تناقض نفتی-مالیاتی در بودجه ۹۷

در سال ۹۷ دولت قرار است میزان وابستگی به نفت را کاهش دهد و در عوض میزان مالیات های دریافتی خود را افزایش دهد اما این افزایش در شرایط رکودی شرکت ها و تولید توجیه ناپذیر است

رکود در بخش های تولیدی اقتصاد هنوز ادامه دارد. تولیدکنندگان چالش های متعددی را در حوزه تولید تحمل می کنند به طوریکه افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، چالش های واردات محصول و ماشین آلات در کنار سیاست هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده، نبود بازارهای داخلی و مشکلات رقابتی که در بازارهای صادراتی وجود دارد همگی باعث شده تا تولید با سختی های بیشتری روبرو شود.

در این میان نگاهی به قانون بودجه سال آینده نشان می دهد دولت قصد دارد در حدود 12 تریلیون تومان درآمدهای خود را از محل مالیات افزایش دهد اما مشخص نیست در این شرایط رکودی این مبلغ قرار است از چه محلی تأمین شود. در این رابطه اسدالله قره خانی، نماینده مجلس در خصوص میزان کاهش اتکای بودجه ۹۷ به نفت گفت: به دلیل اینکه در بخش تولید دچار رکود هستیم، نمی توانیم درآمدهای مالیاتی را افزایش داده و آن را جایگزین منابع نفتی کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز دولت قصد دارد میزان اتکای خود به نفت را 4200 میلیارد تومان کاهش دهد اما در مقابل در حدود 3 برابر این رقم میزان مالیات ها را جایگزین کند که به نظر نمی رسد این سیاست در هر دو بخش در سال آینده موفق عمل کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دولت بر روی بودجه کارشناسی صورت گرفته و در مجلس نیز به تناسب تخصص کمیسیون ها لایحه تقسیم بندی شده و تمام بندها و تبصره ها و مواد مرتبط با هر بخش در فرصت مشخص مورد بحث و بررسی صورت گرفته است.

وی در خصوص میزان کاهش اتکای بودجه ۹۷ به نفت گفت: این موضوع به عنوان یک استراتژی و راهبرد کلان ملی درنظر گرفته شده ودر تمامی برنامه ها تجلی پیدا کرده است و نگاه برنامه ها نیز معطوف به کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است کمااینکه مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید این امر را درنظر بگیریم که چگونه می توان این کاهش وابستگی را محقق کرد که در این راستا یکی از روش ها افزایش درآمدهای مالیاتی است.

قره خانی بیان کرد: ما از طریق اخذ مالیات درآمدهای ثابتی در کشور داریم و همچنین مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرک و بخش های دیگر نیز می توانند درآمدهای جاگزین نفت در بودجه باشند که از این طریق موجب کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی شوند.

نماینده مردم علی آباد کتول توضیح داد: کاهش هزینه های دولت در بخش اجرایی و واگذاری طرح های تملک دارایی و عمرانی به بخش خصوصی نیز از جمله اقداماتی است که در کاهش هزینه ها در نتیجه کاهش اتکا و استفاده از درآمدهای نفتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه در بخش تولید دچار رکود هستیم و سطح دستمزدها نیز پایین است و درآمدهای مردم کاهش پیدا کرده تا یک حدی می توانیم مالیات اخذ کنیم زیرا بیشتر از یک میزان مشخص موجب تعطیلی بنگاه ها، واحدهای صنعتی و تولید می شود که این امر نیز به ایجاد معضل در کشور دامن می زند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل مسائل و موانع ذکر شده در خصوص اخذ مالیات لذا ناگزیر هستیم که در حال حاضر از درآمدهای نفتی استفاده کنیم.

قره خانی گفت: در تبصره ۱۸، دولت رقمی بالغ بر ۱۷ هزارو۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمد کرده بود که درنظر داشت این درآمد را دربخش های مختلف از جمله اشتغال به کار بگیرد، اما مجلس با توجه به اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر سایر اقلام مصرفی خانوارها و خدمات ترجیح داد از آن درآمد صرف نظر کند.

کد خبر 23633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =