سهم ۱۵ درصدی SME ها از صادرات

مقیسه: سهم SMEها در صادرات کشورهایی مانند آلمان، چین و ژاپن ۶۰ درصد و در ایران این سهم زیر ۱۵ درصد است که امیدواریم در آیندۀ نزدیک با توانمند شدن بنگاه‌های خرد و متوسط شاهد نقش آفرینی بیشتر آنها در صادرات باشیم

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: در کشور صنایع کوچک با قابلیت و توانمندی تولید محصول صادراتی فعالیت می کنند و توانسته اند ظرفیت خوبی برای صادرات غیر نفتی ایجاد کنند. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدحسین مقیسه افزود: صنایع کوچک خصوصا در استانهای مرزی، بازار خوبی در کشورهای همسایه پیدا کنند و باید تلاش نماییم این ظرفیت تقویت شود.

وی با اشاره به اهمیت SME ها در اقتصاد کشورها گفت: نقش بی بدیل صنایع کوچک در ایجاد اشتغال، خلق درآمد و صادرات بسیار فعال بوده و موتور رشد و توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شوند .مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک افزود: صنایع کوچک در دنیا بخش بزرگی از صنعت را به خود اختصاص داده‌اند و در ایران نیز بیش از 90 درصد از صنایع، کوچک و متوسط هستند.

مقیسه گفت: جایگاه این صنایع از آن جهت می‌تواند  مهم و ممتاز باشد به دلیل کوچک بودن انعطاف پذیرتر هستند و آمارها نیز نشان می دهد که بیش از 50 درصد اختراعات و ایده‌های نو از صنایع کوچک سرچشمه می گیرد.

وی افزود: صنایع کوچک نقش بی بدیلی در ایجاد اشتغال دارند که منجر به تولید نیروی کار، توزیع عادلانه درآمد و در نتیجه به عدالت اجتماعی می‌شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در مقایسۀ صنایع کوچک در تبیین مقایسۀ صنایع کوچک و متوسط در ایران و سایر کشورها گفت: براساس درجۀ پیشرفت و توسعه یافتگی بین 55 درصد تا ۹۰ درصد  GDP کشورها توسط صنایع کوچک و متوسط تولید می‌شود که این عدد در ایران زیر 20 درصد است همچنین، SMEها در کشورهای توسعه یافته بین 60 تا 65 درصد و در ایران 45 درصد از سهم اشتغال کشور را تشکیل می دهند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک افزود: سهم SMEها در صادرات کشورهایی مانند آلمان، چین و ژاپن 60 درصد و در ایران این سهم زیر 15 درصد است که امیدواریم در آیندۀ نزدیک با توانمند شدن بنگاه‌های خرد و متوسط شاهد نقش آفرینی بیشتر آنها در صادرات باشیم.

محمد حسین مقیسه سهم صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی در صادرات غیرنفتی را حدود  2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به تأکید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر استفاده از پتانسیل SME ها برای صادرات، برنامه‌های مدونی تعریف شده است.

وی به برنامۀ سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از SMEها اشاره کرد و گفت: بهترین کانال برای کمک و حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای ورود به عرصِۀ صادرات و بازار بین‌المللی سازمان توسعه تجارت است و ما نیز به عنوان متولی حل بخشی از مشکل این بنگاه‌ها در تأمین منابع مالی SME ها در کنار  سازمان توسعه تجارت با تمام توان خود در کنار  SMEها ایستاده ایم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک افزود: برای حمایت از صنایع کوچک ، کشورهای توسعه یافته اقدام به راه اندازی صندوق های ضمانت کرده اند. چرا که در تمام این کشورها با اینکه گام‌های بلندی در توسعه برداشته و فضای تأمین مالی و ریسک متفاوتی دارند همچنان میان بانک‌ها و صنایع کوچک و متوسط دیوار مانعی وجود دارد که عبور از آن به واسطۀ صندوق ضمانت امکانپذیر است.

وی گفت: تاسیس صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک درسال 83 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و اولین ضمانت نامه خود را در سال 86 صادر نمود.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اظهار داشت: صندوق تا سال 94 تنها یک نوع ضمانت نامه صادر می کرد ولی از سال 94 به بعد، با افزایش سرمایه و تنوع در انواع ضمانت نامه،  جهش قابل توجهی را در صدور حداکثری ضمانت‌نامه تجربه کردیم و صندوق تلاش می کند از همین ظرفیت حداکثر استفاده را ببرد.

مقیسه گفت: سرمایه این صندوق در حال حاضر در حدود 110 میلیارد تومان است که مطابق با استانداردها می توان بین 7 تا 8 برابر سرمایه را ضمانت نامه صادر کرد که تا پایان سال 96 بیش از 700 میلیارد تومان این صندوق ضمانت نامه صادر نموده است و این به این معناست که برای حمایت از صنایع کوچک افزایش سرمایه لازم و ضروری است.

وی افزود: با بررسی صندوق های مشابه ما در کشورهای توسعه یافته مشخص می شود که آنها به چه میزان ظرفیت برای صدور ضمانت نامه داردند  بطور مثال  صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و متوسط کره جنوبی  (KODIT) سرمایه نزدیک به 5 میلیارد دلار دارد و تا 42 میلیارد دلار نیز ضمانت نامه صادر کرده است.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خاطر نشان کرد: این بررسی ها نشان می دهد برای حمایت و تقویت صنایع کوچک باید صندوق های حمایتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا این صندوق ها بتوانند تسهیل کننده مسائل مالی بنگاهها باشند.

کد خبر 24016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =