لزوم رویکرد تمدنی بر سیاست های اکو

عباس آخوندي: ما قبل از هر چیز نیازمند همکاری های پایه ای هستیم. رویکردی که مد نظر من است رویکرد تمدنی است؛ ضروری است قبل از هر گونه تلاش برای هم افزایی در حوزه اقتصادی و تجاری گفتگوهای درون تمدنی را آغاز کنیم

وزیر راه و شهرسازی صبح امروز 14 اسفند، در بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی اکو در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت.

عباس آخوندی ضمن اشاره به عمر تشکیل سازمان همکاری های تجاری اکو گفت: حدود 50 سال از اولین اقدامات اکو گذشته و طبق آمارهای ارایه شده کشورهای عضو این سازمان تنها 8 درصد از تجارت دنیا سهم دارند.

وی افزود: باید تعارف را کنار گذاشت و فارغ از ملاحظات دیپلماتیک به گفتگو و بررسی پرداخت چرا که  این نتیجه ای نیست که ما از تشکیل اکو انتظار داشتیم معتقدم باید در عملکرد و ساختار اکو بازنگری شود.

وی افزود: باید پذیرفت که کشورهای عضو اکو به لحاظ فناوری به بیرون از منطقه وابسته هستند و هیچکدام از کشورهای اکو در اندازه ای نیستند که بتوانند فناوری را بر اساس مصرف ملی خود طراحی کنند و حتما نیازمند سرمایه گذاریهای فراملی بوده اند و سرمایه گذاری فراملی نیازمند بسترسازی حقوقی و تجاری است.

وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: علی رغم امضای موافقتنامه های متعدد در حوزه های مختلف،  در عمل شاهد اتفاق مثبتی نبوده ایم چرا که با نگاهی به تاریخ می توان نتیجه گرفت که کشورهای منطقه پس از تجربه جنگ های اول و دوم هر کدام به نوعی تحت نفوذ کشورهایی خارج از منطقه بوده اند و روابط اصلی و مهم تجاری خود را با این کشورها شکل داده و کمتر برای کشورهای منطقه اکو اصالت قایل هستند.

آخوندی بیان داشت: بیش از 100 سال از این وضعیت می گذرد و همه تلاشهای انجام شده برای همکاریهای مشترک در قالب سازمانهای اقتصادی مانند اکو نتیجه مورد انتظار بی نتیجه بوده است

وی تصریح کرد: معتقدم ما قبل از هر چیز نیازمند همکاری های پایه ای هستیم. رویکردی که مد نظر من است رویکرد تمدنی است؛ ضروری است قبل از هر گونه تلاش برای هم افزایی در حوزه اقتصادی و تجاری گفتگوهای درون تمدنی را آغاز کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم روابط اقتصادی خود را در حوزه درون تمدنی برقرار کنیم، قطعا می توانیم امکانات موجود  و بنگاههای اقتصاثی را به یکدیگر متصل کرده و در این مسیر موفق  عمل کنیم.

عباس آخوندی با اشاره به ساختار اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا قبل از اینکه یک اتحادیه اقتصادی باشد، یک اتحادیه تمدنی است و تمام موفقیت و قدرت خود را از این موضوع کسب کرده است.
متاسفانه ما در منطقه به نوعی از لجاجت و تقابل رنج می بریم که باید از آنها دست برداریم تا بتوانیم ظرفیت های خود را در حد و اندازه های مطلوب و شایسته ظاهر کنیم.
وزیر راه گفت: مجموعه موانع بروکراتیک در حمل و نقل منطقه وجود دارد که با مدیریت درست قابل حل است؛ همانطور که با تشکیل کریدور توانستیم در بخش هایی مشکلات اداری و بروکراتیک را حل کرده و ظرفیت 50 کانتیتر را به 400 کانتینر برسانیم. این راهکار می تواند در حل مشکلات حوزه حمل و نقل بسیار تعیین کننده باشد.
آخوندی شکل دهی لجستیک اکو را نکته قابل تاملی خواند و گفت: ما باید خدمات لجستیکی اکو را شکل بدهیم، در نهایت اگر محموله ای به بنادر بیاید نیازمند خدمات لجستیک است، ما آمادگی داریم خدمات لجستیکی را  در مناطق مختلف در اختیار اعضا اکو قرار دهیم تا کشورهای اکو بتوانند حمل و نقل روان و آسان تری داشته باشند.
وزیر راه اظهار امیدواری کرد با بازنگری در ارتباطات و خدمات سخت افزاری و نرم افزاری ، استراتژی های مناسبی را در مسیر توسعه روابط تجاری کشورهای عضو اکو به کار ببندیم.

کد خبر 23812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =