۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
تحول در اکو با حضور بخش خصوصی

شانزدهمين مجمع عمومي اتاق بازرگاني و صنعت اکو با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و روساي اتاق هاي بازرگاني و سفراي کشورهاي عضو اکو در اتاق بازرگاني ايران آغاز به کار کرد

بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع اتاق بازرگانی و صنعت اکو صبح امروز 14 اسفند ماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این جلسه غضنفر بیلور رییس اتاق اکو، سلجوق اوزتورک نایب رییس اتاق ترکیه، خلیل ابراهیم آکچا دبیرکل سازمان اکو، و رییس اتاق بازرگانی ایران و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران  به مسایل پیرامون تجارت در منطقه اکو پرداخته شد.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: کشورهای عضو اکو با برخورداری از ذخایر طبیعی و معدنی متاسفانه همکاری تجاری خوبی ندارند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۶ کشورهای عضو اکو ۶۲۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری با جهان داشتند که سهم تجارت درون منطقه ای اکو تنها ۴۸ میلیارد دلار بوده است.

شافعی گفت: در سال ۲۰۱۷ کشورهای عضو اکو فقط ۴۹۰ میلیارد دلار تجارت با دنیا داشتند که سهم تجارت درون منطقه ای اکو ۳.۹ درصد معادل ۱۹ میلیارد دلار بوده است کا نشان می دهد حجم تجارت جهانی و درون منطقه ای اکو حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتاق ایران گفت: نداشتن موافقت نامه تجارت ترجیحی دو جانبه میان کشورهای عضو و عدم اجرایی شدن موافقت نامه تجاری اکو (اکوتا) علت اصلی کاهش حجم تجارت درون متطقه ای اکو بوده است.

شافعی افزود: متاسفانه حجم کنونی تجارت اکو با ابعاد و گستردگی این سازمان و سابقه و ریشه آن همخوانی ندارد. از این رو ضرورت دارد رویکرد جدید و روش نوین برای اجرایی شدن موافقت نامه ها در اکو تدوین شود.

وی گفت: ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران اکو با مشارکت کشورهای عضو باید محور همکاری ها در فرصت به وجود آمده باشند که این رویکرد جدید، همکاری سازمان ها و به ویژه بخش خصوصی کشورهای عضو را می طلبد.

رئیس اتاق ایران گفت: همکاری بخش خصوصی کشورهای عضو منجر به همکاری برای ساخت خودرو و موتور سیکلت برقی در ترکیه شده که نشان می دهد می توان همکاری های مشترک را به نتیجه رساند.

وی ابراز امیدواری کرد با اراده مسئولان و بخش خصوصی کشورهای عضو اکو، افزایش سرمایه گذاری و مبادلات تجاری را در میان اکو شاهد باشیم.

شافعی، عدم استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی را در اجرایی شدن موافقت نامه های مهم در چارچوب اکو، عدم اجرای موافقت نامه تجاری اکوتا در تسهیل روابط و اجرا نشدن طرح برچسب روادید، استفاده نشدن از ظرفیت بانک توسعه تجارت اکو و فقدان بسترسازی برای گشایش اعتبارات اسنادی را از جمله مشکلاتی برشمرد که موجب شده سهم تجارت درون منطقه ای اکو پایین باشد.

غضنفر بیلور رییس اکو نیز در این نشست گفت: معتقدم کمیته های تخصصی در این دوره دستاوردهای خوبی داشته اند؛ جلسات مستمر و منظم اکو برای پیگیری و رفع مشکلات بر سر راه توسعه تجارت در منطقه اکو قابل تقدیر است.

وی گفت: ما در پی برنامه ریزی بیشتر برای افزایش سطح تعامل و تماس کشورهای عضو هستیم؛ متاسفانه حجم تجارت انجام شده در منطقه با توجه به ظرفیت های اعضای اکو قابل توجه نیست.

وی با تاکید بر اهمیت توان بخش خصوصی در افزایش مبادلات تجاری خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی در میان اعضای اکو به چشم می خورد.

بیلور عدم بسترسازی لازم برای اجرای موافقتنامه های امضا شده را از نقاط ضعف کشورهای عضو اکو دانست و گفت: باید عزم و اراده جدی برای بسترسازی در دولت ها ایجاد شود؛ با تلاش و همت اعضا برای به اجرا رسیدن این توافقات چشم انداز روشنی را برای منطقه متصورم.

ریس اکو به ظرفیت های سرمایه گذاری در منطقه اکو اشاره کردو گفت: باید سرمایه گذاری در اکو را توسعه دهیم، از همه اعضا می خواهم برای اجرایی کردن توافقنامه سرمایه گذاری Appi  تلاش کنند. ترکیه و پاکستان تجربه خوبی از بازارهای مالی به ویژه در بورس در سالهای اخیر داشته اند؛ اجرایی شدن این قرارداد می تواند باعث افزایش مبادلات تجاری و تجارت فرامرزی شود.

رییس اکو مساله حمل را از مهمترین موضوعات مطرح در این تشکیلات دانست و گفت: همه تلاش های ما در اکو برای رشد و توسعه مبادلات تجاری منوط به توسعه شبکه حمل و نقل است، خوشبختانه پروژه های خوبی در این حوزه در دست انجام است از جمله کمربند چین که با احیا جاده ابریشم می تواند کمک بزرگی به تجارت منطقه باشد. نقش ایران را نباید در این حوزه نادیده گرفت.

کد خبر 23811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =