حمایت دولت اسپانیا از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران

مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی اسپانیا از حمایت و تامین اعتبار دولت این کشور در پروژه‌های بزرگ در برخی کشورهای خارجی از جمله ایران خبر داد

سه تن از مقامات بخش خصوصی اسپانیا با حضور در اتاق تهران با بهمن عشقی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار طرفین بر لزوم توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور تاکید کردند و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری دوجانبه گفتند.

در آغاز این نشست آلفردو بونت، مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی اسپانیا، با اشاره به گروه همراه خود در ایران که شامل 9 شرکت بزرگ و 14 شرکت کوچک و متوسط است از علاقمندی بخش خصوصی اسپانیا برای حضور در بازار ایران و مشارکت با بنگاه‌های ایرانی گفت.

بونت با بیان این که شرکت‌های اسپانیایی به روند رو به رشد اصلاحات و توسعه زیرساخت‌ها در اقتصاد ایران امیدوار هستند، افزود: شرکت‌های اسپانیایی علاقمند به مشارکت در این فرآیند هستند. تعدادی از این بنگاه‌ها پیش از تحریم‌ها با ایران همکاری داشتند و اکنون هم علاقمند به توسعه مراودات هستند.

او ادامه داد: در اسپانیا اتاق‌های بازرگانی حدود 130 سال سابقه فعالیت دارند. استان‌های مختلف اسپانیا اتاق‌های بازرگانی متعدد در اندازه‌های مختلف دارند که در زمینه دفاع از حقوق بخش خصوصی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور کار می‌کنند.

او توضیح داد که سال گذشته در اسپانیا میزبان دو هیات تجاری ایرانی، یکی از اتاق ایران و دیگری از سازمان توسعه تجارت ایران بوده‌اند که نشست‌ها و گردهمایی‌های خوب و موفقی بین دو طرف برگزار شده است. بونت گفت: از نظر ما برگزاری جلسات دیدار و مذاکره مستقیم بین طرفین بهترین راه برای افزایش مراودات تجاری است.

 

تمرکز روی همکاری در سطح بنگاه‌های کوچک و متوسط

دبیرکل اتاق تهران نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه و گستردگی فعالیت اعضای اتاق تهران از نظر حجم و تنوع، توضیحاتی درباره فعالیت‌های اتاق تهران برای توسعه روابط بین‌المللی فعالان اقتصادی بخش خصوصی با همتایان خارجی خود داد.

بهمن عشقی با اشاره به روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی ایران و اسپانیا این مراودات را خوب و منطقی توصیف کرد و گفت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور باید برنامه شفاف و روشنی وجود داشته باشد. ما می‌توانیم روی همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط تمرکز کنیم. شرکت‌های ایرانی می‌توانند از توان، تجربه، سرمایه و فناوری شرکت‌های اسپانیایی بهره ببرند و روی پروژه‌های سودآور موجود در اقتصاد ایران مشارکت داشته باشند.

او در سخنان خود تاکید کرد که مبنای عملکرد اتاق تهران مبتنی بر کار اجرایی عملیاتی است و علاقمند است بتواند با برنامه‌ای مشخص بستر مناسبی برای همکاری خوشه‌های صنعتی بین دو کشور ایجاد کند. ما در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، انرژی‌های نو، زیرساخت‌ها مانند حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی آماده همکاری هستیم.

 

طرح حمایتی دولت اسپانیا از سرمایه‌گذاری در ایران

بونت نیز در ادامه این نشست با اشاره به مشکلات موجود در مسیر همکاری‌های بانکی گفت: مراودات بانکی در حال حاضر بزرگترین مشکل سر راه توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیاست. آمریکا از برقراری روابط بانکی ایران و اروپا خوشحال نیست و از همین رو بانک‌های اروپایی را تهدید می‌کند. به ویژه بانک‌های بزرگی که در ایالات متحده شعبه دارند و فعالیت می‌کنند در معرض این تهدیدها هستند. بانک‌هایی که در آمریکا فعالیت ندارند هم بانک‌هایی به مراتب کوچک و با فعالیت‌های محدود هستند. مقامات بانکی ایران و اروپا تلاش‌هایی برای گشایش روابط داشته‌اند که تا حدودی نتیجه داشته اما روند کُند و زمان‌بر است.

او با این حال از خبر حمایت دولت اسپانیا از سرمایه‌گذاری شرکت‌های این کشور در ایران خبر داد و گفت: خوشبختانه دولت اسپانیا روشی برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عظیم و بزرگ در برخی کشورهای خارجی دارد که ایران نیز مشمول این طرح شده است. در این طرح دولت که بدون نیاز به مراودات بانکی است، دولت از سرمایه‌گذاری‌های عظیم و مشارکت‌های بزرگ حمایت می‌کند و بخشی از تامین اعتبار را برعهده می‌گیرد. این حمایت البته شامل پروژه‌های کوچک و همکاری SMEها نمی‌شود.

در این رابطه بهمن عشقی با اشاره به پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی به دو طرح اخیر دولت برای بازسازی ناوگان حمل‌ونقل و بازسازی بافت فرسوده اشاره و عنوان کرد بنگاه‌های اسپانیایی برای کار در ایران فرصت‌های زیادی دارند که می‌توانند استفاده کنند.

در این دیدار خوزه وینسنته گونزالس، نایب‌رئیس و نارسیسو کاسادو مارتین مدیر روابط امور بین‌الملل کنفدراسیون صنعت و کارفرمایی اسپانیا و هم‌چنین محمدرضا بختیاری معاون امرو بین‌الملل اتاق تهران حضور داشتند.

کد خبر 23732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =