نوسازی ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت: در یک برنامه ۳ ساله ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تجاری حمل و نقل جاده‌ای کشور نوسازی می‌شود.

به گزارش اگزيم نيوز، محمد شريعتمداري در مراسم تحويل 200 خودرو تجارت در سايپا ديزل افزود: تا پايان سال بيش از 16 هزار کاميون و کشنده در دو گروه خودروساز بزرگ کشور توليد و تحويل مي شود.
وي گفت: سالانه اگر 70 هزار دستگاه کاميون و کشنده تحويل دهيم بسيار مطلوب است، مهمترين مانع در راه نوسازي ،تأمين مالي صاحبان خودروها است و لذا ما نمي توانستيم واگذاري خودروهاي تجاري را با سرعت انجام دهيم.
شريعتمداري افزود: در کلانشهرها در دهه 70 بيش از 85 درصد قيمت خودرو با تسهيلات دولتي انجام مي شد و کاهش اين سهم باعث فرسوده شدن بيشتر خودروهاي تجاري درون و برون شهري شد.
وي گفت: ما موفق شديم از محل صرفه جويي انرژي نوسازي شبکه حمل و نقل جاده اي را در دستور کار قرار دهيم ادامه اين روند موفقيت بيشتر طرح را در پي خواهد داشت.
شريعتمداري افزود: اميدوارم با افزايش کيفيت توليدات داخلي حمايت از توليد داخلي با جديت بيشتري ادامه يابد.
وي گفت: يک خودرو کشنده سنگين در هر 100 کيلومتر پيمايش 60 ليتر سوخت مصرف مي کند که کاهش 50 درصدي آن صرفه هاي اقتصادي بيشتري براي کشور و مصرف کننده خواهد داشت.
شريعتمداري افزود: براي اولين بار در دولت يازدهم سياهه انتشار آلايندگي در کلانشهرها را تهيه کرديم و مشخص شد سيستم گرمايشي و سرمايش خانگي و آلاينده هاي متحرک چه سهمي دارند که 27 درصد آلاينده سازهاي متحرک مربوط به کاميون ها و کشنده ها که شب تا صبح فعاليت مي کردند، بود و اين باعث مشکلات زيادي براي شهروندان به ويژه مدارس و اقتصاد کشور داشت و رئيس جمهور براي رفع آن پيشقدم شد و پيگيري ها همچنان ادامه دارد و هواي پاک از حقوق اساسي مردم است.
وي گفت: از بانک ها خواسته شد براي اجراي طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل وارد عمل شوند و صندوق توسعه ملي هم بکار گرفته شد و مصوبات لازم تهيه شد علاوه بر آن تعهد رئيس جمهور به خودروسازان هم ابلاغ شد و با اعتماد خودروسازان مذاکرات آنها با طرف هاي خارجي شروع شد که اميدواري زيادي براي ورود قطعات منفصله براي عمل به تعهدات تا اواسط تير بايد انجام و کار توليد با سرعت شروع شود.
شريعتمداري افزود: امروز رانندگان و متقاضيان تنها 50 درصد قيمت خودرو را مي پردازند و مابقي آنها در قالب تسهيلات تأمين مي شود.
وي گفت: امسال 96.7 درصد از تعهدات ساخت و توليد 1.6 ميليون دستگاه کشور در صنعت خودروسازي کشور محقق شده است و از آنها بابت توليد و ايجاد اشتغال و ايجاد ارزش افزوده تقدير مي کنيم.
شريعتمداري افزود: 11 ميليارد دلار طي 3 سال آينده در صنعت خودروسازي سنگين کشور وارد مي شود که تا به حال سابقه نداشته است و تضمين کننده اشتغال موجود و اشتغال جديد است.
وي گفت: شرط اول ما در اين مسير رعايت استاندارد است و ما عمق بخشيدن توليد داخلي در صنعت خودروسازي را در دستور کار داريم و سرلوحه اين استاندارد، استاندارد ايمني است اينکه جاده هاي ما بد است، نقاط پرخطر داريم و گاردريل خوب نيست را مي دانيم ولي ما مي توانيم به گونه اي عمل کنيم که تصادف و فاجعه منجر به مرگ نشود و ايمني سرلوحه توليد استاندارد است.
شريعتمداري افزود: کاهش ميزان مصرف سوخت و ساير استانداردها هم مهم است که بايد رعايت کنيم و بتدريج همه استانداردها را پاس کنيم، هر چند اکنون هم در اجراي استانداردها تأخير شده است، من در رعايت استاندارد در کنار سازمان ملي استاندارد خواهم بود.
وي گفت: زمانبندي هاي اجراي استاندارد انجام شده است و خودروساز بايد موانع را براي اجراي تعهدات بردارد و با شتاب به اين سمت حرکت مي کنيم.

کد خبر 23923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =