واردات استراتژیک با تعرفه های ترجیحی

نه تنها نباید جلوی واردات بسیاری از کالاها از جمله مواد اولیه تولید گرفته شود بلکه دولت می تواند با اتخاذ تمهیداتی زمینه را برای واردات اسان این دسته از کالاها فراهم کرد

بررسی ها نشان می دهند بخش اعظمی از واردات به کشور را کالاهای سرمایه ای و واسطه ای تولید به خود اختصاص می دهند این در حالی است که برخی با انتقاد از رقم واردات تلاش می کنند اینطور متقاعد کنند که واردات ما مربوط به کالاهای مصرفی است.

در این میان به عقیده فعالان حوزه وارداتی نه تنها نباید جلوی واردات بسیاری از کالاها از جمله مواد اولیه تولید گرفته شود بلکه دولت می تواند با اتخاذ تمهیداتی زمینه را برای واردات اسان این دسته از کالاها فراهم کرد. در طرف دیگر آمارهای رشد واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای نشان می دهد کشور به سمت رشد اقتصادی در حرکت است و تقاضا برای این محصولات افزایش یافته است. یکی از این پیشنهادات که سید جواد حسینی عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرده استفاده از تعرفه های ترجیحی برای واردات است. وی معتقد است باید بتوانیم با استفاده از تعرفه ترجیحی برخی از کالاها را به همراه دانش فنی تولید آن وارد کنیم تا در داخل کشور نیز ظرفیت تولید پیدا کند.

سیدجواد حسینی‌ کیا در خصوص توسعه تعرفه ترجیحی واردات کالا بین ایران و ترکیه، اظهار داشت: در زمینه اعمال تعرفه ترجیحی تبادل کالا بین کشورهای ایران و ترکیه اگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ما که ظرفیت صادرات دارند را بتوانیم با استفاده از آن صادر و از سوی دیگر نیازهای جدی کشور را وارد کنیم و نه کالاهای مشابه تولید داخل که اولویت اولیه کشور نیستند به نفع کشور است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کالاهایی که نیاز اول کشور هستند و وجود آنها ضرورت دارد با استفاده از تعرفه ترجیحی وارد شود به سود کشور و جامعه است، گفت: با توجه به میزان کالاهای وارداتی، به همین میزان کالاهای تولید داخل داریم که از ظرفیت صادراتی برخوردار هستند و از این مشوق صادراتی برای صادرات آنها باید استفاده شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید توجه دقت لازم را داشته باشیم تا کالاهای مشابه تولید داخل و غیر ضروری کشور با استفاده از تعرفه ترجیحی وارد کشور نشود، ادامه داد: این دقت و توجه یکی از نیازهای ضروری اعمال تعرفه ترجیحی واردات و صادرات کالا بین کشور ایران و ترکیه است.

وی با تاکید بر اینکه باید این دقت را نیز داشته باشیم که بتوانیم با استفاده از تعرفه ترجیحی برخی از کالاها را به همراه دانش فنی تولید آن وارد کنیم تا در داخل کشور نیز ظرفیت تولید پیدا کند، عنوان کرد: واردات کالاهای لوکس و مصرفی که توان تولید آن در کشور وجود دارد برای صنعت و کشور نیز آسیب‌زا است و اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق نمی‌کند.

علیرضا مناقبی دبیر مجمع ملی واردات نیز در این خصوص اظهار کرد: هنوز به یک الگوی اقتصادی ثابتی دست نیافته ایم. وی ادامه داد: با تغییر دولت ها تغییر نگرش ها و سیاست های اتخاذی را شاهد هستیم و این تغییرات گاهی چنان زیاد است که سبب می شود اقتصاد ما از رویه ثابتی پیروی نکند.

وی با بیان اینکه ما به هیچ وجه واردات بی رویه نداریم، گفت: واردات زمانی انجام می شود که تولید داخلی پاسخ گوی نیازهای جامعه نباشد و مردم برای بهبود وضع زندگی خود به برخی از کالاها نیاز پیدا می کنند.

مناقبی ادامه داد: درصورتیکه در کشور تولید با کیفیت و قیمت مناسب وجود داشته باشد وارد کننده هیچ گاه اقدام به وادرات نخواهد کرد چراکه در این صورت بازار از کالاهای با کیفیت اشباع شده و واردات جز زیان، پیآمد دیگری برای او نخواهد داشت.

دبیر مجمع ملی واردات تصریح کرد: در ادوار مختلف دولت ها به علت کمبود و یا وجود نقایصی در تولید داخلی اقدام به واردات برخی از کالاها کرده اند که این امر ایرادی ندارد چرا که در جهت مرتفع ساختن نیازهای مردم بوده است.

کد خبر 23724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =