینی نکرد، قیر رایگان آن شهرستان در اختیار شهرداری‌های زیر بیست هزار نفر جمعیت و دهیاری‌های شهرستان قرار می‌گیرد تا در عمران معابر داخل روستا مصرف شود.

این بند با ۱۶۳ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

کد خبر 23616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =