تبعات جهش ارز گریبان صادرات را خواهد گرفت

عدنان موسی پور: کارنامه تجارت خارجی نشان می دهد سرعت رشد صادرات در مقابل واردات خوب بوده است؛ هرچند این وضعیت یک اتفاق مثبت است اما واقعیت این است که این رشد ناشی از عملکرد بخش صادراتی کشور نیست بلکه ناشی ازرشد نرخ ارز است.

 مریم خورشیدی - رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آمار مثبت رشد صادرات در چند ماهه اخیر گفت: کارنامه تجارت خارجی نشان می دهد سرعت رشد صادرات در مقابل واردات خوب بوده است؛ هرچند این وضعیت یک اتفاق مثبت است اما واقعیت این است که این رشد ناشی از عملکرد بخش صادراتی کشور نیست بلکه ناشی ازرشد نرخ ارز است.

موسی پور خاطر نشان کرد هرچند رشد 25-30 درصدی نرخ ارز ممکن است در کوتاه مدت باعث رشد صادرات کشور شده باشد  اما این رشد قطعا دائمی نیست؛ چرا که زمانی رشد نرخ ارز به نفع صادرات خواهد بود که با یک شیب ملایم باشد و نه پا به پای تورم. رشد ارزی که در چند ماه اخیر شاهد بودیم می بایست طی 2-1.5  سال صورت می گرفت تا تاثیر پایدار بر رشد صادرات می گذاشت.

به گفته عدنان موسی پور هرچند موضوع تامین مالی یکی از مسائل مهم حوزه صادرات است اما نباید فراموش کرد که بخش مهمی از پروسه های صادراتی خارج از کشور انجام می شود و اینجاست که اهمیت موضوع تعاملات بین المللی ما روشن می شود؛ متاسفانه ما از دیپلماسی ضعیفی برخوردار هستیم و معمولا فرصت های صادراتی ما به همین دلیل از بین می روند.

وی بیان داشت: در همه فرصت هایی که در فضای بین المللی برای صادرات وجود دارد رقبای ما زودتر و حساب شده تر از ما حضور داشته و عمل می کنند؛ لذا دیپلماسی اقتصادی ناکارآمد سد بزرگی بر سر راه توسعه صادرات کشور است.

عدنان موسی پور به اهمیت واقعی سازی نرخ ارز با شیب ملایم اشاره کرد و گفت: سالهاست که از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان مختلف اعلام می شود که باید نرخ ارز واقعی شود؛ سرکوب نرخ ارز با راهکارهای مقطعی فایده ای برای اقتصاد کشور ندارد. کما اینکه رشد پر سرعت، بدون برنامه و  یکباره آن نیز دردی از تولید و صادرات کشور درمان نمی کند.

موسی پور پیش بینی کرد: مضرات جهش ارزی که در مقطع فعلی شاهد آن هستیم در ماه های آینده به حوزه صادرات کشور خواهد رسید و نه تنها به نفع صادرات نخواهد بود بلکه تبدیل به یک مانع بر سر راه توسعه صادرات کشور خواهد شد.

عدنان موسی پور در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد تصویب افزایش سرمایه 20 هزار میلیارد ریالی بانک توسعه صادرات در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه صادرات موضوع تامین مالی بسیار اهمیت دارد و بیشترین انتظار نیز برای پر کردن این خلا و جبران کاستی های مالی در جامعه صادراتی مربوط به بانک توسعه صادرات است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران: یکی از موانعی که جلو عملکرد بانک توسعه صادرات را می گیرد کمبود منابع مالی است. خبر افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات یک خبر خوب برای جامعه صادراتی کشور است و امیدوارم این منابع به سرعت به دست بانک توسعه صادرات برسد تا در مسیر توسعه صادرات هزینه شود.

وی با مقایسه اگزیم بانک ایران با اگزیم بانک های دنیا گفت: بی تردید تفاوت چشمگیری در سطح  و گستره عملکردی اگزیم بانکهای دنیا با  اگزیم  بانک ایران وجود دارد؛ عمده ترین تفاوت ها در نرخ سود بانکی است که اگزیم بانک های دنیا به فعالان اقتصادی خود ارائه می کنند؛ سیاست سیستم بانکی ما به شکلی است که بالاترین نرخ های سودی را در دنیا دارد و این مساله باعث می شود بصورت صادرکنندگان ما 10-9 درصد از سایر رقبا عقب تر باشند.

موسی پور اذعان داشت: با این رویه صادرات کشور حرفی برای گفتن در حوزه بین المللی نخواهد داشت و اگر قرار است در بخش صادرات و تولید صادرات محور شاهد رشد و توسعه باشیم نباید مساله رقابت پذیری را فراموش کنیم؛ یکی از مهمترین این زیرساخت ها تامین مالی ارزان قیمت و تسهیل مراودات بانکی بین المللی است.

 

 

 

کد خبر 23617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =