فاصله گرفتن از دلار به نفع اقتصاد کشور

قدیر قیافه: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که آمریکا علیه کشور اعمال کرده، ممنوعیت ثبت سفارش با دلار در تعاملات تجاری برای رهایی از محدودیت هایی از این دست مفید است

بعد از توافقات بین‌المللی مالی پس از جنگ جهانی دوم و گذشت زمان، دلار نقش برتر و بلامنازع خود را از طریق پذیرش تقریبا کلیه کشورها در مبادلات و عملیات بین‌المللی تحکیم بخشید، از سوی دیگر در دنیا از دلار به‌عنوان ارز عملیاتی استفاده می‌شود. در این بخش است که کشورها می‌توانند تصمیم بگیرند از دلار در مبادلات خود استفاده کنند یا خیر، تصمیم گرفته شده مبنی بر حذف دلار را از مبادلات تجاری کشور نشان می‌دهد بانک مرکزی سعی دارد به صورت جدی نقش دلار آمریکا را در مبادلات تجاری خود کمرنگ سازد. قدیر قیافه عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران در اینباره می گوید: روشن شدن هدف دولت از اتخاذ چنین تصمیمی بسیار مهم است؛ با توجه به تحریم های ظالمانه ای که آمریکا علیه ما اعمال کرده، ممنوعیت ثبت سفارش با دلار برای رهایی از محدودیت هایی از این دست مفید است.

 وی گفت: در حال حاضر عملا قادر به جابجایی دلار به صورت رسمی نیستیم  به شکلی که حتی با ثبت سفارش ها به دلار نیز به خاطر مشکلات موجود، امکان حواله پول برای یک سری از بانک ها وجود ندارد.

 قیافه این سیاست گذاری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به دلایلی چون تحت تاثیر قرار گرفتن جو روانی بازار و رونق سایر ارزها در تعاملات تجاری، این تصمیم را مثبت می دانم. در حال حاضر ما با روسیه با یورو و امارات با درهم معامله می کنیم و بود و نبود دلار بعنوان واحد ارزی مبادله نقش چندانی در حجم و سرعت و ارزش مبادلات ایفا نمی کند؛ البته درست است که خیلی از ذخایر ما تبدیل به دلار می شوند و قیمت گذاری منابع معدنی و نفت که بزرگترین محصول صادراتی ماست، بر اساس دلار انجام می شود و این ارز ملاک اقتصاد ما محسوب می شود اما در عین حال  وقتی می خواهیم اما ذخایرمان را بگیریم مجبوریم با ارزهای ملی آن کشورها بگیریم در نتیجه به نظر می رسد که ما نیازمند این نباشیم که برای خرید کالاهایمان از خارج، با یک ارز تحت تحریم معامله کنیم و این نیاز امروز اقتصاد کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ما همواره به دنبال کناره گرفتن از معاملات با دلار بوده ایم و می خواهیم ارز ملی مان را با ارزهای ملی دیگر کشورها مبنای مبادلات دو جانبه قرار دهیم و این اتفاق می تواند یک گام در جهت رسیدن به این هدف باشد.

 وی در مورد نقد برخی از فعالان اقتصادی با این محتوا که ممنوعیت ثبت سفارش با دلار به دلیل افزوده شدن هزینه مبادله منجر به افزایش قیمت تمام شده خواهد، گفت:  هزینه تبدیل، یک واقعیت است از آنجاییکه نرخ تبدیل ارزها به یکدیگر در بازار جهانی مشخص است بعید است تاثیر چندانی بر مبادلات و نرخ تمام شده آن داشته باشد، بعنوان مثال این ارزها با یک یا دو صدم درصد می توانند جا به جا شوند؛ ضمن اینکه فروشندگان کالا اگر مبنای فروششان دلار باشد و با ارز دیگری ال سی یا حواله دریافت کنند و یا به صورت مدت دار کالایشان را فروخته باشند در همان ابتدای کار اقدام به هج ارزی می کنند و  با قرار گرفتن در حاشیه امن،روزی که قرار است ارزشان را بگیرند آن ارز را بر اساس مبنا می فروشند؛ عملا هجینگ جلوی تحمیل هزینه را خواهدگرفت.

قیافه با تاکید بر این مهم که هجینگ جلو تحمیل هزینه ها را خواهد گرفت، گفت: اگر ما ثبت سفارش را با یورو انجام داده و خریدمان را با فروشنده بر اساس دلار بسته باشیم، امروز که قرار است معامله اتفاق افتاده  و ال سی مبادله شود در صورتی که نرخ برابری دلار با یورو کاهشی بوده باشد ارزش دلار کم می شود و این به نفع من خریدار است و قیمت تمام شده کاهش می یابد.

کد خبر 23973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =