امكان منفي شدن تراز تجاري به دليل واردات بالا

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران : افزايش قيمت ارز صادرات رشد قابل توجهي داشته اما به دليل واردات زياد امكان منفي شدن تراز تجاري بعد از دوسال وجود دارد

به گزارش اگزيم نيوز، سید کمال سید علی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در همایش تامین مالی صادرات با اشاره به اينكه موتور محرکه اقتصاد کشور صادرات است و آن می تواند تولید را حرکت دهد، اظهار داشت: تامین مالی صادرات یعنی نسیه فروشی و یعنی اینکه بتوانیم کالایمان را به خارج از کشور صادر کنیم و خریداران کالای ما یک سال و شش ماهه بعد پول را به ما بدهند و اما صادرکننده به محض صادرات پول خود را به صورت نقد بگیرد.

وي با اشاره به اينكه 30 درصد تولید ناخالص داخلی جی دی پی هر کشور می‌تواند، برای آن کشور بدهی ایجاد كند ياداور شد: در بحث کاهش ریسک کشوری فاكتورهايي كه ايران ارايه كرد وضعيت بهتري نسبت به ديگر کشورهایی که در گروه 2 یا 3 قراردارند، داشته است.

وی با بیان اينكه ايران ٢تا 3 درصد ذخایر ارزی بدهی داد اما در سال 2002 ایران بزرگترین جذب کننده فایناس میان مدت و بلند مدت در دنیا بوده ، يادآورشد: در آن سال از کل فاینانس که 200 میلیارد دلار بود 30 میلیارد دلار آن یعنی 15 درصد کل فاینانس های بلند مدت و میان مدت در دنیا را ایران جذب كرد.

 مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با يادآوري اينكه در سال 68 و حتی در دوران جنگ در بانک مرکزی خط اعتباری ال سی های پتروشیمی باز شد و بعدها فاینانس ها را انجام دادیم گفت: اگر امروز رقم 14 میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات پتروشیمی داریم، حاصل دورانديشي در ان زمان است.

سیدعلی در خصوص ذخایر بالا و بدهی 3 تا 4 میلیارد دلاری که سررسیدنشده است تصريح داشت: رشد اقتصادی ايران در سال گذشته باعث شد که ریسک تجاری ایران کاهش پیدا كرده و به گروه 3 و 4 برسیم كه اين امر درخور توجه است.

 وي در ادامه افزود: سال 80 یکسان سازی ارز صورت گرفت براي ساليان متمادي جهت صادرات ميبايست پيمان سپرده ميشد. اما با حذف پيمان ارزي در سال 81 و حذف مقررات ارزی و یکسان سازی نرخ ارز  رشد صادرات صورت گرفت و تحولات جديدي در اين زمينه اجرايي شد.

 سيدعلي با بيان اينكه در دو سال گذشته تراز تجاری ما مثبت شده و امسال هم تصور می شود با توجه به افزایش قیمت ارز صادرات از سال گذشته بیشتر شود، عنوان كرد: ممکن است تراز تجاری به دلیل واردات بیشتر منفی شود.

 بر اين اساس ما باید نسیه فروشی را فعال کنیم زيرا دادن خط اعتباری به بقیه بانک ها كه در دنیا با عنوان اعتبار خریدار از ان ياد ميشود در اين زمينه می تواندباعث شود که صادرکننده پول خود را به صورت نقدي دريافت كند.

وی در ادامه افزود: صندوق ضمانت از صادرات برای بیمه ریسک سرمایه گذاری نيز برنامه هاي خاصي را تدارك ديده كه از جمله ميتوان به ريسك سياسي در كشورهايي مثل عراق و افغانستان نام برد كه در اين زمينه  یک درصد کارمزد در سال از صادرکنندگان دریافت می‌شود.

سيدعلي خاطر نشان كرد: در صندوق ضمانت صادرات اطلاعات ما با موسسات اعتبار سنجی دنیا برقرار است و ما می‌توانیم ظرف یک هفته مشتری صادرکننده را در هر کجای دنیا اعتبار سنجی کنیم و سقف اعتباری موردنظر مشتری را اعلام می کنیم.

کد خبر 23647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =