افزایش صادرات ایران به ارمنستان

هامایاک آوادیس یانس با اعلام تراز تجاری مثبت ۸.۲ میلیون دلاری کشورمان با ارمنستان گفت: مجموع مبادلات تجاری ایران و ارمنستان در ماه های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی ۴۶.۴ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان با اعلام تراز تجاری مثبت  8.2 میلیون دلاری کشورمان با ارمنستان گفت:  مجموع مبادلات تجاری ایران و ارمنستان در ماه های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی 46.4 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، هامایاک آوادیس یانس، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان با اعلام این خبر افزود: صادرات ایران به ارمنستان در ماه های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 32.5 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بر اساس داده های مرکز آمار ارمنستان مجموع صادرات ایران به آن کشور در سال 2017 بالغ بر 179 میلیون دلار با 9.3 درصد رشد نسبت به سال 2016 است.

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان در تشریح اقلام صادراتی ایران به ارمنستان اظهار داشت: ایران با 4.3 درصد سهم از بازار ارمنستان اقلامی چون گاز مایع و طبیعی، فرآورده های نفتی، آهن و فولاد، کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی، میوه، مواد شوینده، مواد پلاستیکی و شیمیایی به این کشور صادر می‌کند.

آوادیس یانس در ادامه افزود: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با 1.31 میلیارد دلار و سهم 31.2 درصد در ساختار واردات ارمنستان جایگاه برتر را دارند که 97 درصد آن سهم روسیه است و حامل‌های انرژی در ساختار واردات ارمنستان از کشورهای عضو اوراسیا سهم 35 درصد دارد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه اتحادیه اروپا در ساختار واردات ارمنستان، گفت: به رغم بالا بودن تعرفه واردات کالاها از کشورهای غیر اوراسیایی، واردات از این کشورها به ارمنستان افزایش داشته و باعث کاهش واردات از کشورهای عضو اوراسیا شده است که در این میان اتحادیه اروپا بیش از 21 درصد از کل واردات ارمنستان را در دست دارد.  چین، ترکیه، آمریکا، اوکراین، گرجستان، امارات متحده عربی و سوئیس از دیگر شرکای تجاری ارمنستان به شمار می‌آیند.

آوادیس یانس در خصوص آمار تجارت خارجی ارمنستان اظهار داشت: مجموع واردات ارمنستان در سال 2017 بالغ بر 4 میلیارد و 182 میلیون دلار و صادرات آن کشور 2 میلیارد و 242 میلیون دلار با کسری تراز تجاری 1.940 میلیارد دلار بود. واردات محصولات معدنی در سال 2017  بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، پس از محصولات معدنی، مهم‌ترین اقلام وارداتی ارمنستان شامل تجهیزات و ماشین‌آلات، تولیدات شیمیایی، مواد غذایی آماده، مصنوعات از سنگ، گچ و سیمان، تولیدات نساجی، وسایل نقلیه و سنگ‌های گرانبها، نیمه گرانبها و فلزات گرانبها و مصنوعات حاصل از آن است.

کد خبر 24030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =