استقبال بخش خصوصی از تصمیم مالیاتی دولت

ژائله سعدی: در جریان اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید شرایطی فراهم شود که دولت امکان وصول مالیات را به شکل کامل و بدون هیچ تبعیضی داشته باشد زیرا این امر به نفع صادرات، تولید کننده و مصرف کننده است که در نهایت به شکوفایی اقتصاد کشور کمک می کند

ژائله سعدی: در جریان اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید شرایطی فراهم شود که دولت امکان وصول مالیات را به شکل کامل و بدون هیچ تبعیضی داشته باشد زیرا این امر به نفع صادرات، تولید کننده و مصرف کننده است که در نهایت به شکوفایی اقتصاد کشور کمک می کند.

یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس رسیدگی به قانون موقت مالیات بر ارزش افزوده است که در این زمینه رییس مجلس شورای اسلامی سال گذشته از بررسی وضعیت قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس خبر داد و گفت : « برخی مشاغل باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. قانون مالیات بر ارزش افزوده موقت و آزمایشی بوده و مدت زمان اجرای آن در حال اتمام است و باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. کار منقح کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در حال انجام است و اصلاحات در خصوص آن انجام خواهد گرفت».

مدافعان مصوبه جایگزینی مالیات بر مصرف به جای مالیات بر ارزش افزوده معتقدند که اجرای مالیات بر مصرف متمرکز تر و سهل الوصول تر از اجرای مالیات بر ارزش افزوده است و به شفاف سازی و جلوگیری از فساد کمک می کند. اما مخالفان نیز در مقابل می گویند فقط عنوان تغییر کرده و فرآیندها مورد بررسی قرار نگرفته بنابراین راهکار مناسبی برای مشکلات ارایه نشده است، بنابراین پیشنهاد می کنند بهترین کار اصلاح روش فعلی مالیات بر ارزش افزوده و رفع ایرادات و ابهامات است یعنی رسیدن به روش مناسبی که بتواند جلوی تخلفاتی از قبیل عدم پرداخت مالیات دریافت شده از خریداران به دولت، توسط فروشندگان را بگیرد.

یونس ژائله سعدی رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با استقبال از رویکرد دولت در جایگزینی اخذ مالیات مشتری به جای مالیات بر ارزش افزوده، این اقدام را در راستای حمایت از تولیدکننده عنوان کرد و اظهار داشت: با عملیاتی شدن این قانون قیمت تمام شده محصولات پایین می آید که ضمن جلب رضایت مشتری داخلی، صادرات نیز تا دوبرابر افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه این تغییر بسیار مثبت ارزیابی می شود، عنوان کرد: در جریان اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید شرایطی فراهم شود که دولت امکان وصول مالیات را به شکل کامل و بدون هیچ تبعیضی داشته باشد زیرا این امر به نفع صادرات، تولید کننده و مصرف کننده است که در نهایت به شکوفایی اقتصاد کشور کمک می کند.

ژائله سعدی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی نمی‌تواند با شبکه توزیع تعامل لازم را داشته باشد، یادآور شد: به این دلیل در برخی موارد حلقه به حلقه ورود می‌کند و در مورد برخی صنایع اصلا ورود پیدا نمی‌کند. این عدم ورود به برخی صنایع موجب دلسردی برخی تولید کنندگان شده، بر این اساس اخذ مالیات بر مصرف در آخرین حلقه می تواند ضمن افزایش درآمد دولت، تعامل آن با بخش خصوصی را نیز ارتقا بخشد.

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران افزود: اگر مالیات بر ارزش افزوده بر سر صندوق و از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود، تمام تبعیض‌ها و مشکلات حل می‌شود. زیرا در حال حاضر برخی کالاهای تولیدی شامل ارزش افزوده نمی‌شود اما مواد اولیه آن شامل این مالیات می‌شود و جهت عکس این موضوع نیز وجود دارد که درصورت اخذ مالیات بر ارزش افزوده به شکل منطقی و از مصرف‌کننده نهایی این ضعف ها تا حد زیادی قابل جبران است.

ژائله سعدی با تاکید براینکه در این رویکرد قیمت واقعی را مصرف کننده در پای صندوق پرداخت می کند تصریح داشت: برخی از واحدهای صنفی به دلایل مختلفی از ارایه مالیات دریافتی از مصرف‌کننده و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی اکراه دارند که این بی‌نظمی حکایت از ضعف قانونگذار و اجرای آن دارد.

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران درخصوص رونق صنعت شکلات و شیرینی و بازار صادراتی آن افزود: براساس گزارش‌ها و آمار 11 ماهه سال 96، صادرات این گروه به میزان 513 هزار تن و به ارزش 615 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 121 درصد از نظر وزن و 21  درصد از لحاظ ارزش افزایش را تجربه  کرده است. که در این میان صادرات به عراق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۷ درصد افزایش و صادرات به افغانستان حدود ۱۵.۶ درصد با کاهش همراه بوده است.

وی با بیان اینکه دیگر کشورها با افزایش قابل توجه صادرات این محصولات در سال 96 مواجه بوده اند؛ عنوان کرد:  در این زمینه پاکستان ۴۶.۷ درصد، ساحل عاج ۶۲.۵ درصد و آذربایجان ۸۸.۹ درصد افزایش واردات انواع بیسکویت و نان شیرینی را از ایران داشتند. از سوی دیگر یکی از دیگر بخش‌هایی که با افزایش قابل توجه صادرات مواجه بوده، شیرینی‌های بدون کاکائو هستند که در این مدت از نظر وزنی ۴۰.۸ درصد و از نظر ارزش ۵۵.۴ درصد افزایش صادرات داشته‌اند.

ژائله سعدی گفت : در این بخش بالغ بر ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول به ارزش بالغ بر ۱۱۸ میلیون دلار صادر شده است. البته در کنار افزایش صادرات شیرینی‌جات بدون کاکائو، صادرات شکلات کاکائو با کاهش مواجه شده و در مدت یک سال گذشته بیش از ۲۹ درصد افت وزنی داشته است. در  این مدت صادرات در این بخش بالغ بر ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن بوده است که ارزش آن بیش از ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار می‌شود.

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در ادامه افزود: در بخش نان شیرینی و بیسکویت نیز شاهد ۹.۴ درصد کاهش وزنی صادرات بوده‌ایم، اما با این وجود از نظر ارزش صادرات این محصول با افزایش ۱۱ درصدی همراه بوده است. براین اساس می‌توان نتیجه گرفت که نان شیرینی و بیسکویت ایرانی در سال گذشته در بازارهای جهانی گران شده است.

وی در ادامه افزود: به‌این ترتیب در این بخش بیش از ۷۴ هزار تن محصول به ارزشی بالغ بر ۱۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شده است. همچنین پودر کاکائو در این مدت شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی صادرات وزنی بوده و از نظر ارزش نیز بالغ بر ۳۴۴.۴ درصد افزایش داشته است. با این وجود در این حوزه تنها ۱۰ تن کالا به ارزشی بالغ بر ۰.۰۴ میلیون دلار صادر شده است.
 

کد خبر 24049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =