چالش های نظام بانکی عامل تلاطم در بازار ارز

رادپور: مهمترین عامل تاثرگذار بر بازار ارز چالش های نظام بانکی کشور، کاهش دسترسی های نظام ارزی به نظام پولی بین المللی و تنگناهای ایجاد شده در بازار حواله است که این عوامل هزینه های معاملات را در بازار ارز کشور به شکل گسترده ای افزایش داده و سهم بزرگی در افزایش ناباوری بازارهای اقتصادی داشته است

رادپور: مهمترین عامل تاثرگذار بر بازار ارز چالش های نظام بانکی کشور،  کاهش دسترسی های نظام ارزی به نظام پولی بین المللی و تنگناهای ایجاد شده در بازار حواله است که این عوامل هزینه های معاملات را در بازار ارز کشور به شکل گسترده ای افزایش داده و سهم بزرگی در افزایش ناباوری بازارهای اقتصادی داشته است.

قیمت دلار در فروردین 96 با ثبت رقم 3750 تومان با تعادل نسبی پیش رفت اما در فروردین 97 با یک رکورد از مرز 5100 تومان نیز عبور کرد. این شتاب قیمت در حالی صورت گرفت که شاخص ارزی با معاملات بسیار محدود و تحرکات بازیگردانان غیر رسمی این بازار همراه با جوسازی پیش رفت تا بتواند دامنه نوسانات ارز را در روزهای نخست سال جاری با توجه به حجم معاملات بسیار پایین،  به حدود 6 درصد برساند. این در حالی است که تغییرات در همین بازه زمانی در سال گذشته حدود 6 دهم درصد بود.

به عقیده فعالان این بازار مهمترین عامل مرزشکنی دلار در سال جدید به انتظارات معامله گران باز می گشت که می تواند در جهت دهی بازار و بالارفتن قیمت دلار نقش آفرین باشد. ضمن اینکه اعلام خبرهایی مبنی بر احتمال خروج آمریکا از برجام نیز در این آشفتگی بازار تاثیر به سزایی داشت.

بالا رفتن قیمت دلار در شهرهای مرزی و رشد نرخ حواله درهم نیز درافزایش قیمت در بازار ارز دخالت داشت به گونه ای که همسو با رشد قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ آن در سامانه سنا نیز رشد کرد. در این میان باید به بالا رفتن ارزش دلار در کشور های پیرامونی نیز اشاره کرد که این افزایش می تواند به رشد قیمت در بازارهای داخل ایران کمک کند و آن را با تلاطم و هیجان مواجه سازد.

میثم رادپور کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه در گفتگو با اگزیم نیوز معتقد است که مهمترین عامل تاثرگذار بر بازار ارز چالش های نظام بانکی کشور که در این زمان عدم ثبات در برنامه های بانک مرکزی موجب شده که سهم بزرگی از افزایش ناباوری بازارهای اقتصادی به این مسئله معطوف شود.

وی با بیان اینکه عوامل موثر بر نوسانات بازار را باید به دو گروه اقتصادی و غیر اقتصادی مرتبط دانست، عنوان کرد: عامل رسمی چالش های نظام بانکی کشور است هر چند در این زمینه سیاست های پولی بانک مرکزی در مقاطعی توانسته است تورم و نرخ ارز را کنترل کند و به هیجانات کاذب بازار پایان ببخشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مسایل غیر اقتصادی اثرگذار بر بازار تاثیر جدی بر اقتصاد دارد یادآور شد: همه عوارض بازار ارز ناشی از بازار ارز نیست؛اگرچه همه مسایل آن بهم ربط دارد، اما بازار ارز هم مستقل از سایر بازارهای اقتصادی کشور نیست و از زیرسیستم ها و عوامل دیگری از کل اقتصاد تاثیر می پذیرد.

رادپور با تاکید بر اینکه کاهش دسترسی های نظام ارزی کشور به نظام پولی بین المللی نیز از دیگر عوامل اثر گذار در این بازار است گفت: تنگناهای ناشی از وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده در امارات، آثار ناشی از جرایم مهم‌ترین کارگزار بانکی ایران در ترکیه (هالک بانک) را می توان عامل اصلی این چالش به وجود آمده دانست ضمن اینکه اعترافات عامل ایرانی در دادگاه درخصوص نحوه‌ تبدیل عایدات ارزی در آن کشور به طلا و نحوه‌ ارسال آن به امارات نیز موردی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: چگونگی تغذیه‌ صرافی‌های همکار ایرانی در دبی، عوارض ناشی از بستن حساب‌ شرکت‌های ایرانی در بانک‌های چینی، آثار روانی ناشی از خروج ایالات متحده از برجام، نگرانی‌ها از افزایش فهرست سیاه کاتسا نیز بر عدم‌اطمینان‌های بازار حواله کشور افزوده است.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه تنگناهای ایجاد شده در بازار حواله به شکل گسترده ای در عرضه حواله خود را نشان می دهد افزود: این تنگناها هزینه های معاملات را در بازار ارز کشور افزایش داده است.

 

طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای ثبات در بازار ارز

سیده فاطمه حسینی مسوول کمیته ساماندهی نرخ ارز در مجلس با انتقاد از افزایش نرخ ارز در تعطیلات نوروز، از ورود مجلس به این موضوع با تدوین یک طرح خبر داد.

به گفته این عضور کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح با قید دوفوریت تدوین شده و بعد از تعطیلات نوروزی به هیات رییسه مجلس تقدیم می شود.

حسینی در خصوص جزییات این طرح یادآور شد: این طرح در سه محور ساماندهی صرافی ها، جذب سرمایه های سرگردان ارزی و زمینه سازی لازم برای شفاف سازی مبادلات ارزی تدوین شده است.

این نماینده مجلس گفت که در طرح ساماندهی بازار ارز تلاش بر این است که خلاهای قانونی موجود و موثر در افزایش التهاب و نوسانات این بازار کاهش یابد و بسترهای نابسامانی در این بازار کاهش پیدا کند.

 

کد خبر 24002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =