رایزنی با دولت برای رفع چالش های تولید

سيد عبدالوهاب سهل آبادی: در اولین جلسه خانه صنعت مشکلات و دغدغه های تولیدکنندگان از جمله معوقات بانکی و واردات بی رویه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا هفته آینده نامه ای با این مضامین از سوی مسئولین خانه صنعت برای دولت ارسال شود

سيد عبدالوهاب سهل آبادي، رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با اشاره به نامگذاري سال ٩٧ از سوي مقام معظم رهبري با عنوان حمايت از كالاي ايراني گفت: چندسالی است مقام معظم رهبری نامگذاری سالها را به مباحث اقتصادی اختصاص می‌دهند؛ چرا که مهم‌ترین مولفه‌ای که منجر به تحقق نام سال می‌شود و یا می تواند اقتصاد کشور را رونق دهد، توجه به تولید است.

وی افزود: به بیان دیگر نگاه ویژه به این موضوع باعث شد تا رهبری امسال را به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کند که به نوعی موجبات رشد و رونق تولید را درپی خواهد داشت.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: در واقع در جنگ اقتصادي امروز توليد كنندگان نقش مهمي را بر عهده دارند و اميدوارم مردم و مسولان دست در دست هم دهند تا در اين جنگ نيز به پيروزي دست يابيم.

سهل آبادی اضافه کرد: خانه صنعت از روزهای ابتدایی سال در رابطه با عنوان حمایت از کالای ایرانی پیگیری های خوبی داشته، حتی در این زمینه جلسات متنوعی با حضور صاحبان فکر برگزار کرده که در همین راستا تا هفته آینده نامه ای را با مضامین و دغدغه های تولیدکنندگان و همچنین خانه صنعت به دولت خواهیم فرستاد.

وی درخصوص اولین جلسه خانه صنعت در سال 97 اظهار کرد: مواردی که در اولین جلسه خانه صنعت در سال 97 به تصویب رسید، نشان دهنده عزم جدی ما برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: خانه صنعت معتقد است بخش خصوصی باید نقش پررنگ تری در حوزه های اقتصادی داشته باشد. باید در خصوص ایجاد موج کارآفرینی در کشور کوشا باشیم. کارآفرینانی که چندین سال است زیر آوارهای زلزله اقتصادی قرار گرفتن را پیدا کنیم و نسبت به شکوفایی و بهره وری آن همت گماریم.

به گفته وی تنها راه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی حضور فعال و موثر بخش خصوصی است که دولت بایستی زمینه این مهم را فراهم کند.

وی افزود: اما موضوع تولید از سوی سه ضلع باید مورد توجه باشد. اولین ضلع افزایش کیفیت از سوی تولیدکننده است. ضلع دوم حمایت از کالای داخلی است بدین معنی که مردم باید حمایت از تولید ملی را با ارزش بدانند و این خصیصه به یک ارزش تبدیل شود، در این راه حمایت شبکه توزیع از شبکه تولید الزامی به نظر می‌رسد.

سهل آبادی اضافه کرد: علاوه بر این دو مورد، دولت باید در راه حمایت از کالای داخلی قدم بردارد. این مهم با اجرای صحیح قانون رفع موانع تولید شدنی است.

 رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی باید به صورت یک دغدغه و اهمیت ملی دیده شود، گفت: تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست، بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجازه ندهد که مشتریان به سمت کالای خارجی تمایل پیدا کنند. به بیان دیگر تولید کننده باید مصرف کننده را محترم شمرده و کالای مرغوب به او بدهد؛ بنابراین انتظار می رود مصرف کننده و توزیع کننده هم جنس ایرانی تهیه کنند و به سوی خرید جنس خارجی نروند.

وی اضافه کرد: در این راستا نیازمند همه جانبه دولت هستیم تا نظام تولید، توزیع و مصرف در یک صف به صورت یکپارچه قرار گیرد. شرایط سال گذشته به نحوی بود که برنامه ها و اهداف اقتصاد مقاومتی به صورت کامل محقق نگردید و اگر می خواهیم استفاده از کالای ایرانی در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود بایستی کیفیت این کالاها افزایش یابد و به کالاهای خارجی نزدیک شود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان معوقات بانکی است که متاسفانه در این راستا تولیدکنندگان ناچارند به جهت معوق شدن اقساط خود بهره های سنگینی را بپردازند.

سهل آبادی تاکید کرد: برای اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار حمایت از کالای ایرانی فقط در حد یک شعار باقی نماند، ۳ گروه اساسی همچون دولت، تولیدکننده و مردم  لازم است مسؤولیت‌های خود را دانسته و ایفای نقش کنند، همچنین صدا و سیما باید به کمک تبلیغ کالای داخلی بیاید تا به موفقیت دست یابیم.

وی همچنین در خصوص مباحث ذکر شده در اولین جلسه خانه صنعت گفت: علاوه بر معوقات بانکی تولیدکننده ها از واردات بی رویه نیز رنج می برند. به بیان دیگر یکی از مشکلاتی که صنعت را زمین گیر کرده واردات چه به صورت قانونی و یا قاچاق است که به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات کالاهای مشابه کالاهای تولید داخل ضروری است، گفت: كشور ما در صنايع لوازم خانگي، مواد غذايي، نساجي، پتروشيمي و فولاد مزاياي توليدي فراوانی دارد و واردات کالاهای مشابه تولید داخل به تشدید ضعیف شدن توان تولید ملی دامن می‌زند.

 

کد خبر 24040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =