کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی در حمایت از صادرکنندگان

صالح آبادی: بانک مرکزی درجهت حمایت از صادر کنندگان در سیاست های ارزی خود به هیچ عنوان به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیست و به عنوان سیاست گذار پولی و ارزی همگرایی نرخ ارز در بازار غیر بانکی و بازار ارز ازاد را دنبال می کند . ضمن اینکه برنامه ریزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی از محل منابع بانک انجام شده است.

صالح آبادی: بانک مرکزی درجهت حمایت از صادر کنندگان در سیاست های ارزی خود به هیچ عنوان به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیست و به عنوان سیاست گذار پولی و ارزی همگرایی نرخ ارز در بازار غیر بانکی و بازار ارز ازاد را دنبال می کند . ضمن اینکه برنامه ریزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی از محل منابع بانک انجام شده است.

به گزارش اگزيم نيوز علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی از محل منابع بانکی گفت: این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته برای ارتقای جایگاه بانک توسعه صادرات لازم است که حمایت بیشتری از این بانک صورت بگیرد و در این مورد ضروری است بازنگری مقررات بانکداری داخلی، پوشش نیازهای احتمالی، معافیت مالیاتی و سود سهام دولت عملیاتی شود.

وی افزود: هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۳۵ در سال گذشته به ما بودجه اختصاص یافت که این رقم در سال آینده ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در این زمینه خواسته ما این است که به بانک‌های توسعه‌ای نسبت به بانک‌های تجاری متفاوت تر نگاه شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، بانک مرکزی 200 میلیون دلار نزد بانک توسعه و صادرت سپرده گذاری کرده که از آن جهت اعطای تسهیلات ریالی و ارزی برای صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی و صادرات کالا اختصاص داده می‌شود.

وی درخصوص ضمانت نامه های ارزی توضیح داد:  بانک مرکزی ابتدا 150 میلیون یورو سپرده گذاری کرده بود ولی به دلیل کاهش سطح روابط کارگزاری این سپرده گذاری در نهایت معطوف به بانک توسعه صادرات شده که براین اصل ضمانت نامه متقابل به منظور حمایت از صادرات غیر نفتی و به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی مورد استفاده  قرار می گیرد.

صالح آبادی گفت: دريافت خطوط اعتباری از بانك های خارجی ميسر شده است كه این اعتبارات در قالب تامین مالی خارجی (فاینانس) و خطوط اعتباری کوتاه مدت (ریفاینانس) تعریف شده است.  تاکنون فاینانس با بانک های کره جنوبی، چین، اتریش و روسیه انجام شده که براساس آن 25 میلیون یورو قرارداد با یک بانک فرانسوی، ١٠٠ میلیون یورو با یک بانک کره جنوبی و 25 میلیون یورو نیز با یک بانک ترکیه در اين زمينه نهایی شده است.

وي با اشاره به اينكه قرارداد خط اعتباری با بانک های روسیه، ارمنستان و عراق منعقد شده است ياداور شد:این قراردادها به منظور تسهیل صادرات کالا به امضا رسیده است.

 صالح آبادی با بيان اينكه تاکنون پنج میلیون یورو قرارداد اعتبار خریدار با یک بانک ارمنستان، ١٠ میلیون یورو با یک بانک روسیه و ١٨ میلیون یورو قرارداد نیز با بانک البلاد عراق به امضا رسیده، عنوان كرد: علاوه بر این قراردادها، مذاکراتی نیز با بانک هایی از جمله فرانسه، اسپانیا، عمان، نیجریه و کوبا برای اعطای خط اعتباری در حال انجام است.

مديرعامل بانك توسعه صادرات در ارتباط با اعتبارات اسنادی گشایش یافته در سال جاري عنوان كرد: در سال جاری١١٣ میلیون دلار اعتبار اسنادی صادراتی و ٧٨٢ مییلیون یورو اعتبار اسنادی وارداتی گشایش یافته كه بر همين اساس بانک توسعه صادرات در ١٠ ماه نخست امسال ٣٣ هزار و ٩٢٣ میلیارد دلار تسهیلات ریالی، ٥٩٩ میلیون دلار تسهیلات ارزی و ٧١ میلیون دلار نیز در قالب اعتبار خریدار پرداخت کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه منابع اعتباری بخش صادرات در بانک توسعه صادرات ایران گفت: اين منابع كه شامل منابع داخلی و خارجی می شود، از جمله منابع اعتباری صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات است.

صالح آبادي نرخ سود تسهیلات منابع صندوق توسعه ملی را ١١ درصد و نرخ سود بانکی را ١٤ تا ١٨ درصد عنوان كرد وافزود: به طور میانگین، تسهیلات این بخش با نرخ 14 تا 14.5 درصد اعطا می شود كه بر اين اصل ميتوان از تخفیف نرخ سود تسهیلات و همچنین سپرده های ریالی و ارزی بانک مرکزی نيز به عنوان دیگر منابع بانک توسعه صادرات ياد كرد.

صالح آبادی با بیان اینکه یک خط اعتباری پنج میلیون یورویی در ارمنستان، یک خط ۱۰ میلیون یورویی در روسیه و یک خط ۱۸ میلیون یورویی در عراق ایجاد شده، متذکر شد: بانک‌هایی در کشورهای فرانسه، اسپانیا، عمان، نیجریه و کوبا نیز در دستور کار ما قرار دارند.

وی همچنین به خطوط اعتباری بلندمدت ایجاد شده اشاره کرد و گفت: فاینانسی بلندمدت برای کره جنوبی به ارزش ۸ میلیارد یورو، چین ۱۰ میلیارد یورو، اتریش ۱ میلیارد یورو و روسیه با سقف نامحدود در دستور کار قرار گرفته است.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه منابع مورد نیاز بخش صادرات در بانک توسعه صادرات ایران از منابع داخلی و خارجی تأمین می‌شود که منابع داخلی از منابع ریالی و منابع ارزی بانک از محل سپرده‌گذاری در بانک و منابع صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود،عنوان کرد: 50 درصد این منابع از سوی صندوق توسعه ملی و همچنین معادل آن را بانک تأمین منابع می‌کند و در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد ضمن اینکه منابع سازمان توسعه تجارت در قالب تخفیف نرخ سود به صادرکنندگان ارایه میشود.

وی در این زمینه یادآور شد: این امادگی وجود دارد که در صورت تقاضای بانک ها برای استفاده از سپرده 250 میلیون یورویی این سپرده گذاری توسط صندوق توسعه ملی با هماهنگی بانک مرکزی و تعامل خوبی که بانک های عامل دارند، انجام شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: در بخش منابع خارجی در حوزه فاینانس و ریفاینانس قرارداد خط اعتبار که ما به کشورهای دیگر امضا کرده ایم برای صادرات کالا است که در این زمینه به بانک ملت ایروان ۱۰ میلیون یورو و به عراق ۱۰ میلیون یورو اختصاص یافته و به بانک تجارت پاریس نیز قرار است خط اعتباری برای صادرات داده شود. همچنین با اگزیم بانک نیجریه، بانک کوبا، بانک اسپانیا و چند بانک دیگر در حال مذاکره هستیم.

صالح‌آبادی با اشاره به خطوط اعتباری خارجی اظهارداشت: در این زمینه نیز قرارداد فاینانس ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره، فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری با سیتیک تراست چین، فاینانس یک میلیارد یورویی با اوبر بانک اتریش و قرارداد بدون محدودیت مبلغ با اگزیم بانک روسیه منعقد شده است.

وی یادآورشد: تاکنون 5 میلیون یورو قرارداد اعتبار خرید با یک بانک ارمنستان، 10 میلیون یورو با یک بانک کشور روسیه و 18 میلیون یورو قرارداد نیز بانک البلاد عراق به امضا رسیده است.

مدیرعامل بانک عامل توسعه صادرات با اشاره به قراردادهای اعتباری کوتاه مدت افزود: قرارداد ریفاینانس ۱۰۰ میلیون دلاری با اگزیم بانک کره، ۲۵ میلیون دلاری با بانک تجارت پاریس و ۳۵ میلیون دلاری با اکو بانک ترکیه منعقد شده است.

وی در پایان یادآور شد: در بسته صادرات غیرنفتی سال ۹۶ منابع صندوق توسعه ملی با نرخ سود ۱۱ درصد و منابع بانک‌ با نرخ سود ۱۶ تا ۱۸ درصد و در مجموع به طور میانگین با نرخ ۱۴ درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت.

 

کد خبر 23658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =