۴ پیشنهاد ارزی بلندمدت

فرشید شکرخدایی: برای بهبود بازار باید چهار موضوع در دستور کار قرار گیرد: واقعی کردن نرخ ارز، واگذار کردن آن به بازار، تک نرخی کردن ارز و پذیرفتن تبعات آن در کوتاه مدت

 مریم خورشیدی- فرشید شکر خدایی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز، راهکارهای دولت برای سامان دادن به بازار ارز توانسته در کوتاه مدت مهار جهش ارزی را به همراه داشته باشد اما واقعی کردن نرخ ارز، واگذار کردن آن به بازار، تک نرخی کردن ارز و پذیرفتن تبعات آن در کوتاه مدت باید ایجاد شود؛ شاید این اقدامات در مرحله اول سخت باشد و نوسان قیمت ها را به دنبال داشته باشد اما قطعا در ادامه و در یک دوره پنج تا شش ماهه به یک رقم منطقی و باثبات می رسد.

رئیس کارگروه رقابت اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می رسد وقت آن باشد تا دولت دوازدهم اقدامی جدی برای تک نرخی کردن نرخ ارز انجام دهد، چرا که چند نرخی بودن ارز خود عامل اساسی برای افزایش قیمت است؛ در این میان مهم تر از نرخ ارز، ثابت بودن آن است.

فرشید شکر خدایی بیان داشت: در نهایت فعالین حوزه کسب و کار و بازار خود را با نرخ ثابت ارز تطبیق داده و در شرایط قابل قبول تری به فعالیت خود ادامه می دهند و قیمت ارز بنا به عکس العمل اقتصاد کشور مشخص می شود.

 شکرخدایی اذعان داشت مکانیزم بازار پتانسیل سامان دادن به وضعیت بازار ارز را دارد و اینکه تصور شود قیمت ارز یک عدد خاص مثلا 4000 تومان است و سعی در تثبیت آن داشته باشیم، به نوعی مخالفت با علم اقتصاد است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: معمولا کسانی که با اصول ثابت شده علم اقتصاد مخالفت کردند تاوان این اشتباه را نه تنها در بخش اقتصادی کشور بلکه در حوزه های امنیتی، اجتماعی و سیاسی داده اند؛ کلنجار بیش از حد با مفاهیم اقتصادی تبعات غیر اقتصادی جبران ناپذیری دارد که باید از آن پرهیز کرد.

وی در ادامه به موضوع حذف ارز از چرخه اقتصادی کشور پرداخت و گفت: بحث دیگری هم که اخیراً مطرح می شود، حذف دلار از چرخه اقتصادی کشور است؛ از آنجاییکه دلار صرفا یک نماد است، وقتی صحبت از دلار می شود در واقع منظور نرخ برابری ریال با سایر ارزهای دنیا است. به نظر من قوی تر شدن ارزش ریال در برابر سایر ارزها چندان هم اتفاق خوبی نیست.

 رئیس کارگروه رقابت اتاق بازرگانی اظهار داشت: صادرات حلقه گمشده اقتصاد ما است، افزایش قیمت دلار به صادرات ما کمک خواهد کرد. اما باید توجه داشته باشیم این افزایش قیمت که در ابتدا موجب افزایش ارزش افزوده و سود آوری صادرکنندگان می شود، در یک باز 3 تا 6 ماهه باعث افزایش قیمت نهاده ها و ایجاد تورم خواهد شد.

وی تصریح کرد: در واقع این یک چرخه بسته است که باید مدیریت شود. اما همچنان معتقدم که باید مدیریت آن به بازار سپرده شود تا بر اساس عرضه و تقاضا قیمت های واقعی تعیین شود و نباید از اقتصاد آزاد وحشت داشت. در عوض دولت می تواند به کجای کنترل عرضه دلار، تقاضای دلار را مدیریت کند تا قیمت دلار را کنترل کند.   

به گفته فرشید شکر خدایی راهکارهای فعلی برای مساله نرخ ارز یک مسکن بوده و در کوتاه مدت تا حدودی وضعیت بازار ارز را کنترل می کند؛ اگر بخواهیم راهکاری بلند مدت و نتیجه بخش در حوزه ارزی ارائه کنیم، باید یکبار برای همیشه تعیین نرخ واقعی ارز را به مکانیسم بازار بسپاریم.

 

کد خبر 23677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =