بهبود استراتژی صادراتی با فروش اعتباری

به گفته آرش شهرآئینی فروش اعتباری، ابزار کارآمدی برای متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی است؛ در حال حاضر تعداد محدودی از کشورها بازار اصلی مقصد صادرات ما هستند که بالغ بر ۸۰ درصد صادرات کشور را دربر می گیرند که به هیچ عنوان استراتژی مناسبی نیست

 مریم خورشیدی- عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد مزایای فروش اعتباری برای کشور گفت: فروش اعتباری ابزار کارآمدی برای متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی است؛ در حال حاضر تعداد محدودی از کشورها بازار اصلی مقصد صادرات ما هستند که بالغ بر 80 درصد صادرات کشور را دربر می گیرند که به هیچ عنوان استراتژی مناسبی نیست و همه متفق القولند که باید این ساختار اصلاح شود.

 سیدآرش شهرآئینی بیان داشت از آنجاییکه همه کشورها می توانند با پیشنهاد خرید اعتباری در زمره مشتریان ما قرار بگیرند ضروری است در تعیین استراتژی های صادراتی تغییر و تحول ایجاد شود؛ شرایط اقتصادی به شکلی است که باید به سمت بازهای کم ریسک تری چون بازارهای اروپا و بازارهای آسیایی چون ژاپن و کره جنوبی حرکت کرد.  

 وی با تشریح ابزارهای موجود برای تجارت بین الملل گفت: در فضای بین المللی تجارت بنا بر ابزارهای پرداختی که وجود دارد شرایط پرداخت متفاوتی ایجاد می شود که در برخی مواقع بسته به نوع کالای صادراتی، به نفع صادرکننده( فروشنده) و برخی از آنها به نفع وارد کننده( خریدار) است؛ در واقع این بازار فروشنده و خریدار است که شرایط پرداخت را مشخص می کند.

 شهرآئینی افزود: بعنوان مثال کالاهای لوکس مانند فرش، این خریدار است که شرایط پرداخت را تعیین می کند، اما در مورد کالاهایی مانند مواد پتروشیمی این فروشنده است که شرایط پرداخت را مشخص می کند.

 وی در ادامه گفت: اینکه خریدار وجه کالای خریداری شده را پرداخت کند و بعدا کالا را دریافت کند بهترین حالت برای فروشنده محسوب می شود، در مقابل فروش اعتباری با نسیه حالتی است که خریدار قبل از پرداخت هزینه، کالا را دریافت کند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران اذعان داشت: در شرایطی که امکان فروش نقدی کاهش پیدا می کند، می توان با پوشش کافی ریسک های موجود از طریق فروش نسیه عملیات تجاری را پیش برد. این موضوعی است که رئیس صندوق ضمانت صادرات نیز بر آن تاکید دارند.

وی تصریح کرد: فروش اعتباری و نسیه جذابیت بیشتری را برای خریدار ایجاد می کند چرا که بدون پرداخت پول کالا را در اختیار می گیرد و  این فرصت را دارد که با  فروش کالای مورد نظر، پول فروشنده را فراهم کند؛ البته در این میان دوره اعتبارمقوله  کلیدی این عملیات است و بسته به مصرفی یا واسطه ای و سرمایه ای بودن کالا دوره اعتبار به نسبت طولانی تر می شود.

 شهرآئینی گفت: اگر صادرکنندگان ما در انواع بازارهای صادراتی، حتی در بازارهای فروشنده مانند پتروشیمی به سمت فروش نسیه ای متمایل شوند و  این امکان فراهم شود که دوره های اعتباری معقول به خریداران کالا پیشنهاد شود،  قطعا رقابت پذیری کالای ایرانی را در مقایسه با رقبا افزایش خواهد داد؛ به جرات می توان گفت به جز مولفه های اصلی و کلاسیک مانند کیفیت و قیمت در رقابت پذیری،  طولانی بودن دوره اعتبار خریدار نقش پررنگی در این حوزه ایفا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در صندوق ضمانت صادرات، ما در بازارهای مهمی مانند پتروشیمی تمرکز زیادی بر فروش بصورت پیش پرداخت داریم حال آنکه رقبای ما مانند عربستان تلاش دارند با فروش اعتباری بازارهای سنتی ما را تصرف کنند.

شهرآئینی افزود: شنیده ها حاکی از این است که عربستان در اروپا نیز برای خارج کردن بازار از دست رقبا پیشنهادات فروش اعتباری شش ماهه عرضه می کند.

وی این ابزار را یک ظرفیت و فرصت مناسب برای افزایش رقابت پذیری کالای ایرانی دانست و گفت: فروش اعتباری در حوزه تجارت بین الملل یک روش پذیرفته شده و کارآمد است که می تواند نه تنها موانع و مشکلات صادرات را کاهش دهد بلکه با ارتقا رقابت پذیری به توسعه صادرات کمک کند.  

شهرائینی بیان داشت: در این میان اعتبار سنجی خریدار از اهمیت زیادی بر خوردار است؛ متاسفانه  هنوز بخشی از مشکلات بانکی کشور حل نشده و موانع در حوزه نقل و انتقالات مالی در سطح بین المللی ادامه دارد و بسیاری از خریداران از بازکردن LC به نفع صادرکنندگان ایرانی طفره می روند؛ چون این اتفاق نمی افتد و قراردادهای تجاری بصورت قراردادهای حساب باز انجام می شوند، ریسک بالایی متوجه صادرکننده ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: این قراردادها حتمن باید توسط یک شرکت بیمه مانند صندوق ضمانت صادرات تحت پوشش قرار بگیرد که این امر نیز مستلزم اعتبار سنجی است و باید بر اساس حد اعتباری خریدار، مطالعه ترازنامه و تهاتر پرداخت، کالا مبادله کرد.

عضو هیات رئیسه صندوق ضمانت صادرات گفت: طبق اطلاعات منتشره در حوزه اقتصادی واحدهای تولیدی ما با ظرفیت بین 40-30 درصد فعالیت می کنند و بعضا انبارها پر هستند؛ در واقع با پیش پرداخت نه تنها برای خریدار محدودیت ایجاد می کنیم بلکه ناچارا باید ازران تر هم بفروشیم حال آنکه با ارائه آپشن های خرید اعتباری می توان از ظرفیت های خالی استفاده کرد و تولید را بالا برد؛ از این طریق دامنه خریداران نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

  

  

 

کد خبر 23712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =