لزوم متناسب سازی نرخ ارز و تورم

از سال ۹۲ تاکنون ما ۸۱ درصد تورم داشته ایم که با احتساب این میزان در حال حاضر نرخ ارز با حفظ سایر متغییرهای بالای ۶ هزار تومان باید باشد که با این شیوه صنعت رو به تعطیلی خواهد رفت

افزایش قیمت ارز در مدت اخیر و سیاست بانک مرکزی برای مهار التهاب ارزی نشان داد که عرضه و تقاضا در این بازار مهمترین عامل تعیین کننده قیمت است و آنچه باعث تغییر جهت قیمت ها می شود همین موضوع است با این حال به عقیده کارشناسان از آنجا که نرخ ارز در ایران بر اساس مکانیزم شناور مدیریت شده تعیین می شود نرخ تورم و ضرورت متناسب سازی ارز با نرخ تورم برای منطقی شدن قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بین علاوه بر این مسأله موضوع یکسان سازی نرخ ارز برای جلوگیری از تبعات ناشی از ارز چند نرخی و انحراف این موضوع در بازار ارز از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران در خصوص تبعات چند نرخی بودن ارز اظهار کرد: ارز یک کالاست که عامل تعیین کننده قیمت آن عرضه و تقاضا در بازار است. اصفهانی افزود: ما از سال ۵۵ سیاست سرکوب نرخ ارز را در پیش گرفتیم که بعد از انقلاب تاثیر چندانی در بازار نداشت و بعد از انقلاب اقتصاد ما بر اساس اندیشه های سیاسی شکل گرفت و علم اقتصاد کمتر به کار گرفته شد.

وی با بیان اینکه زمانی که قیمت واقعی ارز شکل بگیرد در واقع موجب تورم می شود، گفت: در ۱۵ سال اخیر ۶۵۸ درصد تورم داشته ایم، در حالی که میانگین تورم جهانی ۲۸ درصد بوده است و به دلیل عدم بهره وری قیمت تمام شده ما افزایش می یابد و همین تورم موجب افزایش نرخ ارز می شود.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصاد جهان شمول است و باید در اقتصاد جهانی نقش پیدا کنیم، تصریح کرد: قرار است ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم، این در حالی است که از سال ۹۲ تا چهار ماه پیش ما ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه جذب و تفاهم نامه منعقد کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم کنترل نقدینگی باید سرمایه گذار جذب کنیم، توضیح داد: هنوز بسیاری از سرمایه گذاری ها در اما و اگر هستند، این در حالی است که در برنامه ششم توسعه مستلزم اشتغالزایی جذب سرمایه گذاری خارجی است و چون در این امر موفق نبوده ایم به طرف جذب فاینانس پیش رفتیم البته این میزان نیز در هزینه های جاری صرف شده و عملا در سرمایه گذاری نقشی نداشته است.

رئیس کمیسیون تکنولوژی و فناوری اتاق بازرگانی استان مازندران ادامه داد: باید روش قانونمند علم اقتصاد رعایت شود که در این صورت تمامی قسمت های اقتصاد در بستر این علم می توانند روش های درست را اتخاذ کنند.

اصفهانی بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون ما ۸۱ درصد تورم داشته ایم که با احتساب این میزان در حال حاضر نرخ ارز با حفظ سایر متغییرهای بالای ۶ هزار تومان باید باشد که با این شیوه صنعت رو به تعطیلی نهاده و اکنون ۲۰ درصد صنایع ما فعالیت می کنند و تبعات این مسئله بیکاری بین ۳ تا ۷ میلیون نفر و کاهش قدرت خرید مردم است.

وی تاکید کرد: دولت باید با یک اراده و عزم جدی تصمیم بگیرد و به صورت جهشی قیمت ارز را افزایش ندهد، بلکه با در مدت معین و با میزانی کم و مشخص این افزایش را صورت دهد تا به نرخ ارز شناور برسیم.

کد خبر 23800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =